Τελευταία νέα
HomeΤουριστικοί ΦορείςΕλληνικοίΠΟΕΤ: Μήνυμα προς την ηγεσία του ελληνικού τουρισμού με ερέθισμα την κρίση

ΠΟΕΤ: Μήνυμα προς την ηγεσία του ελληνικού τουρισμού με ερέθισμα την κρίση

Μήνυμα προς τον υπουργό Ανάπτυξης Aκη Τσοχατζόπουλο, τον υφυπουργό Τουρισμού Δημήτρη Γεωργακόπουλο, τον γενικό γραμματέα Τουρισμού Δημήτρη Γεωργαράκη, και τον πρόεδρο ΕΟΤ Ιωάννη Πατέλλη έστειλε η Πανελλήνια Ομοσπονδία Επιχειρήσεων Τουρισμού, […]

Μήνυμα προς τον υπουργό Ανάπτυξης Aκη Τσοχατζόπουλο, τον υφυπουργό Τουρισμού Δημήτρη Γεωργακόπουλο, τον γενικό γραμματέα Τουρισμού Δημήτρη Γεωργαράκη, και τον πρόεδρο ΕΟΤ Ιωάννη Πατέλλη έστειλε η<...> Πανελλήνια Ομοσπονδία Επιχειρήσεων Τουρισμού, ΠΟΕΤ με στόχο να μεταφέρει την έντονη ανησυχία και προβληματισμό των περίπου 1650 επιχειρήσεων ανά τη χώρα που αντιπροσωπεύει. Μεταξύ των μελών της ΠΟΕΤ είναι τουριστικά γραφεία υποδοχής τουρισμού, επιχειρήσεις πούλμαν, τουριστικά σκάφη, tour operators, γραφεία συνεδρίων, εσωτερικού και εξερχόμενου τουρισμού, και ναυτικοί πράκτορες.

Η επιστολή τονίζει ότι “ασφαλώς δεν συμμεριζόμαστε τις πανικόβλητες φωνές που δικαιολογούνται από την κρίση που μαστίζει το σύνολο του τουρισμού μας. Εστιαζόμαστε στις νηφάλιες θέσεις. Προβληματιζόμαστε και το θεωρούμε απολύτως απαραίτητο με πνεύμα εποικοδομητικό να αποταθούμε σε σας και στο επιτελείο σας. Εκ προοιμίου δηλώνουμε ότι δεν προσχωρούμε στις απόψεις που με κάθε ευκαιρία απλώνουν το χέρι και άκριτα προστρέχουν σε κάθε δυσμενή συγκυρία στον κρατικό κορβανά.

Μας απασχολούν, αγαπητέ κ. Υπουργέ, ότι ιδέες, θέσεις, απόψεις, σενάρια που έχουν συζητηθεί κατά το παρελθόν και ως επί το πλείστον έτυχαν καλής υποδοχής από τους κρατικούς – κυβερνητικούς λειτουργούς, αλλά δυστυχώς παραμένουν σε αδράνεια. Θα το θεωρούσαμε κρίμα, αν και με αυτή εδώ την εξέλιξη που φαίνεται να μας οδηγεί στο ναδίρ της κρίσης δεν μπορέσουμε να υλοποιήσουμε έστω μέρος από τα αυτονόητα που τόσο πολύ έχουν συζητηθεί στο παρελθόν. Από τις κινήσεις του κυβερνητικού μηχανισμού, δεν έχουμε ενδείξεις ότι κάτι ουσιαστικό κινείται προς μία όποια διευθέτηση, έστω υπό το βάρος της κρίσης.

Επιτρέψτε μας να σταχυολογήσουμε μερικά χαρακτηριστικά παραδείγματα: Ανταγωνιστικότητα, αλλά πως;

Ανασυγκρότηση του ιδιωτικού τομέα

Είναι γεγονός ότι ο όρος «ανταγωνιστικότητα» έχει μεν εισαχθεί σε μέτρα και ρυθμίσεις, πλην όμως, πολύ φοβούμαστε δεν τίθενται και δεν υπηρετούνται ουσιαστικοί στόχοι. Πολύ αμφιβάλλουμε ότι με τον διαπιστωμένο υπερβολικό κατακερματισμό της επιχειρηματικής δραστηριότητας με τις πολλές χιλιάδες τουριστικών γραφείων, επιχειρήσεων πούλμαν, τουριστικών σκαφών, μικρών ξενοδοχείων και ενοικιαζομένων διαμερισμάτων μπορούμε να προσβλέπουμε σε ανόρθωση και προκοπή του ελληνικού τουρισμού. Η συγκρότηση αυτή μας καταδικάζει σε αναποτελεσματικότητα, χαμηλή ποιότητα υπηρεσιών και αδυναμία να ανταγωνιστούμε σε τιμές τις ισχυρές αναδυόμενες νέες αγορές [Βουλγαρία, Κροατία, Ρουμανία].

Η επιχορήγηση, επί παραδείγματι, για υπολογιστή και E-Mail (πρόγραμμα δικτυωθείτε) ή οι πραγματοποίηση μελετών και ερευνών της αγοράς από μεμονωμένες κινήσεις, δεν μπορεί να διασφαλίσει σωστά αποτελέσματα. Κύριος στόχος είναι εν πρώτοις η δραστική παρακίνηση στις συνενώσεις και συγχωνεύσεις επιχειρήσεων που θα αναβαθμίσουν λόγω κλίμακας το επίπεδο των υπηρεσιών, ενώ θα ορθολογικοποιήσουν τα έξοδά τους.

Εργασιακές σχέσεις

Η πανθομολογούμενη αναγκαιότητα προσαρμογών και ευελιξίας στις εργασιακές σχέσεις που κατ εξοχήν στον τουρισμό, που είναι εποχιακή δραστηριότητα, είναι απαραίτητη, δεν μπόρεσε και παρά τις προτροπές της ΕΕ να βρει το δρόμο της.

Οι εποχιακά απασχολούμενοι στον τουρισμό θα δεχθούν τις πρώτες συνέπειες μιας και δεν θα προσληφθούν ή θα προσληφθούν για μικροδιάστημα που δεν τους εξασφαλίζει ούτε καν την εγγραφή τους το φθινόπωρο στον ΟΑΕΔ για το επίδομα ανεργίας. Ανάγκη ειδικής ρύθμισης κάτω από το πρίσμα της περίστασης.

Απάμβλυνση του κόστους

Το ελληνικό τουριστικό πακέτο, θα πρέπει να γίνει αντιληπτό, ότι οφείλει να γίνει ελκυστικότερο ως προς την τιμή. Εδώ οφείλουν να συμβάλλουν οι επιχειρήσεις με συνειδητές κινήσεις πέρα από στείρες συνθηματολογίες, εσωτερικές τριβές στους κόλπους του κλάδου και σκιαμαχίες. Ο τουρίστας, απλά, προτιμάει άλλους ευνοϊκότερους γι αυτόν προορισμούς. Όλη η λοιπή φιλολογία είναι για εσωτερική κατανάλωση και δεν βοηθάει, αλλ΄ αντιθέτως συσκοτίζει τα πράγματα.

Το δημόσιο καλείται να ευαισθητοποιηθεί προς την ίδια κατεύθυνση μειώνοντας τα τέλη αεροδρομίων -είναι γνωστή η ζοφερή κατάσταση των αεροπορικών εταιριών- και καταργώντας το Σπατόσημο, αν όχι σε μόνιμη βάση, τουλάχιστον για την τρέχουσα τουριστική περίοδο. Δραστική μείωση των εισόδων σε μουσεία και αρχαιολογικούς χώρους στο επίπεδο του 50%, τουλάχιστον για φέτος.

Η φορολογική επιβάρυνση του τουριστικού προϊόντος είναι πολύ σημαντική, όπως έχει αποδειχθεί από ειδικές μελέτες σε συνεργασία με πανεπιστημιακούς. Το πολλαπλά σημαντικό τουριστικό προϊόν θα άξιζε ευμενέστερη μεταχείριση στο ΦΠΑ κατ ελάχιστον και στα τέλη παρεπιδημούντων [υπέρ ΟΤΑ].

Συνολική εικόνα του προορισμού

Οι υποδομές, οι είσοδοι και έξοδοι της χώρας, το οδικό δίκτυο, οι αστικοί δρόμοι και πλατείες, οι δημόσιοι χώροι, οι ακαλαίσθητες ανθρωπογενείς παρεμβάσεις, τα σκουπίδια εδώ κι εκεί, η εικόνα των πόλεων και οικισμών δημιουργούν σοβαρότατα προβλήματα και είναι αυτά ακριβώς τα στοιχεία που υποβαθμίζουν το ελληνικό τουριστικό προϊόν, καθώς ενοχλούν και πληγώνουν σε αρκετές περιπτώσεις το μάτι του επισκέπτη.

Το ανθρώπινο δυναμικό στις πάσης φύσεως υπηρεσίες, όλως ιδιαιτέρως αυτών που έρχονται σε επαφή με τους τουρίστες (αεροδρόμια, λιμάνια, τελωνεία, τουριστική αστυνομία,) καλείται, ακόμη και με το ερέθισμα της Ολυμπιάδας, να κερδίσει τη μάχη των εντυπώσεων και να δώσει την καλή εικόνα. Πως όμως θα το πετύχουμε αυτό με τις βαλίτσες που καθυστερούν επί αρκετές ώρες να παραδοθούν σε αρκετά αεροδρόμια.

Γραφειοκρατία

Όταν καθυστερεί ακόμη και επί μήνες η καταχώριση και χορήγηση ΑΦΜ μιας νέας εταιρίας (παράδειγμα ΦΑΕΕ Αθηνών), όταν μία μεταβολή στο καταστατικό χρειάζεται 6 έως 10 μήνες για να περαιωθεί (παράδειγμα Νομαρχία Αθηνών, Κεντρικός Τομέας), όταν εκπρόσωποι αρχών δεν έχουν συνηθίσει στην εξυπηρέτηση και συνδρομή των πολιτών και των επιχειρήσεων, αλλά τους καταταλαιπωρούν, δύσκολα μπορεί κανείς να αισιοδοξεί. Ο τουρισμός είναι επίσης ένας κλάδος που υφίσταται αυτές τις δυσμενείς συνέπειες.

Θεσμικά όργανα

Το λεγόμενο Εθνικό Συμβούλιο Τουρισμού απέχει από του να εκληφθεί ότι προσφέρει κάποιο ουσιαστικό έργο στον κορυφαίο κλάδο. Συγκρότηση από πολυάριθμους εκπροσώπους χωρίς αρχές και κριτήρια αντιπροσωπευτικότητας, δευτεροβάθμιες ή πρωτοβάθμιες ενώσεις, όλοι μαζί τσουβαληδόν, ακόμη και ενώσεις παρεϊστικες εκ των ενόντων, συνθέτουν το παζλ αυτής της «συμβουλευτικής επιτροπής» που ο λόγος της δεν έχει σχεδόν κανένα νόημα και κύρος.

Η επιτροπή διαχείρισης κρίσεων που συγκροτήθηκε τελευταία, αντιγράφει το προηγούμενο συλλογικό όργανο και φαίνεται επίσης χωρίς κανένα ιδιαίτερο κύρος μιας και ό,τι αποφασίσθηκε δεν υλοποιήθηκε στο κοντινό παρελθόν. Οι συμμετέχοντες έχουν απλά την ευκαιρία να καταθέσουν κάποιες απόψεις και πέραν αυτού ουδέν. Αποτέλεσμα: Μία τρύπα στο νερό!

Είναι τόσο προχωρημένος ο εκφυλισμός του πράγματος που μόλις πρόσφατα για την αντιμετώπιση των κορυφαίων ζητημάτων του κλάδου εξ αιτίας της κρίσης, συγκλήθηκε επιτροπή από εκπροσώπους κάποιων φορέων με απειροελάχιστο εκτόπισμα στο τουριστικό μας γίγνεσθαι, ενώ αγνοήθηκε όχι μόνον η ΠΟΕΤ, η δευτεροβάθμια Ομοσπονδία των Τουριστικών γραφείων της χώρας, αλλά και -εξ όσων διαπιστώσαμε- και η Ομοσπονδία των Ξενοδόχων, οι εφοπλιστές κρουαζιερόπλοιων κ.λπ!

Εννοείται ότι στις ίδιες παρέες εντάσσονται και εκπρόσωποι των αρχών που δεν υπολογίζουν τη τεράστια πλειοψηφία του κλάδου, η οποία ασφαλώς βρίσκεται στην περιφέρεια -όπου και παίζεται η μουσική τουρισμού- και όχι στην υδροκέφαλη Αθήνα όπου κυκλοφορούν διάφοροι αυτόνομοι παράγοντες που καταχρώνται της γνωστής αρχής «στην Ελλάδα είσαι, ό,τι δηλώσεις». Εν κατακλείδι δεν σέβονται ούτε σ΄ αυτές τις δύσκολες στιγμές το συμφέρον της συνολικής τουριστικής μας βιομηχανίας.

Αναγκαίες τομές

Προβολή

Δεν είναι η πρώτη φορά που το ζήτημα της προβολής και διαφήμισης καρκινοβατεί. Είναι χαρακτηριστικές οι παλινωδίες το τελευταίο διάστημα, σύμφωνα με τις οποίες τη μία βδομάδα προκύπτει το συμπέρασμα να μην γίνει διαφήμιση και την επομένη προβάλλεται ακριβώς το αντίθετο.

Ο συγκερασμός των αντιτιθέμενων θέσεων θα ήταν να γίνει διαρκούσης της σύρραξης στο Ιράκ έμμεση διαφήμιση (μετάκληση δημοσιογράφων, προσωπικοτήτων) ενίσχυσης της άποψης του «ασφαλούς προορισμού». Είναι, όμως, κρίμα ότι τίποτα τελικά δεν γίνεται και συνεχίζει η Ελλάδα να είναι ανύπαρκτη στις χώρες προέλευσης των τουριστών. Ακούγονται ανακοινώσεις μερί συμπληρωματικών κονδυλίων, αλλά οι παράγοντες του κλάδου μας έχουν το φόβο ότι δεν θα υπάρξει αντίστοιχη των εξαγγελιών δραστηριοποίηση ή τουλάχιστον έγκαιρη αντίδραση και δεν γνωρίζουν απολύτως τίποτα για το πώς θα συντελεσθεί αυτή η εξόρμηση.

Οι δημόσιες σχέσεις στο εξωτερικό δεν φαίνεται να αποδίδουν το καλύτερο αποτέλεσμα. Αντιμετωπίσαμε έκτακτες και επείγουσες περιπτώσεις (Φαληράκι Ρόδος, Κάβος Κέρκυρα) και αντί την επομένη, αν όχι αυθημερόν του δημοσιεύματος να υπάρξει η δέουσα αντίδραση, καταλήγουμε βραδυφλεγώς να απαντούμε ύστερα από έναν μήνα! Εμφανής η έλλειψη σωστών και άμεσων χειρισμών για τα αντίστοιχα προβλήματα.

Χερσαίες μεταφορές πούλμαν

Αντί να επιχειρηθεί ένας απαραίτητος εκσυγχρονισμός και ανασυγκρότηση με συγχώνευση των Λεωφορείων ΚΤΕΛ και Τουριστικών Λεωφορείων, ώστε και οι δύο τομείς να ενισχυθούν υπέρ του Έλληνα επιβάτη – καταναλωτή και του ελληνικού τουρισμού -σαφώς και υπέρ του κρατικού προϋπολογισμού-, στην τόπο μας επίμονα αγνοούνται οι οδηγίες της ΕΕ για απελευθέρωση των αγορών και την καταπολέμηση μονοπωλιακών ή προνομιακών σχημάτων. Βάλλεται το τουριστικό λεωφορείο που αποτελεί βασικό κρίκο στην αλυσίδα του τουριστικού μας προϊόντος. Αθέμιτα πριμοδοτούνται τα ΚΤΕΛ σε βάρος του τουρισμού που δεν ζήτησε ούτε έλαβε πριμοδοτήσεις, ούτε καν διάφορα προνόμια που ανήκουν σε άλλες εποχές.

Παραμονές των Ολυμπιακών Αγώνων και δεν καταφέραμε ακόμη, παρά την ομόφωνη στήριξη του υπουργείου σας να εξασφαλίσουμε τα μικρά επιβατικά van 6 – 9 θέσεων για τη διακίνηση μικρότερων ομάδων τουριστών. Μοναδική περίπτωση η χώρα μας στο σημείο αυτό. Εμπόδιο; Το υπουργείο Μεταφορών που αγνοεί τις συστάσεις του δικού σας υπουργείου επί σειρά ετών.

Τουριστικά σκάφη

Η παραχώρηση της διαχείρισης των μαρίνων σε ιδιώτες χωρίς όρους και στοιχειώδεις προϋποθέσεις, επέτρεψε στους διαχειριστές να εξαπολύσουν απηνή επίθεση κατά των ιδιοκτητών τουριστικών σκαφών, εξακοντίζοντας τα τέλη ελλιμενισμού σε δυσθεώρητα ύψη που αγγίζουν το 800-900% μέσα σε λίγα μόλις χρόνια!

Νέες αγορές

Στην λογική προσπάθεια για άνοιγμα νέων αγορών εκτός χωρών ΕΕ, ταλαιπωρείται ο κλάδος για τα αυτονόητα. Εννοούμε τις βίζες και τις άδεις απασχόλησης tour leaders. Και να σκεφθεί κανείς ότι στα λόγια έχουμε εκφρασμένη από πολύ καιρό την ολόθερμη υποστήριξη του κυβερνητικού μηχανισμού. Ωστόσο, τίποτα δεν φαίνεται να υλοποιείται, ακόμη και στο ξεκίνημα αυτής της προβληματικής τουριστικής περιόδου.

Βίκυ Καραντζαβέλου
Εκδότρια - Αρχισυντάκτρια - Travel Media Applications | Ιστοσελίδα | + Άρθρα

Η Βίκυ είναι συνιδρυτής της Travel Media Applications και υπεύθυνη για την αρχισυνταξία των TravelDailyNews Greece & Cyprus και TravelDailyNews International.
Στην εταιρεία έχει αναλάβει την οικονομική διεύθυνση.

04/10/2024
03/10/2024
02/10/2024
01/10/2024
30/09/2024
27/09/2024