Τελευταία νέα
ΑρχικήΘαλάσσιες ΜεταφορέςΘαλάσσιος ΤουρισμόςΑντίθετα προς το κοινοτικό δίκαιο τα υψηλά λιμενικά τέλη προσέγγισης λιμένων της Τουρκίας

Αντίθετα προς το κοινοτικό δίκαιο τα υψηλά λιμενικά τέλη προσέγγισης λιμένων της Τουρκίας

Αντίθετα προς το κοινοτικό δίκαιο και ιδιαίτερα υψηλά, σχετικά με αυτά των ελληνικών λιμένων, είναι τα ελληνικά λιμενικά τέλη που επιβαρύνουν τους επιβάτες οι οποίοι επισκέπτονται λιμάνια της Τουρκίας, στο […]

Αντίθετα προς το κοινοτικό δίκαιο και ιδιαίτερα υψηλά, σχετικά με αυτά των ελληνικών λιμένων, είναι τα ελληνικά λιμενικά τέλη που επιβαρύνουν τους<...> επιβάτες οι οποίοι επισκέπτονται λιμάνια της Τουρκίας, στο πλαίσιο ημερήσιων κρουαζιέρων, σύμφωνα με το Ευρωπαϊκό δικαστήριο και τον γενικό εισαγγελέα του κ. Σ. Άλμπερτ. Επίσης, η κίνηση της απόδοσης του 30% αυτών των εσόδων στο Ναυτικό Απομαχικό Ταμείο κρίθηκε παράνομη.

Τα παραπάνω αναφέρονται σε δημοσιεύματα τοπικών εφημερίδων της Ρόδου, όπου η περίπτωση της μη πληρωμής των λιμενικών τελών από κρουαζιερόπλοια που προσεγγίζουν την Μαρμαρίδα της Τουρκίας, έφθασε μέχρι τα Ευρωπαϊκά Δικαστήρια. Ο κ. Άλμπερτ αποφάνθηκε τα παραπάνω απαντώντας σε προδικαστικά ερωτήματα που υπέβαλε προς το Ευρωπαϊκό Δικαστήριο το Τριμελές Διοικητικό Πρωτοδικείο Ρόδου, μετά από σχετική προσφυγή σε αυτό δύο ελληνικών ναυτιλιακών εταιριών.

Ειδικότερα, όπως αναφέρουν τα δημοσιεύματα, η υπόθεση έχει ως εξής: Η ελληνική ναυτιλιακή εταιρία ΓΕΧΑ Ναυτιλιακή ΕΠΕ και ορισμένες άλλες ναυτιλιακές εταιρίες ναύλωσαν το 1996 σε tour operators από κράτη μέλη της Ευρωπαϊκής Ενώσεως τρία πλοία για την πραγματοποίηση ημερήσιων εκδρομών, για τουρίστες από τη Ρόδο, προς την Μαρμαρίδα της Τουρκία. Οι πλοιοκτήτες αρνήθηκαν να καταβάλουν λιμενικά τέλη στο Λιμενικό Ταμείο Ρόδου, υποστηρίζοντας ότι η επιβολή τους ήταν αντίθετη προς το κοινοτικό Δίκαιο. Σύμφωνα με την ελληνική νομοθεσία, τα λιμενικά τέλη που καταβάλει κάθε επιβάτης που συμμετέχει σε περιηγητικά ταξίδια (κρουαζιέρες) μεταξύ ελληνικών λιμένων ανέρχονται σε 50 δραχμές για κάθε λιμένα που προσεγγίζει το πλοίο, ενώ στην περίπτωση κατά την οποία το πλοίο προσεγγίζει σε λιμένες μιας τρίτης χώρας τα τέλη αυτά είναι κατά πολύ υψηλότερα (στην περίπτωση της Τουρκίας 5.000 δραχμές ανά επιβάτη).

Σημειώνεται επίσης ότι η ιθαγένεια των επιβατών ή η σημαία του πλοίου είναι άνευ σημασίας. Μετά την άρνηση των πλοιοκτητών να καταβάλλουν τα λιμενικά τέλη, το Τριμελές Διοικητικό Πρωτοδικείο της Ρόδου, που επιλήφθηκε της υποθέσεως, υπέβαλε στο Δικαστήριο των Ευρωπαϊκών Κοινοτήτων προδικαστικά ερωτήματα ως προς την ερμηνεία ενός κοινοτικού κανονισμού του 1986 ο οποίος καθιερώνει την αρχή της ελεύθερης παροχής υπηρεσιών στον τομέα των θαλάσσιων μεταφορών μεταξύ των κρατών μελών και τρίτων χωρών.

Πριν λίγες μέρες, ο γενικός εισαγγελέας του Ευρωπαϊκού Δικαστηρίου παρουσίασε τις προτάσεις του επί της υπόθεσης, οι οποίες ως γνωστόν δεν προδικάζουν την τελική απόφαση των δικαστών του Λουξεμβούργου αν και συνήθως τις ακολουθούν. Σε γενικές γραμμές, ο εισαγγελέας με τις προτάσεις που έδωσε στη δημοσιότητα εκτιμά ότι τα μέχρι και εκατό φορές υψηλότερα τέλη που επιβάλλονται για τις κρουαζιέρες στη Μαρμαρίδα είναι δυνατόν να αποτρέψουν τους τουρίστες από εκδρομές προς την Τουρκία και, με τον τρόπο αυτόν, να τις καταστήσουν ολιγότερο ελκυστικές από παρεμφερείς εκδρομές εντός της ημεδαπής.

Κατά συνέπεια, αναφέρει ο γενικός εισαγγελέας, η επιβολή λιμενικών τελών, για την προσέγγιση σε λιμένες τρίτης χώρας, τα οποία είναι υψηλότερα από αυτά που ισχύουν για περιηγητικά ταξίδια αποκλειστικά εντός της ημεδαπής, συνιστά περιορισμό της ελεύθερης παροχής υπηρεσιών και συνεπώς αντίκειται προς το κοινοτικό Δίκαιο.

Ο γενικός εισαγγελέας του Ευρωπαϊκού Δικαστηρίου με τις προτάσεις που δημοσιοποίησε, τοποθετήθηκε και επί ενός άλλου σημαντικού ερωτήματος που αφορά την απόδοση του 30% των εσόδων από τα λιμενικά τέλη στο Ναυτικό Απομαχικό Ταμείο. Ο γενικός εισαγγελέας κρίνει αντίθετη προς το κοινοτικό Δίκαιο αυτή τη ρύθμιση που ίσχυε στην Ελλάδα και επισημαίνει ότι έχει σημαντικές επιφυλάξεις για το κατά πόσον τα έξοδα αυτά συνδέονται με οποιονδήποτε τρόπο με τις λιμενικές υπηρεσίες που παρέχονται στο ταξιδιωτικό κοινό. Ειδικότερα, αναφέρει ο γενικός εισαγγελέας, “δεν είναι δυνατόν το Ναυτικό Απομαχικό Ταμείο να χρηματοδοτείται με τέλη τα οποία υποχρεούται να καταβάλλει το ταξιδιωτικό κοινό για τις λιμενικές υπηρεσίες”.

Εκδότρια - Αρχισυντάκτρια - Travel Media Applications | Ιστοσελίδα | + Άρθρα

Η Βίκυ είναι συνιδρυτής της Travel Media Applications και υπεύθυνη για την αρχισυνταξία των TravelDailyNews Greece & Cyprus και TravelDailyNews International.
Στην εταιρεία έχει αναλάβει την οικονομική διεύθυνση.

29/04/2024
26/04/2024
25/04/2024
24/04/2024
23/04/2024
22/04/2024