Τελευταία νέα
ΑρχικήΤουριστικοί ΦορείςΕλληνικοίΘετικό αλλά επιδέχεται βελτιώσεις το πρόγραμμα Τουριστικής Πολιτικής 2000-2004 κατά τον ΣΕΤΕ

Θετικό αλλά επιδέχεται βελτιώσεις το πρόγραμμα Τουριστικής Πολιτικής 2000-2004 κατά τον ΣΕΤΕ

Ως θετική και ελπιδοφόρα προσπάθεια χαρακτηρίζει το πρόγραμμα τουριστικής πολιτικής 2000-2004 του υπουργείου Ανάπτυξης σε επιστολή του προς τον υπουργό Ανάπτυξης κ. Νίκο Χριστοδουλάκη ο Σύνδεσμος Ελληνικών Τουριστικών Επιχειρήσεων (ΣΕΤΕ), […]

Ως θετική και ελπιδοφόρα προσπάθεια χαρακτηρίζει το πρόγραμμα τουριστικής πολιτικής 2000-2004 του υπουργείου Ανάπτυξης σε επιστολή του προς<...> τον υπουργό Ανάπτυξης κ. Νίκο Χριστοδουλάκη ο Σύνδεσμος Ελληνικών Τουριστικών Επιχειρήσεων (ΣΕΤΕ<.>), όμως όπως χαρακτηριστικά αναφέρει η "διαγνωστική" προσέγγιση δεν αρκεί και οφείλει να οδηγήσει σε γρήγορα μέτρα "θεραπευτικής" δράσης, σε συνεργασία πάντοτε με τον ιδιωτικό τομέα.
Ο ΣΕΤΕ στην επιστολή του προχωράει και στην παράθεση μιας σειράς παρατηρήσεων και προτάσεων με σκοπό την υποστήριξη του προγράμματος και τη βελτιστοποίηση των προσδοκώμενων αποτελεσμάτων. Συγκεκριμένα:

Αναφερόμενος στην ζήτηση του ελληνικού τουρισμού ο ΣΕΤΕ επισημαίνει στην επιστολή του ότι η καταγραφή των χαρακτηριστικών της τουριστικής ζήτησης, ξεκινά με την παθητική αποδοχή των στατιστικών των αφίξεων, αγνοώντας ότι σε αυτές υπάρχει σημαντικός αριθμός οικονομικών μεταναστών. Αυτό έχει, ως συνέπεια, τη διαστρέβλωση των μεγεθών της μεταβολής των πραγματικών αφίξεων, της μέσης διάρκειας παραμονής, της εποχικότητας και της κατά κεφαλή δαπάνης των τουριστών.
Ως προς την εκτίμηση των συναλλαγματικών εσόδων, ο ΣΕΤΕ πιστεύει ότι πρέπει να επικαιροποιηθεί ο τρόπος υπολογισμού των. Για την ακριβή σημασία και συμμετοχή του τουρισμού στην οικονομία, πρέπει να προωθηθεί η εισαγωγή και καθιέρωση των δορυφορικών λογαριασμών τουρισμού, όπως έχει προτείνει ο ΣΕΤΕ από το καλοκαίρι του 1999.

Η φραστική αναγνώριση ότι "ο Τουρισμός είναι ο μοναδικός κλάδος που καταβάλλει πρόσθετα τέλη υπέρ ΟΤΑ" δεν αρκεί. Πρέπει να συνοδευτεί από θεσμική θωράκιση της ανταποδοτικότητας, η οποία σήμερα αποτελεί γράμμα κενό περιεχομένου.
Η ραγδαία αύξηση του εξερχόμενου τουρισμού, που πολύ ορθά επισημαίνεται, σηματοδοτεί αφενός μεν την ροπή προς τουριστική κατανάλωση των Ελλήνων (γεγονός που πρέπει να το εκμεταλλευτούμε για την περαιτέρω ανάπτυξη του εσωτερικού τουρισμού), αφετέρου δε, την ανάγκη δημιουργίας πλαισίου επιχειρηματικής δράσης των επιχειρήσεων που ασχολούνται με τον εξερχόμενο τουρισμό, ώστε να διασφαλιστεί η προστασία του καταναλωτή.

Όσον αφορά την προσφορά τουριστικών υπηρεσιών, κατά τον ΣΕΤΕ η καταγραφή της προσφοράς αγνοεί την παραοικονομία του χώρου, τουλάχιστον σε επίπεδο βοηθητικών καταλυμάτων, με ό,τι αρνητικό αυτό συνεπάγεται για την ποιότητα των υπηρεσιών και την απώλεια εσόδων, την οποία ο ΣΕΤΕ με παραδοχές ως προς το ελάχιστο, την έχει προσδιορίσει το 1996 σε 39 δισ. δρχ.

Η ποιοτική σύνθεση της τουριστικής προσφοράς μας δεν επιτρέπει, προς το παρόν, τη δυναμική διεκδίκηση μεγάλου μεριδίου τουριστών υψηλής εισοδηματικής στάθμης. Για να γίνει αυτό, είναι προφανές ότι πρέπει να στραφούμε προς την ποιοτική ανάπτυξη της προσφοράς με κίνητρα για ανώτερες κατηγορίες καταλυμάτων και υποστήριξή τους από εγκαταστάσεις ειδικών μορφών τουρισμού, οι οποίες είναι από ανεπαρκείς ως ανύπαρκτες.

Οι επισημάνσεις περί γεωγραφικής κατανομής και συγκέντρωσης της τουριστικής δραστηριότητας είναι ορθές και είναι ιδιαίτερα θετικό ότι επιτέλους η πολιτεία αναγνωρίζει την εσφαλμένη επιλογή της για το καθεστώς κορεσμού, επισημαίνοντας όλα τα αρνητικά μέχρι σήμερα αποτελέσματα, στα οποία προσθέτουμε τη λαθεμένη "διαπαιδαγώγηση μερικών επιχειρηματιών". Κατά τον ΣΕΤΕ, αν ερμηνεύονται σωστά τις προθέσεις του υπουργείου, η άρση του καθεστώτος κορεσμού σε όλες τις περιοχές της χώρας ανεξαιρέτως, είναι πολύ κοντά χρονικά και η επιλεκτική προώθηση ποιοτικών επενδύσεων θα είναι η θεραπεία στα δεινά που συσσώρευσε το καθεστώς κορεσμού.

Ο ΣΕΤΕ συμφωνεί με την στοχοθέτηση της πολιτικής ενίσχυσης της ζήτησης, εν τούτοις όμως προσθέτει ότι η Ελλάδα ως χώρα τουριστικός-προορισμός έχει ανάγκη και το μαζικό τουρισμό. Έτσι, παράλληλα με την προσπάθεια προσέλκυσης ανώτερων εισοδηματικών στρωμάτων, πρέπει να επιδιώκεται και η προσέλκυση του ανώτερου τμήματος του μαζικού τουρισμού. Επίσης, πρέπει να δώσουμε και ποσοτικές διαστάσεις στους ποιοτικούς μας στόχους. Αφού μετρήσουμε τις δυνάμεις μας, πρέπει να πούμε ότι για το επόμενο χρονικό διάστημα t σκοπεύουμε στην προσέλκυση χ αριθμού επισκεπτών και στην επίτευξη τόσων εσόδων. Η παθητική αντιμετώπιση του θέματος, κάθε άλλο παρά αυξάνει τις πωλήσεις μας.

Σχετικά με την επιμήκυνση τουριστικής περιόδου, ο ΣΕΤΕ θεωρεί θετικό το μέτρο της ενίσχυσης των αφίξεων σε συνεργασία με τους tour operators, μπορεί όμως να συμπληρωθεί ώστε να αυξηθούν οι πιθανότητες επιτυχίας του. Συγκεκριμένα, ο ΣΕΤΕ προτείνει ότι το ελληνικό τουριστικό προϊόν, τιμολογιακά θα μπορούσε να εμφανίζεται ανταγωνιστικότερο, όχι μόνο με την ενίσχυση των tour operators αλλά και με τη μείωση του κόστους παραγωγής, π.χ. μείωση εργοδοτικών εισφορών, μείωση τελών αεροδρομίων για ορισμένες περιοχές και περιόδους, μείωση τιμών εισόδου σε αρχαιολογικούς χώρους, επέκταση της επιδότησης της εργασίας και χωρική διαφοροποίησή της (που τώρα γίνεται για όλες τις περιοχές τους μήνες Νοέμβριο ως Φεβρουάριο και η προσπάθεια επιμήκυνσης αναφέρεται στο Μάρτιο και το Νοέμβριο, ανεξάρτητα από την περιοχή).

Σε επίπεδο προϊόντος, ο ΣΕΤΕ πιστεύει ότι πρέπει με κάθε τρόπο να διατηρούμε τη ζωντάνια στους χειμερινούς τουριστικούς προορισμούς, με φορολογικά κίνητρα για τη χειμερινή λειτουργία των υποστηρικτικών των καταλυμάτων επιχειρήσεων και δραστηριοτήτων.

Σε επίπεδο προώθησης, είναι αναγκαία διαφήμιση σε σωστό χρόνο που θα στοχεύει φυσικά στα τμήματα της αγοράς που αποτελούν και τη δυνητική πελατεία για τους εκτός περιόδου μήνες.

Με αυτές τις προϋποθέσεις, θα εξασφαλίσουμε μεγαλύτερη συμμετοχή στην ανάληψη του κινδύνου δρομολόγησης ναυλωμένων πτήσεων προς τους χειμερινούς προορισμούς. Στο ρίσκο αυτό οφείλει να συμμετέχει και η τοπική αυτοδιοίκηση, επενδύοντας τμήμα των πρόσθετων τελών που καταβάλλει μόνο ο τουριστικός κλάδος.

Σχετικά με τους Ολυμπιακούς Αγώνες του 2004, ο ΣΕΤΕ αναφέρει στην επιστολή προς τον κ. Χριστοδουλάκη ότι έχει τονιστεί, κατ' επανάληψη, ότι το πρώτο και μεγαλύτερο τουριστικό όφελος από τους Αγώνες είναι σε επικοινωνιακό επίπεδο. Δυστυχώς όμως μέχρι σήμερα, ΚΑΜΙΑ προσπάθεια δεν έχει γίνει για την από κοινού προβολή τουρισμού και Ολυμπιακών Αγώνων, παρά τη σχετική πρόταση του ΣΕΤΕ (Απρίλιος & Νοέμβριος 1999). Υπενθυμίζουμε, αναφέρει ο ΣΕΤΕ, ότι η Australian Tourist Commission είχε δημιουργήσει το Olympic Unit 5 χρόνια πριν την τέλεση των Αγώνων και σημειώνουμε ότι η Μαδρίτη -υποψήφια διοργανώτρια πόλη για τους Αγώνες του 2012- έχει ήδη ξεκινήσει την τουριστική εκμετάλλευση του θέματος.

Ως ερασιτεχνική, αποσπασματική και χαμηλότατης απόδοσης χαρακτηρίζει ο ΣΕΤΕ την αντιμετώπιση της διαφήμισης του ελληνικού τουρισμού επισημαίνοντας ότι τα πρόσφατα συμβάντα, αποδεικνύουν την έλλειψη πολιτικής σε αυτό τον τομέα.
Η πρόταση του ΣΕΤΕ (από το Δεκέμβριο 1997) είναι γνωστή: συνέργια δημόσιου με ιδιωτικό τομέα για τη δημιουργία ΑΕ με θεσμοθετημένους πόρους και επαγγελματικό μάνατζμεντ.

Με τη γενικότερη έννοια της επικοινωνίας, ο ελληνικός τουρισμός είναι εντελώς ανοργάνωτος. Με δεδομένο ότι οι κρίσεις είναι φαινόμενο σύνηθες και επαναλαμβανόμενο (Κόσοβο, σεισμοί, Σάμαινα) ο ΣΕΤΕ κρίνει αναγκαίο να προχωρήσουμε στην επαγγελματική διαχείριση κρίσεων, όπως έχουμε προτείνει από το Νοέμβριο 2000. Ο ΣΕΤΕ βρίσκεται σε στάδιο επεξεργασίας σχετικής πρότασης και είναι, φυσικά, στη διάθεσή σας για συνεργασία.

Για τη δημιουργία "ομάδας ετοιμότητας" στον ΕΟΤ, δεν είχαμε ποτέ καμία ενημέρωση αναφέρει ο ΣΕΤΕ, τονίζει όμως ότι τα θέματα των κρίσεων, επικοινωνιακά, αντιμετωπίζονται μόνο από επαγγελματίες στη βάση επεξεργασμένων σχεδίων και όχι με πρόχειρες αντιδράσεις. Σε κάθε περίπτωση, η συνεργασία του ιδιωτικού τομέα είναι απαραίτητη.

Σε ό,τι αφορά στις δημόσιες και ιδιωτικές επενδύσεις, ο ΣΕΤΕ έχει δηλώσει, κατ' επανάληψη, τη συμφωνία του ως προς τις κατευθύνσεις και την ανησυχία του για την υλοποίηση, δεδομένων των προβλημάτων της ανεπαρκούς χρηματοδότησης και των χρονοβόρων γραφειοκρατικών διαδικασιών. Ο επιχειρηματικός κόσμος περιμένει τις αλλαγές στον Αναπτυξιακό Νόμο, χωρίς να έχει, προς το παρόν, καμία ενημέρωση. Ως προς τη διαδικασία, είχε προταθεί από τον ΕΟΤ η διαδικασία υπαγωγής στον Αναπτυξιακό να διεκπεραιώνεται από την Τράπεζα του ενδιαφερόμενου επενδυτή. Πολύ ωραία ιδέα, γιατί δεν προχωρά, αναρωτιέται ο ΣΕΤΕ;

Σε ό,τι αφορά στις εναλλακτικές μορφές τουρισμού, πολύ σωστά επισημαίνεται ότι η ανάπτυξή τους θα γίνει με παράλληλη ένταξή τους στο βασικό τουριστικό μας προϊόν, ως στοιχεία εμπλουτισμού του. Σημειώνουμε εδώ την ανάγκη του πελατοκεντρικού προσανατολισμού, προκειμένου για τουριστική αξιοποίηση.
Ο ΣΕΤΕ επαναφέρει την πρόταση του για τη δημιουργία εκθεσιακών χώρων σε ξενοδοχειακές μονάδες, όπου το υπουργείο Πολιτισμού θα μπορεί -με έξοδα των επιχειρηματιών- να προβάλει εκθέματα για τα οποία δεν διαθέτει κατάλληλους χώρους.

Σχετικά με το Συνεδριακό και Εκθεσιακό Κέντρο Αθήνας, ο ΣΕΤΕ θεωρεί προφανή τη σημασία της λειτουργίας του Κέντρου και ως εκθεσιακού και πιστεύει ότι η παράλειψη αναφοράς του γίνεται για λόγους συντομίας στην έκφραση. Το σχετικό χρονοδιάγραμμα είναι απαραίτητο για να συμπληρωθεί η καλή αυτή επιλογή.
Επίσης, η λειτουργία του συνεδριακού-εκθεσιακού κέντρου, αν συνδυασθεί και με τη δημιουργία ενός γηπέδου golf στο χώρο του αεροδρομίου του Ελληνικού, καθιστά την Αθήνα προορισμό golf και αναβαθμίζει σημαντικά τον τουρισμό της ευρύτερης περιοχής.

Ο ΣΕΤΕ αναφέρει επίσης ότι θεωρεί πολύ σημαντική την πρωτοβουλία του υπουργείου να διεκδικήσει τη διοργάνωση της Γενικής Συνέλευσης του Παγκόσμιου Οργανισμού Τουρισμού (ΠΟΤ) για το 2003 και επαναλαμβάνει την ήδη γνωστή σχέση του ΣΕΤΕ με το ΠΟΤ και την επιθυμία του να συμβάλει στην προετοιμασία της υποψηφιότητας και της διοργάνωσης. Παράλληλα, αναφέρει ότι πρέπει να προσανατολιζόμαστε και προς τη διοργάνωση ενός συνεδρίου για την ευρωπαϊκή πολιτική για τον τουρισμό.

Τέλος σχετικά με το ανθρώπινο δυναμικό, ο ΣΕΤΕ με ικανοποίηση υποδέχεται την πρόταση για τη δημιουργία προπτυχιακών τμημάτων ΑΕΙ για τουρισμό και επισημαίνει ότι η πρόταση πρέπει να αναφέρεται όχι μόνο σε Τμήμα Τουριστικής Πολιτικής, αλλά και Διοίκησης Τουριστικών Επιχειρήσεων.

Η ίδρυση πανεπιστημιακής σχολής για τον τουρισμό, μπορεί να εξυπηρετήσει και εθνικούς σκοπούς, απευθυνόμενη στον ευρύτερο βαλκανικό, παρευξείνιο και μεσανατολικό χώρο, δημιουργώντας προσβάσεις και συνέργιες.

Ο ΣΕΤΕ, υπενθυμίζει στην επιστολή του ότι έχει πρωτοστατήσει στη δημιουργία των Μεταπτυχιακών Τμημάτων στα Πανεπιστήμια Πειραιά και Αιγαίου. Με το Πανεπιστήμιο του Αιγαίου μάλιστα, υπάρχει επίσημη σχέση συνεργασίας που αφορά στη σύνδεση Πανεπιστημίου με επιχειρήσεις και στην αλληλοϋποστήριξη ερευνητικών δράσεων.

Η επιστολή του ΣΕΤΕ καταλήγει με την επισήμανση προς τον υπουργό Ανάπτυξης ότι στην προσπάθεια ποιοτικής αναβάθμισης του ελληνικού τουρισμού, η συνεργασία δημόσιου και ιδιωτικού τομέα είναι περισσότερο από αναγκαία. Ο ΣΕΤΕ είναι, όπως πάντα, στη διάθεση της πολιτικής ηγεσίας του Τουρισμού για κάθε συνεργασία που εξυπηρετεί αυτό το σκοπό.

Εκδότης - Διευθυντής Σύνταξης - Travel Media Applications | Ιστοσελίδα | + Άρθρα

Συνεκδότης του TravelDailyNews Media Network από το 1999 που περιλαμβάνει τρεις εκδόσεις για τη Διεθνή αγορά, τις αγορές της Ασίας και του Ειρηνικού και την αγορά της Ελλάδας και της Κύπρου.

Είναι υπεύθυνος για την στρατηγική ανάπτυξη του δικτύου, τις συνέργειες, και τη διεθνή αγορά.

Ετικέτες
26/04/2024
25/04/2024
24/04/2024
23/04/2024
22/04/2024
19/04/2024