Τελευταία νέα
ΑρχικήΑερομεταφορέςΑεροπορικές ΕταιρίεςΤο Ευρωπαϊκό Δικαστήριο καταδίκασε την Ελλάδα για τις ενισχύσεις στην Ολυμπιακή

Το Ευρωπαϊκό Δικαστήριο καταδίκασε την Ελλάδα για τις ενισχύσεις στην Ολυμπιακή

Τελικά η Ελλάδα δεν γλίτωσε την καταδίκη του Ευρωπαϊκού Δικαστηρίου για τις οικονομικές «ενέσεις» που χορηγούσε για χρόνια στην Ολυμπιακή Αεροπορία με σκοπό την κάλυψη των υποχρεώσεών της και την παράταση της λειτουργίας της, τις οποίες όμως η Ευρωπαϊκή Επιτροπή είχε απαιτήσει να επιστραφούν από την εταιρία στην Πολιτεία…

Τελικά η Ελλάδα δεν γλίτωσε την καταδίκη του Ευρωπαϊκού Δικαστηρίου για τις οικονομικές «ενέσεις» που χορηγούσε<...>για χρόνια στην Ολυμπιακή Αεροπορία με σκοπό την κάλυψη των υποχρεώσεών της και την παράταση της λειτουργίας της, τις οποίες όμως η Ευρωπαϊκή Επιτροπή είχε απαιτήσει να επιστραφούν από την εταιρία στην Πολιτεία. Εχθές, το Ευρωπαϊκό Δικαστήριο κρίνοντας ότι η Ελλάδα παρέβη τις υποχρεώσεις της, μη λαμβάνοντας τα αναγκαία μέτρα για την επιστροφή των ενισχύσεων που είχε χορηγήσει στην Ολυμπιακή Αεροπορία και οι οποίες κρίθηκαν ασυμβίβαστες με την κοινή αγορά έβγαλε καταδικαστική απόφαση για την χώρα, θεωρώντας επιπλέον ότι η μεταβίβαση της πλειονότητας των στοιχείων του ενεργητικού της Ολυμπιακής Αεροπορίας στις Ολυμπιακές Αερογραμμές καθιστά αδύνατη την αναζήτηση των ενισχύσεων από τη νέα εταιρία και παρακωλύει την αποτελεσματική εκτέλεση της αποφάσεως της Επιτροπής.

Στην απόφαση υπενθυμίζεται ότι το 1998 η Ευρωπαϊκή Επιτροπή ενέκρινε ορισμένες ενισχύσεις του Ελληνικού Δημοσίου για την αναδιάρθρωση της επιχειρήσεως Ολυμπιακή Αεροπορία (για την περίοδο 1998 έως 2002). Το 2002 η Επιτροπή κίνησε διαδικασία λόγω παραβάσεως, διότι το πρόγραμμα αναδιαρθρώσεως δεν είχε εφαρμοστεί και ορισμένοι από τους όρους της εγκριτικής αποφάσεως δεν είχαν τηρηθεί. Ακολούθως, η Επιτροπή επισήμανε την ύπαρξη νέων λειτουργικών ενισχύσεων, συνισταμένων ιδίως στην εκ μέρους του Ελληνικού Δημοσίου ανοχή της μη καταβολής ή του ετεροχρονισμού της προθεσμίας πληρωμής του ΦΠΑ επί των καυσίμων και των ανταλλακτικών αεροπλάνων, των οφειλομένων στους αερολιμένες μισθωμάτων για το διάστημα 1998- 2001 (2,46 εκατομμύρια ευρώ), των οφειλομένων στον αερολιμένα των Σπάτων αερολιμενικών τελών (33,9 εκατομμύρια ευρώ) και του τέλους που καταβάλλουν οι επιβάτες που αναχωρούν από όλα τα ελληνικά αεροδρόμια (του αποκαλούμενου «σπατοσήμου», 61 εκατομμύρια ευρώ).

Ως εκ τούτου, σημειώνεται, η Επιτροπή επέβαλε στην Ελλάδα την υποχρέωση να αναζητήσει, χωρίς καθυστέρηση και εντόκως, από την εταιρία στην οποία είχαν χορηγηθεί οι ενισχύσεις, τη δεύτερη δόση της ενισχύσεως αναδιαρθρώσεως (ήτοι ποσό 41 εκατομμυρίων ευρώ), καθώς και τις νέες επιχειρησιακές ενισχύσεις που της είχαν χορηγηθεί παρανόμως.

Η Επιτροπή, δεδομένου ότι δεν έμεινε ικανοποιημένη από τις διευκρινίσεις της Ελληνικής Δημοκρατίας, άσκησε την εν λόγω προσφυγή. Εντωμεταξύ, η Ελλάδα θέσπισε νόμο με τον οποίο μεταβιβάστηκαν στη νέα εταιρία Ολυμπιακές Αερογραμμές το προσωπικό και τα στοιχεία του ενεργητικού της παλαιάς επιχειρήσεως Ολυμπιακή Αεροπορία, η οποία αντιθέτως διατηρεί το κύριο μέρος του παθητικού.

Το Δικαστήριο διαπιστώνει, κατ` αρχάς, ότι η εν λόγω μεταβίβαση αφορά όλα τα στοιχεία του ενεργητικού της εταιρίας Ολυμπιακή Αεροπορία, ελεύθερα χρεών, προς τη νέα εταιρία Ολυμπιακές Αερογραμμές και ότι η μεταβίβαση αυτή κατέστησε αδύνατη, δυνάμει του εθνικού δικαίου, την προβολή έναντι της νέας εταιρίας της απαιτήσεως αποδόσεως των οφειλών της παλαιάς εταιρίας. Επομένως, η μεταβίβαση παρακώλυσε την αποτελεσματική εκτέλεση της αποφάσεως της Επιτροπής και την αναζήτηση των ενισχύσεων με τις οποίες το Ελληνικό Δημόσιο στήριξε τις εμπορικές δραστηριότητες της εταιρίας. Ως εκ τούτου, διακυβεύτηκε σοβαρά ο σκοπός της αποφάσεως της Επιτροπής, που αποβλέπει στην αποκατάσταση συνθηκών υγιούς ανταγωνισμού στον τομέα της πολιτικής αεροπορίας.

Όσον αφορά την αναζήτηση του ποσού των 41 εκατομμυρίων ευρώ, το Δικαστήριο επισημαίνει ότι οι ενέργειες των ελληνικών αρχών, ήτοι η έκδοση αποφάσεως για την αναζήτηση του ποσού αυτού, δεν οδήγησαν σε πραγματική επιστροφή του.

Εξάλλου, όπως επισημαίνεται στην απόφαση η Ελληνική Κυβέρνηση δεν απέδειξε την ενδεχόμενη απόλυτη αδυναμία αναζητήσεως. Επομένως, η Ελλάδα παρέβη την υποχρέωση αναζητήσεως του ποσού αυτού από την εταιρία στην οποία είχε χορηγηθεί. Για την αναζήτηση των άλλων ποσών, σημειώνεται στην απόφαση, η Ελληνική Κυβέρνηση επικαλέστηκε δυσχέρειες εσωτερικής φύσεως, χωρίς όμως να αποδείξει απόλυτη αδυναμία εκτελέσεως.

Το Δικαστήριο διαπιστώνει ότι οι πρωτοβουλίες της Κυβερνήσεως αυτής είτε αναλήφθηκαν με καθυστέρηση είτε ήταν ελλιπείς είτε στερούνταν δεσμευτικής ισχύος, καθότι δεν κατέληξαν σε πραγματική επιστροφή των οφειλομένων από την Ολυμπιακή Αεροπορία ποσών. Επίσης, αναφέρεται ότι δεν μπορεί να θεωρηθεί ότι οι πρωτοβουλίες αυτές συνιστούν εκπλήρωση των υποχρεώσεων των κρατών μελών όσον αφορά την αναζήτηση κρατικών ενισχύσεων.

Επομένως, το Δικαστήριο εκτιμά ότι η προσφυγή της Επιτροπής είναι βάσιμη και ότι η Ελληνική Δημοκρατία, μη λαμβάνοντας εμπροθέσμως όλα τα αναγκαία μέτρα για την αναζήτηση των ενισχύσεων που κρίθηκαν παράνομες και ασυμβίβαστες με την κοινή αγορά, παρέβη τις υποχρεώσεις που υπέχει από την απόφαση της Επιτροπής.

Ικανοποιημένη η Ευρωπαϊκή Επιτροπή

Η Ευρωπαϊκή Επιτροπή είναι ικανοποιημένη με τη δικαίωση της προσφυγής της και το εκτελεστικό όργανο της Κοινότητας αναμένει τώρα την άμεση συμμόρφωση της Ελλάδας με την απόφαση σχολίασε ο εκπρόσωπος του αρμοδίου για τις μεταφορές κοινοτικού Επιτρόπου Ζακ Μπαρό. Η Επιτροπή αναμένει από την Ελλάδα να λάβει όλα τα αναγκαία μέτρα προκειμένου να προχωρήσει στην ανάκτηση των παράνομων κρατικών ενισχύσεων που χορηγήθηκαν κατά το παρελθόν στην Ολυμπιακή Αεροπορία, είπε.

Δεν θα επηρεαστεί ο διαγωνισμός για την ιδιωτικοποίηση της εταιρίας

Την εκτίμηση ότι δεν θα επηρεαστεί δυσμενώς ο διαγωνισμός ιδιωτικοποίησης των Ολυμπιακών Αερογραμμών μετά την καταδικαστική απόφαση του Ευρωπαϊκού Δικαστηρίου εξέφρασαν κύκλοι του υπουργείου Οικονομίας και Οικονομικών. Όπως ανέφεραν βασική επιδίωξη είναι να προφυλαχθεί ο διαγωνισμός που γίνεται για την Ολυμπιακή από τις εξελίξεις.

Ευθύνες στην κυβέρνηση Σημίτη επιρρίπτει το Υπουργείο Μεταφορών

Στην κυβέρνηση Σημίτη επιρρίπτει το υπουργείο Μεταφορών και Επικοινωνιών τις ευθύνες για την καταδικαστική απόφαση. Σε ενημερωτικό σημείωμα του υπουργείου επισημαίνεται ότι η Ελλάδα δεν προσέφυγε κατά της απόφασης της Ευρωπαϊκής Επιτροπής, η οποία είχε εκτιμήσει σε περίπου 153 εκατομμύρια ευρώ τις ενισχύσεις που είχαν χορηγηθεί από το ελληνικό κράτος στην Ολυμπιακή. Αυτό είχε σαν αποτέλεσμα η Επιτροπή να ασκήσει στις 3 Οκτωβρίου 2003 προσφυγή ενώπιον του Δικαστηρίου των Ευρωπαϊκών Κοινοτήτων κατά της Ελλάδος, με αποτέλεσμα να οδηγηθούμε στη σημερινή απόφαση, σύμφωνα με την οποία το ελληνικό Δημόσιο είναι υποχρεωμένο να επιβάλει στην Ολυμπιακή Αεροπορία την υποχρέωση επιστροφής του συνόλου των ενισχύσεων που έχει πάρει από το ελληνικό κράτος.

Η κυβέρνηση, όπως αναφέρεται στο ενημερωτικό σημείωμα, θα προχωρήσει σε όποιες πράξεις απαιτούνται για τη συμμόρφωση με την απόφαση του Δικαστηρίου, με γνώμονα το συμφέρον των χιλιάδων υπαλλήλων της Ολυμπιακής Αεροπορίας, και της προάσπισης των δικαιωμάτων τους. Παράλληλα θα συνεχιστεί κανονικά η διαδικασία πώλησης των Ολυμπιακών Αερογραμμών, η οποία βρίσκεται σε εξέλιξη.

Από τη μεριά του ο κυβερνητικός εκπρόσωπος Θεόδωρος Ρουσόπουλος σημείωσε πως για την Ολυμπιακή Αεροπορία σπαταλήθηκαν πολλά χρήματα για την εξυγίανσή της που δεν ήρθε, ενώ παράλληλα υπήρξε προσπάθεια να παραπλανηθεί η Κομισιόν. Απαντώντας σε ερωτήσει δημοσιογράφων για τις ενέργειες της παρούσας κυβέρνησης στο θέμα των ΟΑ, ο κ. Ρουσόπουλος ανέφερε ότι υπήρξε ένας άγονος διαγωνισμός και αυτή τη στιγμή είναι σε εξέλιξη ένας άλλος «από τον οποίο περιμένουμε τα αποτελέσματα». «Η Ολυμπιακή Αεροπορία έχει απαξιωθεί ως εταιρεία από τα λάθη και τα σφάλματα της προηγούμενης κυβέρνησης, είναι μια εταιρία που αντιμετώπισε πολλά οικονομικά προβλήματα, τα χρήματα που σπαταλήθηκαν είναι πάρα πολλά, πλησιάζουν το 1 τρισ. δραχμές, είναι χρήματα Ελλήνων πολιτών, ευρωπαϊκών προγραμμάτων, τα οποία αν είχαν επενδυθεί σωστά θα είχαν βοηθήσει η οικονομία μας να είναι πιο ανταγωνιστική, πιο αποδοτική» είπε και κάλεσε την προηγούμενη κυβέρνηση, να απολογηθεί γι αυτή την καταδίκη.

Ο εκπρόσωπος Τύπου του ΠΑΣΟΚ, Νίκος Αθανασάκης, απαντώντας στον υπουργό Επικρατείας και κυβερνητικό εκπρόσωπο Θεόδωρο Ρουσόπουλο δήλωσε ότι η κυβέρνηση χειρίζεται εδώ και 14 μήνες το θέμα της Ολυμπιακής Αεροπορίας με αρνητικά αποτελέσματα.

«Μείζον ζήτημα υπονόμευσης των συμφερόντων του δημοσίου και της Ολυμπιακής Αεροπορίας τίθεται με τις σημερινές δηλώσεις του κυβερνητικού εκπροσώπου, με αφορμή την έκδοση σχετικής απόφασης του Δικαστηρίου των Ευρωπαϊκών Κοινοτήτων.Με τις δηλώσεις αυτές η κυβέρνηση εμφανίζεται να αντικρούει τις θέσεις του Δημοσίου, ενώ η υπόθεση της Ολυμπιακής Αεροπορίας εξακολουθεί να εκκρεμεί επί της ουσίας και στα Δικαστήρια και στην Ευρωπαϊκή Επιτροπή», τόνισε ο κ. Αθανασάκης και κατέληξε λέγοντας ότι «Αντί να κάνει τέτοιου είδους επιπολαιότητες η Κυβέρνηση, πρέπει να αντιληφθεί ότι, αυτή χειρίζεται το θέμα της Ο.Α. εδώ και 14 μήνες με αρνητικά αποτελέσματα, χωρίς σχέδιο και χωρίς σαφείς προθέσεις».

Εκδότρια - Αρχισυντάκτρια - Travel Media Applications | Ιστοσελίδα | + Άρθρα

Η Βίκυ είναι συνιδρυτής της Travel Media Applications και υπεύθυνη για την αρχισυνταξία των TravelDailyNews Greece & Cyprus και TravelDailyNews International.
Στην εταιρεία έχει αναλάβει την οικονομική διεύθυνση.

Ετικέτες
25/04/2024
24/04/2024
23/04/2024
22/04/2024
19/04/2024
18/04/2024