Τελευταία νέα
ΑρχικήΑερομεταφορέςΑεροδρόμιαACI Europe: Μανιφέστο για τις αερομεταφορές στην ΕΕ – πρόκληση η βιωσιμότητα
Αερομεταφορές

ACI Europe: Μανιφέστο για τις αερομεταφορές στην ΕΕ – πρόκληση η βιωσιμότητα

airport

Ο πρόεδρος του ACI Europe ζητά η πολιτική μεταφορών της ΕΕ να διασφαλίζει τόσο βιώσιμη όσο και ανταγωνιστική αεροπορική σύνδεση – για τους επιβάτες, τις κοινότητες και τον πλανήτη.

Συγκεντρώνοντας βασικές πολιτικές προσωπικότητες, φορείς χάραξης πολιτικής και ρυθμιστικές αρχές μαζί με εκπροσώπους της βιομηχανίας από τους τομείς των αερομεταφορών και των ευρύτερων μεταφορών, ο ACI Europe παρουσίασε επίσημα χθες το βράδυ τη συνεισφορά του κλάδου των αεροδρομίων στα θεσμικά όργανα της ΕΕ και στα κράτη-μέλη για το μέλλον της πολιτική στις μεταφορές – ακριβώς τη στιγμή που η ΕΕ πρόκειται να ξεκινήσει έναν νέο πολιτικό κύκλο, που θα εκτείνεται τα επόμενα 5 χρόνια.

Armando Brunini

Ο πρόεδρος του ACI Europe, Armando Brunini.

Παρουσιάζοντας το Μανιφέστο, ο πρόεδρος του ACI Europe Armando Brunini, ο οποίος είναι επίσης διευθύνων σύμβουλος της SEA Milan Airports, αναφέρθηκε στη βιωσιμότητα και την απαλλαγή από τις εκπομπές CO2 ως “η μητέρα όλων των προκλήσεων” – με τους ανατρεπτικούς κανονισμούς “EU Fit for 55”, που οδηγούν σε ριζικό μετασχηματισμό της αεροπορίας. Ακόμη, προειδοποίησε για τις σημαντικές κοινωνικοοικονομικές και ανταγωνιστικές επιπτώσεις που αυτοί συνεπάγονται, προτρέποντας την ΕΕ να αντιμετωπίσει αυτό που ανέφερε ως “η πρόκληση εφαρμογής της ‘ΕΕ Fit for 55′”.

“Δεν υπάρχει αμφιβολία ότι οι οδηγίες για τα SAF, που εγκρίθηκαν πρόσφατα, οι αναθεωρημένοι κανόνες ETS και οι απαιτήσεις AFIR είναι όλα απαραίτητα για την απαλλαγή από CO2 στις αερομεταφορές. Αλλά δεν μπορεί να διαφύγει κανείς του γεγονότος ότι αυτοί οι νέοι κανόνες προκαλούν προβλήματα και ενέχουν σημαντικούς κινδύνους μειωμένης αεροπορικής συνδεσιμότητας και ανταγωνιστικότητας. Αυτό θα επηρεάσει όχι μόνο τα αεροδρόμια, αλλά και τις κοινότητες και τις περιφέρειες που εξυπηρετούν – με δυνητικά εκτεταμένες συνέπειες για τη συνοχή και την εδαφική ισότητα. Αντιμετωπίζουμε τώρα μια πρόκληση εφαρμογής Fit for 55 – και αυτό απαιτεί περαιτέρω προσαρμογές και συνοδευτικά μέτρα για να διασφαλίσουμε την αποτελεσματική απαλλαγή από τις εκπομπές CO2 χωρίς να αφήσουμε κανένα αεροδρόμιο ή κοινότητα πίσω”.

Ο Brunini συνέχισε συνοψίζοντας δύο βασικές στρατηγικές προτεραιότητες που περιγράφονται στο Μανιφέστο του ACI Europe:

  • Διασφάλιση και ενίσχυση της ακεραιότητας της ενιαίας αγοράς αερομεταφορών: “Η ενιαία αγορά αερομεταφορών της ΕΕ είναι ένα από τα μεγαλύτερα επιτεύγματα της ΕΕ. Ενώ έχουμε ξεπεράσει τις ζημιές που της προκάλεσε η πανδημία COVID-19, η ενοποίηση των αεροπορικών εταιρειών σε συνδυασμό με την όλο και πιο σπάνια χωρητικότητα των αεροδρομίων ενέχουν πλέον σημαντικούς κινδύνους στρέβλωσης της αγοράς. Αυτό απαιτεί μια ήδη καθυστερημένη μεταρρύθμιση των κανόνων της ΕΕ για τις χρονοθυρίδες (slots) των αεροδρομίων1, ενώ παράλληλα υποστηρίζει και προστατεύει τις θεμελιώδεις αρχές της ενιαίας αγοράς μας: την πλήρη ελευθερία των αεροπορικών εταιρειών να παρέχουν υπηρεσίες και να εγκαθίστανται οπουδήποτε στην ΕΕ”, είπε και πρόσθεσε: “Κοιτάζοντας μπροστά , αυτό απαιτεί επίσης την ενίσχυση της παγκόσμιας μας θέσης μέσω της ανάπτυξης πιο ολοκληρωμένων αεροπορικών συμφωνιών – ιδίως με την Ινδία, τη Βραζιλία, το Μεξικό, τη Νότια Κορέα και την Ιαπωνία, μαζί με καθεστώτα διευκόλυνσης της έκδοσης θεωρήσεων”.
  • Ενεργοποίηση ανθεκτικών, ψηφιοποιημένων και “πράσινων” αεροδρομίων: Ο Brunini ήταν κατηγορηματικός ότι καθώς τα αεροδρόμια μετακινούνται όλο και περισσότερο από την αντιμετώπιση των εκπομπών CO2 που βρίσκονται υπό τον άμεσο έλεγχό τους για τη διευκόλυνση της μείωσης του CO2 από τα αεροσκάφη, πρέπει να προετοιμαστούν για την ανάπτυξη αεροσκαφών μηδενικών εκπομπών: “Το να είναι ‘πράσινα’ θα απαιτεί από τα αεροδρόμια πρόσβαση σε τεράστιους όγκους ανανεώσιμων πηγών ενέργειας, καθώς και την ανάπτυξη νέων εγκαταστάσεων παραγωγής, αποθήκευσης και διανομής επιτόπου. Τέτοιες ανάγκες και μετασχηματισμοί πρέπει να ληφθούν υπόψη στην ενεργειακή πολιτική της ΕΕ – που περιλαμβάνει αξιολογήσεις, σχεδιασμό και οικονομική υποστήριξη σε επίπεδο ΕΕ. Σε τελική ανάλυση, πρόκειται για την υποστήριξη των αεροδρομίων2, ώστε να μεταβούν από κόμβους μεταφορών σε κόμβους ενέργειας”.

Ολοκληρώνοντας τις παρατηρήσεις του, ο Brunini είπε: “Τα αεροδρόμια της Ευρώπης έχουν προ πολλού μετατραπεί από απλούς παρόχους υποδομών σε πλήρως ανεπτυγμένες και διαφοροποιημένες επιχειρήσεις από μόνες τους. Αυτός ο μετασχηματισμός, που έγινε δυνατός από την Ενιαία Αγορά Αεροπορίας, συνέβαλε καθοριστικά στο να γίνουν τα αεροδρόμιά μας παγκόσμιοι πρωταθλητές στην ποιότητα υπηρεσιών και την επιχειρησιακή απόδοση, την ανάπτυξη και τη συνοχή των δρομολογίων, καθώς και – το πιο σημαντικό – τη βιωσιμότητα και τη δράση για το κλίμα3. Με τον νέο πολιτικό κύκλο της ΕΕ να έρχεται σε μια εποχή που η αεροπορική μας αγορά έχει υποστεί σημαντικές διαρθρωτικές αλλαγές και ολόκληρος ο κλάδος αντιμετωπίζει την άνευ προηγουμένου πρόκληση της απαλλαγής από τις εκπομπές CO2, πρέπει να αποδείξουμε στο μέλλον το ευρωπαϊκό μας μοντέλο αεροδρομίων και την κοινωνική του αξία – για τους επιβάτες, τις κοινότητες και τον πλανήτη. Αυτό αφορά το Μανιφέστο μας και ανυπομονούμε να συνεργαστούμε με όλους τους θεσμικούς και βιομηχανικούς φορείς τους επόμενους μήνες”.

1. Position Paper του ACI Europe για τις slots των αεροδρομίων: https://go.aci-europe.org/e/1036123/ments-attachments-html-id-1961/3xtm25/326596006/h/kHyDxc9_rM3PjO8ITgXkhlCHl-UN28
2. Η επενδυτική ασφυξία που αντιμετωπίζουν τα αεροδρόμια της Ευρώπης προκύπτει από το συνδυασμό του ότι: i) το χρέος και οι υποχρεώσεις τους αυξήθηκαν κατά σχεδόν 40 δισ. ευρώ σε σύγκριση με την προ πανδημίας εποχή (2019), ii) αυξήσεις του διαρθρωτικού λειτουργικού κόστους λόγω πληθωριστικών πιέσεων και iii) μη βέλτιστων και κάτω από τον πληθωρισμό αυξήσεων στα αεροπορικά έσοδα (από τον Οκτώβριο του 2023, οι αερολιμενικές χρεώσεις στα αεροδρόμια της Ευρώπης είχαν κατά μέσο όρο αυξηθεί μόλις κατά 13,6%).
3. 289 αεροδρόμια που αντιπροσωπεύουν σχεδόν το 80% της ευρωπαϊκής επιβατικής κίνησης είναι πιστοποιημένα σύμφωνα με το Airport Carbon Accreditation. Πέρυσι, αυτά τα αεροδρόμια πέτυχαν μείωση CO2 κατά -450.000 τόνους (-20%). 130 από αυτά τα αεροδρόμια έχουν θέσει μια ημερομηνία στόχο έως το 2030 ή νωρίτερα για την επίτευξη καθαρού μηδενισμού από τις εκπομπές CO2 υπό τον άμεσο έλεγχό τους.

ACI EUROPE MANIFESTO

Εκδότης - Διευθυντής Σύνταξης - Travel Media Applications | Ιστοσελίδα | + Άρθρα

Συνεκδότης του TravelDailyNews Media Network από το 1999 που περιλαμβάνει τρεις εκδόσεις για τη Διεθνή αγορά, τις αγορές της Ασίας και του Ειρηνικού και την αγορά της Ελλάδας και της Κύπρου.

Είναι υπεύθυνος για την στρατηγική ανάπτυξη του δικτύου, τις συνέργειες, και τη διεθνή αγορά.

26/04/2024
25/04/2024
24/04/2024
23/04/2024
22/04/2024
19/04/2024