Τελευταία νέα
ΑρχικήΑερομεταφορέςΑεροδρόμιαHATTA: Μειωμένες οι κρατήσεις από την Αγγλική και Γερμανική αγορά

HATTA: Μειωμένες οι κρατήσεις από την Αγγλική και Γερμανική αγορά

Σε σειρά θεσμικών θεμάτων, αεροπορικών, ακτοπλοϊκών αλλά και στις μειωμένες κρατήσεις από τη Γερμανική και τη Βρετανική αγορά αναφέρθηκε ο HATTA…

Μειωμένες κατά 30% εμφανίζονται οι κρατήσεις από την Αγγλική αγορά και 15% από την αγορά της Γερμανίας για την Ελλάδα<...>, που παρ΄όλα αυτά βρίσκεται σε σχετικά καλή θέση σε σύγκριση με άλλους προορισμούς που παρουσιάζουν ακόμα μεγαλύτερες μειώσεις. Οι μειώσεις αυτές είναι αποτέλεσμα του αρνητικού κλίματος που έχει δημιουργήσει η επικείμενη σύρραξη στο Ιράκ. Όπως ανέφερε ο πρόεδρος του HATTA (Σύνδεσμου Τουριστικών και Ταξιδιωτικών Γραφείων Ελλάδος), σε χθεσινή επαφή μελών του Δ.Σ του συνδέσμου με τους δημοσιογράφους, οι τελικές συνέπειες της πιθανής πολεμικής σύρραξης για την χώρα μας εξαρτώνται από μια σειρά παραμέτρων όπως το πόσο σύντομα θα ξεκινήσει ο πόλεμος και το πόσο θα διαρκέσει, όπως και από τον τρόπο που θα κινηθούμε ώστε να πείσουμε ότι η χώρα μας είναι ασφαλής προορισμός. Η κρίση μπορεί να κρύβει, έκτος από κινδύνους και ευκαιρίες, αφού θα μπορούσαμε να προσελκύσουμε μερίδιο αγοράς από περισσότερο “θερμούς” τουριστικούς προορισμούς.

Κατά την διάρκεια του γεύματος εργασίας που παρέθεσε ο HATTA στους δημοσιογράφους αναλύθηκαν, επίσης, σειρά θεμάτων όπως η ανάγκη αναμόρφωσης του υφιστάμενου θεσμικού πλαισίου για τις τουριστικές επιχειρήσεις και τα τουριστικά γραφεία, το Τουριστικό Επιμελητήριο, οι προτάσεις για μια αναπτυξιακή πολιτική στο τομέα του εισερχόμενου τουρισμού, αλλά και εξειδικευμένα προβλήματα και προτάσεις σε θέματα ακτοπλοΐας και αεροπορικών εταιριών, από τον πρόεδρο του HATTA Γιάννη Ευαγγέλου, τον επικεφαλής της Επιτροπής Ακτοπλοϊκών θεμάτων Νικόλαο Βισβίκη, και τα μέλη του Δ.Σ. Αναγνώστου, Βουρεξάκη και Σερέτη.

Όπως σημείωσε ο κ. Ευαγγέλου, προλογίζοντας, το τουριστικό προϊόν αποτελεί τη συνισταμένη μιας σειράς υπηρεσιών πολύ ευρύτερων από αυτές που περιορίζονται στις προσφερόμενες υπηρεσίες ενός οργανωτή ταξιδιών ή ενός ταξιδιωτικού γραφείου. Ο ΗΑΤΤΑ διευρύνει την παρέμβασή του και σε άλλες υπηρεσίες ενός πακέτου, όπως θέματα που αφορούν στις αεροπορικές και ακτοπλοϊκές εταιρίες. Οι παρεμβάσεις φθάνουν ακόμα σε προβλήματα όπως αυτά που αφορούν για παράδειγμα στην έκδοση της βίζας Schengen, στην ανεπαρκή υποδομή των σημείων εισόδου και ελέγχου διαβατηρίων στα σύνορα κ.λπ.

Το θεσμικό πλαίσιο ανάγκη δημιουργίας ενός ευέλικτου μηχανισμού

Σε σχετικό δελτίο τύπου του HATTA τονίζεται η ανάγκη εκσυγχρονισμού του υφιστάμενου θεσμικού πλαισίου ώστε να εξυπηρετεί τόσο της ανάγκες της ώριμης, πλέον, ελληνικής αγοράς όσο και της απαιτητικής και έμπειρης διεθνούς αγοράς και σημειώνεται ότι η νομοθεσία για τα τουριστικά γραφεία θεσπίσθηκε με τα δεδομένα των πριν 15 χρόνων αναγκών και απαιτήσεων. Ο πρόεδρος του ΗΑΤΤΑ ανέφερε ότι θα πρέπει να μελετηθούν αλλαγές στο θεσμικό πλαίσιο που αφορούν στην αδειοδότηση, την πιστοποίηση, τον έλεγχο, την επιβολή ποινών και την εποπτεία για την ποιότητα των παρεχομένων υπηρεσιών καθώς και την ασφάλεια και την προστασία του καταναλωτή.

Η πρόταση του HATTA αφορά, μεταξύ άλλων, στην δημιουργία ενός μηχανισμού που -με την συμμετοχή του Τουριστικού Επιμελητηρίου (που σύντομα αναμένεται η δημιουργία του βάσει των εξαγγελιών του υπουργού Ανάπτυξης), της Γενικής Γραμματείας Τουρισμού ως εκπροσώπου του ΥΠ.ΑΝ και μίας ή περισσοτέρων ασφαλιστικών εταιριών με γνώση και εμπειρία στις ασφάλειες ταξιδιών- και φυσικά με την συνεργασία του βασικού φορέα εκπροσώπησης των τουριστικών γραφείων, του HATTA, θα αναλάβει να διαχειριστεί το πακέτο “Αδειοδότηση, πιστοποίηση, εγγυοδότηση, ασφαλιστική κάλυψη, εποπτεία και έλεγχος ταξιδιωτικών και τουριστικών γραφείων”.

Η δημιουργία ενός τέτοιου μηχανισμού θα μπορούσε να αποτελέσει τη λύση σε σειρά σοβαρών προβλημάτων όπως την πάταξη της παραοικονομίας και των παράνομων δραστηριοτήτων, τη διαφύλαξη του κλάδου από τον αθέμιτο ανταγωνισμό, την προσαρμογή στα νέα δεδομένα του Π.Δ. για την προστασία του καταναλωτή για τα οργανωμένα ταξίδια, ώστε αυτό να προφυλάσσει αποτελεσματικά τον καταναλωτή από οποιουσδήποτε κινδύνους κ.λπ.

Τουριστικό Επιμελητήριο

Σε ότι αφορά στο Τουριστικό Επιμελητήριο τονίζεται ότι η δημιουργία του θα συμβάλει τόσο στην συγκρότηση των ποικίλων τουριστικών δραστηριοτήτων όσο και στην αναγνώριση της συνεισφοράς του τουρισμού στην εθνική οικονομία και στη δημιουργία ενός ενιαίου και αποτελεσματικού σχεδιασμού, με στόχο την συνεχή και συνεπή ανάπτυξη καθώς και την προβολή και προώθηση της τουριστικής βιομηχανίας στη χώρα μας. Το θέμα της δημιουργίας του αναμένεται να συζητηθεί σήμερα στο Εθνικό Συμβούλιο Τουρισμού. Ο κ. Ευαγγέλου σε ερώτηση δημοσιογράφου σχετικά με την κατηγορηματική αντίθεση της Κεντρικής Ένωσης Επιμελητηρίων Ελλάδας για την δημιουργία Τουριστικού Επιμελητηρίου δήλωσε ότι, ενώ εδώ και μήνες έχει ζητήσει να συναντηθεί με τον πρόεδρό της δεν έχει γίνει μέχρι σήμερα αποδεκτή η πρόσκλησή του, γεγονός που αποτελεί απόδειξη για την ελάχιστη σημασία που δίνει ο φορέας αυτός στο τουρισμό.

Κώδικας δεοντολογίας Τουριστικών Γραφείων – Ξενοδοχείων

Ο HATTA μελετά τη δημιουργία ενός κώδικα δεοντολογίας μεταξύ των τουριστικών γραφείων και των προμηθευτών τους (ξενοδοχεία, κρουαζιερόπλοια κ.λπ.) με βάση τον αντίστοιχο ευρωπαϊκό κώδικα δεοντολογίας μεταξύ ECTAA – HOTREC. Για την επίτευξή του, ήδη βρίσκεται σε συνεργασία με ξενοδοχειακούς φορείς (ΞΕΕ) το οποίο έχει εκδηλώσει επίσης ενδιαφέρον για το θέμα.

Αναπτυξιακά Κίνητρα

Ιδιαίτερη αναφορά έγινε στην ανάγκη θέσπισης αναπτυξιακών κινήτρων όσον αφορά στον κλάδο των τουριστικών γραφείων. Όπως υποστηρίζει ο HATTA μέχρι σήμερα στην χώρα μας έχει υποστηριχθεί υπέρμετρα ο τομέας των υποδομών, χωρίς να ληφθούν υπόψη όλοι οι συντελεστές της τουριστικής ανάπτυξης της χώρας και μάλιστα οι “παραγωγοί” και το “δίκτυο διανομής” του τουριστικού προϊόντος. Η Ελλάδα, χώρα κατά βάση υποδοχής τουριστών, στηρίζεται σήμερα σε μεγάλο βαθμό στις “μονοπωλιακές” ή και ολιγοπωλιακές δυνάμεις της διεθνούς αγοράς και θα πρέπει να δημιουργήσει και να στηρίξει και νέους μηχανισμούς “διείσδυσης” σε εξειδικευμένα τμήματα της διεθνούς αγοράς.

Τα τουριστικά γραφεία δεν έχουν τύχει της στήριξης της ελληνικής πολιτείας, αν και έχουν συμβάλλει πολλαπλά στην ανάπτυξη του ελληνικού τουρισμού. Οι διεθνείς συνθήκες και ο συνεχώς εντεινόμενος ανταγωνισμός απαιτούν τη λήψη μέτρων για τη στήριξη όλης της αλυσίδας παραγωγής και διάθεσης του τουριστικού προϊόντος.

Συγκεκριμένα, προτείνεται οι επιχειρήσεις των ταξιδιωτικών και τουριστικών γραφείων να περιληφθούν στις διατάξεις του νέου αναπτυξιακού νόμου ως επιλέξιμες επιχειρήσεις. Θα πρέπει να σημειωθεί ότι μέχρι σήμερα τα μόνα κίνητρα που έχουν δοθεί για την ενίσχυση της ανταγωνιστικότητας των τουριστικών γραφείων είναι το πρόγραμμα του Μέτρου 2.2.3 του ΕΠΑΝ, το οποίο, όμως, δεν ανταποκρίνεται σε καμία περίπτωση στις πραγματικές ανάγκες.

Επομένως θα πρέπει:

Α) Να καλυφθούν οι ανάγκες των επιχειρήσεων των τουριστικών γραφείων για την πραγματοποίηση επενδύσεων μεγάλης κλίμακας μέσω του αναπτυξιακού νόμου, στον οποίο θα πρέπει να καλύπτονται και επενδύσεις που πραγματοποιούνται με leasing.

Β) Να υπαχθούν στο ΕΠΑΝ, με ανάλογη προσαρμογή, επενδύσεις, οι οποίες δεν είναι δυνατόν, για αντικειμενικούς λόγους, να υπαχθούν στον αναπτυξιακό νόμο και να δοθεί η δυνατότητα δημιουργίας clusters.

Γ) Να διευρυνθούν οι δυνατότητες ένταξης των τουριστικών γραφείων στο Επιχειρησιακό Πρόγραμμα “Κοινωνία της Πληροφορίας” για το οποίο σήμερα υπάρχει ελλιπέστατη ενημέρωση.

Δ) Τα ΠΕΠ δεν έχουν σχεδιαστεί ορθολογικά-ουδέποτε ζητήθηκε η άποψή μας- και γι` αυτό τον λόγο δεν προκαλούν το ενδιαφέρον των επιχειρήσεων.

Οι επιλέξιμες δαπάνες θα πρέπει να αφορούν:

1) Στον εκσυγχρονισμό παγίων στοιχείων και δημιουργία νέων.
2) Σε τεχνολογίες αιχμής και άλλες επενδύσεις.
3) Σε μονάδες υποστήριξης τουριστικών δραστηριοτήτων (π.χ. στεγασμένοι χώροι στάθμευσης τουριστικών λεωφορείων).
4) Στον εμπλουτισμό του τουριστικού προϊόντος (εναλλακτικές μορφές τουρισμού, θεματικά πάρκα, γραφεία συνεδριακού τουρισμού κ.λπ.).
5) Σε ειδικά κίνητρα συγχωνεύσεων κλιμακούμενα ανάλογα με τον αριθμό των συμμετεχόντων.

Ακτοπλοϊκά θέματα

Σε ότι αφορά τα θέματα της ακτοπλοίας ο κ. Βισβίκης ανέφερε ότι:

Οι ραγδαίες εξελίξεις που παρακολουθεί τόσο ο επιχειρηματικός κόσμος όσο και το επιβατηγό κοινό να συμβαίνουν στην Ακτοπλοία από το 1999 και εντεύθεν, δεν άφησαν αμέτοχο τον κλάδο των τουριστικών πρακτόρων.
Οι διαλύσεις, απορροφήσεις και συσπειρώσεις εταιριών, οι αλλαγές στα μερίδια αγοράς τους όσο και στις τεχνικές των πωλήσεών τους- με ενεργό ανάμειξη του ΥΕΝ – ήταν αδύνατο να αφήσουν ανεπηρέαστο τον κλάδο, αφού πρόκειται για τον πωλητή του προϊόντος που λέγεται Ακτοπλοία.

Ο ΗΑΤΤΑ από την πρώτη στιγμή παρακολουθεί και παρεμβαίνει στις εξελίξεις που αφορούν στην Ακτοπλοία και ειδικότερα στις σχέσεις που αφορούν τους ταξιδιωτικούς πράκτορες.

Ο ηλεκτρονικός τρόπος έκδοσης των εισιτηρίων (π.χ. αποτροπή φορτώσεων με υπεράριθμους, χειρισμοί αντικαταστάσεων και άκυρων εισιτηρίων, εκπτώσεις, απαγόρευση χειρογράφων εισιτηρίων κ.λπ.) είναι μερικά από τα στοιχεία που τείνουν να βελτιώσουν την εικόνα στο λιμάνι και στο πλοίο καθώς και τη σχέση του επιβάτη με το ταξίδι.

Ωστόσο είναι πολλά τα προβλήματα που χρήζουν λύσεις:

  • Έγκαιρη γνωστοποίηση των δρομολογίων.
  • Συνέπεια στις ώρες των αφίξεων και αναχωρήσεων.
  • Αξιόπλοα πλοία
  • Λιμάνια σύγχρονα και εύχρηστα στον επιβάτη και τα πλοία.
  • Νομικό πλαίσιο που να διέπει τις πρόσφατες εξελίξεις (π.χ. ηλεκτρονική φόρτωση πλοίων, αποφυγή υπεράριθμων κ.λπ.).
  • Κώδικα δεοντολογίας για όλους τους χρήστες όπως εταιρίες, πράκτορες, επιβάτες κ.λπ.
  • Κατοχύρωση της συμβολής του πράκτορα μεταξύ επιβάτη και πλοίου κ.λπ.
  • Κωδικοποίηση συστήματος κρατήσεων εισιτηρίων Ακτοπλοϊκών εταιριών.

Ο ΗΑΤΤΑ έχει εκπονήσει Σχέδιο Κώδικα Δεοντολογίας που αφορά στην σχέση των εμπλεκομένων στο σύστημα διανομής ακτοπλοϊκών εισιτηρίων, το οποίο έχει καταθέσει στο ΥΕΝ και στην Ένωση Ακτοπλοϊκών Εταιριών, χωρίς, δυστυχώς, ακόμα να έχουν καν αρχίσει οι απαραίτητες συζητήσεις για την οριστικοποίησή του, αν και η χρησιμότητά του έχει επιβεβαιωθεί.

Αεροπορικά Θέματα

Σε ότι αφορά τα αεροπορικά θέματα δόθηκε ιδιαίτερη έμφαση στο θέμα του αεροδρομίου Αθηνών και στις ιδιαίτερα υψηλές τιμές του σε κάθε είδους υπηρεσία που προσφέρει. Υποστηρίχθηκε, μάλιστα, ότι πρόκειται για το ακριβότερο αεροδρόμιο της Ευρώπης. Αποτέλεσμα της υψηλής τιμολογιακής πολιτικής του αεροδρομίου είναι να αποτελεί παράγοντα αφ΄ ενός αποτροπής των διεθνών αεροπορικών πτήσεων μεγάλων αποστάσεων να προσγειωθούν στην Αθήνα και με αποτέλεσμα να στερούμεθα αεροπορικών συνδέσεων με άλλες χώρες και πιθανούς τουρίστες και αφ΄ έτέρου αύξησης του κόστους των τουριστικών πακέτων και των αεροπορικών εισιτηρίων.

Στο σχετικό δελτίο τύπου του HATTA σημειώνεται, επίσης, ότι οι εκπρόσωποι του Συνδέσμου που συμμετείχαν σε συνάντηση της ECTAA (Ένωση Εθνικών Συνδέσμων Τουριστικών Πρακτόρων χωρών της Ε.Ε.), συμφώνησαν με την προσφυγή στην Επιτροπή Ανταγωνισμού της Ε.Ε. για παραβιάσεις πλήθους άρθρων της Συνθήκης της Ένωσης καθώς και με έναν αριθμό πρωτοβουλιών (νομικών ενεργειών) των μελών της που αφορά σε αεροπορικά θέματα.

Οι συζητήσεις της ECTAA με την ΙΑΤΑ σε παγκόσμιο αλλά και σε ευρωπαϊκό επίπεδο έχουν παγώσει μετά την αποτυχία της ΙΑΤΑ και των μελών της αεροπορικών εταιριών να συμφωνήσουν σε ένα ισορροπημένο και επαγγελματικό Συμβόλαιο Πρακτόρευσης. Σημειώνεται ότι πολλές Εθνικές Ενώσεις Ταξιδιωτικών Πρακτόρων, όπως αυτές της Ιρλανδίας, της Δανίας, της Γερμανίας, της Βρετανίας κ.λπ. έχουν δικαστικές υποθέσεις που πρόκειται να επιδικαστούν σύντομα, εναντίον ενός αρκετά μεγάλου αριθμού αεροπορικών εταιριών. Αυτό οδήγησε στην προσφυγή της ECTAA στις υπηρεσίες της Ευρωπαϊκής Ένωσης.

Aλλη υπόθεση που δημιουργεί μεγάλες ανησυχίες είναι η απόφαση της ΙΑΤΑ να διακόψει τον διάλογο στο κοινό δημιούργημα, το Σχέδιο Προστασίας Επιβατών (Passenger Protection Plan -PPP). Οι εργασίες διαμόρφωσης του Σχεδίου άρχισαν το 1999 σε συνεργασία της ECTAA με την ΙΑΤΑ και την UFTAA με σκοπό την εφαρμογή του, η οποία θα οδηγούσε στην προστασία των επιβατών σε περίπτωση χρεοκοπίας αεροπορικής εταιρίας ή ταξιδιωτικού γραφείου.

Χωρίς την συμμετοχή των αεροπορικών εταιριών το Σχέδιο Προστασίας Επιβατών (Passenger Protection Plan) δεν έχει κανένα νόημα μια και τα χρήματα των καταναλωτών προστατεύονται επαρκώς από την περίπτωση χρεοκοπίας ταξιδιωτικών γραφείων, μέσω της Οδηγίας για τα Οργανωμένα Ταξίδια της Ευρωπαϊκής Ένωσης.

Τα μέλη της ECTAA αποφάσισαν να πληροφορήσουν την Ευρωπαϊκή Επιτροπή για την αποτυχία επίτευξης του Σχεδίου και να πιέσουν για Νομοθετικά Μέτρα, τα οποία θα αντιμετωπίσουν την έλλειψη Προστασίας των Καταναλωτών και την ανισορροπία προστασίας μεταξύ του Ταξιδιωτικού Κλάδου και των Αεροπορικών Εταιριών.

Σημαντική για τα μέλη της ECTAA είναι, επίσης, τονίζει ο HATTA, η επεξεργασία πρότασης Κανονισμού της Ευρωπαϊκής Ένωσης για την Aρνηση Επιβίβασης Επιβατών Αεροπορικών Εταιριών (Denied Boarding).

Η Ευρωπαϊκή Επιτροπή υιοθέτησε πρόταση Κανονισμού στα τέλη του 2001, ο οποίος θα υποχρεώνει αεροπορικές εταιρίες και διοργανωτές ταξιδιών να αποζημιώνουν και να παρέχουν βοήθεια στις περιπτώσεις άρνησης επιβίβασης, ακυρώσεις πτήσεων ή μακροχρόνιες καθυστερήσεις. Η ECTAA θεωρεί ότι οι επιβάτες οργανωμένων εκδρομών είναι αρκετά καλυμμένοι μέσω της ντιρεκτίβας για τα Οργανωμένα Ταξίδια (Package Travel Directive) και γι` αυτόν το λόγο θα πρέπει να εξαιρεθούν από την πρόταση. Τα μέλη της ECTAA ανησυχούν γιατί, όπως είναι γνωστό, οι Οργανωτές Ταξιδιών είναι αδύνατον να ελέγξουν ή να επηρεάσουν το αν και κατά πόσο μία αεροπορική εταιρία δημιουργεί υπέρ-κρατήσεις σε πτήσεις, ακυρώνει ή έχει μακροχρόνιες καθυστερήσεις. Το θέμα προχωράει στο Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο.

Παράλληλα, θεωρείται ότι οι προβλεπόμενες υψηλές αποζημιώσεις θα οδηγήσουν τις τιμές των οργανωμένων πακέτων εκδρομών σε μια αύξηση της τάξης του 20%.

Εκδότης - Διευθυντής Σύνταξης - Travel Media Applications | Ιστοσελίδα | + Άρθρα

Συνεκδότης του TravelDailyNews Media Network από το 1999 που περιλαμβάνει τρεις εκδόσεις για τη Διεθνή αγορά, τις αγορές της Ασίας και του Ειρηνικού και την αγορά της Ελλάδας και της Κύπρου.

Είναι υπεύθυνος για την στρατηγική ανάπτυξη του δικτύου, τις συνέργειες, και τη διεθνή αγορά.

Προηγούμενο άρθρο
Επόμενο άρθρο
29/04/2024
26/04/2024
25/04/2024
24/04/2024
23/04/2024
22/04/2024