Τελευταία νέα
ΑρχικήΑερομεταφορέςΑεροδρόμιαΣταθερά τα επίπεδα της επιβατικής κίνησης στα ευρωπαϊκά αεροδρόμια το 2014
Αερομεταφορές

Σταθερά τα επίπεδα της επιβατικής κίνησης στα ευρωπαϊκά αεροδρόμια το 2014

Η επιβατική κίνηση στην ΕΕ αυξήθηκε κατά 4,9%, με την Ελλάδα, το Λουξεμβούργο τη Λιθουανία, τη Ρουμανια, την Πορτογαλία, το Βέλγιο και την Ιρλανδία να ξεχωρίζουν σε θετικά αποτελέσματα από τον μέσο όρο της ΕΕ. Πολύ θετικά αποτελέσματα το Δεκέμβριο του 2014 είχαν η Αθήνα (+27,2%), τα Χανιά (+86,8%), η Μύκονος (+44,1%) και η Κεφαλονιά (+39,1%).

Η Ένωση Ευρωπαϊκών Αεροδρομίων ACI Europe κυκλοφόρησε τη συνολική έκθεση επίδοσης της αεροπορικής κίνησης των αεροδρομίων (ACI Europe Airport Traffic Report) για το δ’ τρίμηνο του 2014, το Δεκέμβριο του 2014 αλλά και όλη την προηγούμενη χρονιά. Η έκθεση, η οποία περιλαμβάνει όλη την προγραμματισμένη εναέρια κυκλοφορία στα αεροδρόμια της Ευρώπης, συμπεριλαμβανομένων των δικτύων μεταφοράς, τους low-cost αερομεταφορείς, τα τσάρτερ κ.ά., αποκαλύπτει ότι τον προηγούμενο χρόνο η αύξηση της αεροπορικής επιβατικής κίνησης, ανήλθε σε 5,4%.

Πιο συγκεκριμένα, η επιβατική κίνηση στην ΕΕ αυξήθηκε κατά 4,9%, με την Ελλάδα, το Λουξεμβούργο τη Λιθουανία, τη Ρουμανια, την Πορτογαλία, το Βέλγιο και την Ιρλανδία να ξεχωρίζουν σε θετικά αποτελέσματα από τον μέσο όρο της ΕΕ. Στον αντίποδα, χώρες όπως η Πολωνία, η Γαλλία, η Γερμανία, η Αυστρία, η Λετονία, και η Τσεχία είδαν την αεροπορική τους κίνηση να κυμαίεται κάτω από τον μέσο όρο. Εν τω μεταξύ, τα αεροδρόμια εκτός ΕΕ εμφάνισαν δυναμική αύξηση της κίνησης των επιβατών τους κατά 7,3% με τα αεροδρόμια σε Σερβία, Ισλανδία, ΠΓΔτΜ, Γεωργία και Τουρκία να εμφανίζουν καλά αποτελέσματα, πάνω από το μέσο όρο.

Ο Olivier Jankovec, γενικός διευθυντής της ACI Europe δήλωσε: “Το 2014 ήταν γενικά μια καλή χρονιά για τα αεροδρόμια της Ευρώπης και αυτό που πραγματικά ξεχωρίζει είναι το γεγονός ότι η επιβατική κίνηση στα αεροδρόμια της ΕΕ ξεπέρασε σημαντικά προηγούμενες οικονομικές επιδόσεις. Αυτό δείχνει πόσο ανθεκτική είναι η ζήτηση για αερομεταφορές και αντανακλά το πόσο οι καταναλωτές και οι επιχειρήσεις βασίζονται στη συνδεσιμότητα από αέρος. Ωστόσο, το 2014 χαρακτηρίστηκε επίσης από την άμεση επίδραση των γεωπολιτικών εντάσεων, με την επιβατική κίνηση να μειώνεται στην Ουκρανία και να επιβραδύνεται απότομα στη Ρωσία. Αυτό είχε ως αποτέλεσμα σχεδόν συγκλίνουσες ρυθμούς ανάπτυξης μεταξύ της ΕΕ και των αεροδρομίων εκτός ΕΕ κατά τους τελευταίους μήνες του έτους”.

Η αύξηση της εναέριας κυκλοφορίας που καταγράφηκε στα αεροδρόμια της Ευρώπης το 2014 είναι παράλληλη με τη συνεχή αλλαγή στη δομή της αγοράς των αερομεταφορών. Το μεγαλύτερο μέρος της αύξησης του αριθμού των επιβατών τροφοδοτήθηκε από τις αεροπορικές εταιρείες χαμηλού κόστους, οι οποίες έχουν διευρύνει το μερίδιο αγοράς τους, με τη μετακίνησή τους σε βασικά αεροδρόμια – μερικές φορές εις βάρος των άλλων αεροδρομίων στις περιφέρειες. Φιλόδοξες αεροπορικές εταιρείες εκτός ΕΕ συνέχισαν επίσης να αυξάνουν τη χωρητικότητά τους στους αερολιμένες της Ευρώπης που υπόκεινται σε κανονιστικούς περιορισμούς – περιστασιακά και εμμέσως, μέσω απόκτησης ευρωπαϊκών αεροπορικών εταιρειών.

Εξετάζοντας την εξέλιξη της κατάταξης των ευρωπαϊκών αεροδρομίων βάσει επιβατικής κίνησης, από το 2008, που ξέσπασε η παγκόσμια οικονομική κρίση, ο Olivier Jankovec υπογράμμισε επίσης κάποιες σημαντικές αλλαγές: “Ενώ οι 3 κορυφαίοι ευρωπαϊκοί αερολιμένες παραμένουν το Λονδίνο-Heathrow, το Παρίσι-Charles de Gaulle και η Φρανκφούρτη, το αεροδρόμιο ‘Κεμάλ Ατατούρκ’ της Κωνσταντινούπολης έχει εκτοξευθεί από την 10η θέση στην 4η από την αυξανόμενη επιβατική κίνηση κατά περισσότερο από 50% – με προσθήκη 28 εκατ. επιβατών. Τα αεροδρόμια της ΕΕ αντιπροσωπεύουν πλέον 13 από τα 20 μεγαλύτερα ευρωπαϊκά αεροδρόμια, από λιγότερα των 16 το 2008. Από τότε, το Sheremetyevo της Μόσχας, το αεροδρόμιο της Αττάλειας και το αεροδρόμιο Sabiha Gocken της Κωνσταντινούπολης μπήκαν στη λίστα. Αξίζει να σημειωθεί ότι το αεροδρόμιο Sabiha Gocken της Κωνσταντινούπολης έχει περάσει από την 81η θέση στην Ευρώπη στην 18η, αποτέλεσμα της αύξησης άνω του 440% της επιβατικής κίνησής του σε μόλις 6 χρόνια”

Για το 2015 ο Olivier Jankovec σχολίασε: “Το 2015 έχει ξεκινήσει πολύ καλά και ενώ η αύξηση της εναέριας κυκλοφορίας θα μπορούσε κάπως να μειωθεί τους επόμενους μήνες, δεν υπάρχουν άμεσες ενδείξεις για αανστροφή των τρεχουσών τάσεων. Η οικονομία της ΕΕ αναμένεται να βελτιωθεί οριακά λόγω της μείωσης των τιμών του πετρελαίου, της χαλάρωσης της νομισματικής πολιτικής και της υποτίμησης του ευρώ. Ειδικότερα, το φθηνότερο πετρέλαιο πρέπει να βοηθήσει στη διατήρηση της χωρητικότητας και, ενδεχομένως, σε κάποια επέκταση, καθώς οι αεροπορικές εταιρείες θα αναθεωρήσουν τις πολιτικές αντιστάθμισής τους. Ωστόσο, αυτή η επίπτωση πιθανόν είναι λιγότερο σημαντική για τις ευρωπαϊκές αεροπορικές εταιρείες, λόγω της ανατίμησης του αμερικανικού δολαρίου. Σημαντικοί κίνδυνοι παραμένουν, με ανανεωμένη την αβεβαιότητα για την επαναδιαπραγμάτευση του ελληνικού χρέους, απότομες υφεσιακές πιέσεις στη Ρωσία και αυξημένες απειλές από την τρομοκρατία”.

Για το σύνολο του 2014 τα αεροδρόμια που υποδέχονται περισσότερους από 25 εκατ. επιβάτες ετησίως (ομάδα 1), ανέφεραν κατά μέσο όρο αύξηση της τάξης του 4,8%, εκείνα που υποδέχονται 10-25 εκατ. επιβάτες (ομάδα 2), είχαν αύξηση 7,4%, τα αεροδρόμια που υποδέχονται 5-10 εκατ. επιβάτες (ομάδα 3) κινήθηκαν με μια αύξηση κατά 2,8%, ενώ, τέλος, τα αεροδρόμια που υποδέχονται λιγότερο από 5 εκατ. επιβάτες ετησίως (ομάδα 4) εμφάνισαν αύξηση 6,3%.

Τα αεροδρόμια που παρουσίασαν τη μεγαλύτερη αύξηση της επιβατικής κίνησης ανά ομάδα το 2014 είναι:

  • Ομάδα 1: Istanbul IST (+10,6%), Moscow SVO (+7,9%), London LGW (+7,5%), Moscow DME (+7,4%) and Barcelona (+6,6%)
  • Ομάδα 2: Istanbul SAW (+25,4%), Athens (+21,3%), Brussels (+14,7%), Lisbon (+13,3%) and London STN (+11,8%)
  • Ομάδα 3: Basel-Mulhouse-Freiburg (+11,1%), Lanzarote (+10,3%), Naples (+9.5%), Bucharest OTP (+8,8%) and Porto (+8,7%)
  • Ομάδα 4: Chisinau (+34,8%), Santorini (+31,3%), Belgrade (+30,9%), Mikonos (+26,9%) and Maribor (+24,9%)

Τα αεροδρόμια που παρουσίασαν τη μεγαλύτερη αύξηση της επιβατικής κίνησης ανά ομάδα το Δεκέμβριο του 2014 είναι:

  • Ομάδα 1: Istanbul IST (+13,0%), Madrid (+9,8%), Rome FCO (+9,6%), London LGW (+8,0%) and Antalya (+6,8%)
  • Ομάδα 2: Athens (+27,2%), Istanbul SAW (+18,6%), London STN (+18,5%), Hamburg (+14,7%) and Brussels (+13,2%)
  • Ομάδα 3: Glasgow (+13,4%), Basel-Mulhouse-Freiburg (+13,4%), Izmir (+12,7%), Naples (+12,3%) and Bucharest OTP (+11,8%)
  • Ομάδα 4: Chania (+86,8%), Skopje (+59,1%), Mikonos (+44,1%), Chisinau (+43,6%) and Kefallinia (+39,1%)

Σημειώνεται ότι η ACI Europe Airport Traffic Report για το Δεκέμβριο 2014, το δ’ τρίμηνο του 2014, αλλά και ολοκληρο το 2014 περιλαμβάνει συνολικά 210 αερολιμένες. Τα αεροδρόμια αυτά αντιπροσωπεύουν πάνω από το 88% της συνολικής ευρωπαϊκής επιβατικής κίνησης.

Το αεροδρόμιο “Κεμάλ Ατατούρκ” της Κωνσταντινούπολης (στη φωτογραφία) έχει εκτοξευθεί από την 10η θέση στην 4η από την αυξανόμενη επιβατική κίνηση κατά περισσότερο από 50% – με προσθήκη 28 εκατ. επιβατών.

Εκδότης - Διευθυντής Σύνταξης - Travel Media Applications | Ιστοσελίδα | + Άρθρα

Συνεκδότης του TravelDailyNews Media Network από το 1999 που περιλαμβάνει τρεις εκδόσεις για τη Διεθνή αγορά, τις αγορές της Ασίας και του Ειρηνικού και την αγορά της Ελλάδας και της Κύπρου.

Είναι υπεύθυνος για την στρατηγική ανάπτυξη του δικτύου, τις συνέργειες, και τη διεθνή αγορά.

26/04/2024
25/04/2024
24/04/2024
23/04/2024
22/04/2024
19/04/2024