Τελευταία νέα
HomeΤουριστικοί ΦορείςΕλληνικοίΈπεσε η μεταλλική στέγη στο Ακρωτήρι της Σαντορίνης σκοτώνοντας ένα τουρίστα

Έπεσε η μεταλλική στέγη στο Ακρωτήρι της Σαντορίνης σκοτώνοντας ένα τουρίστα

Στον εισαγγελέα Νάξου οδηγήθηκαν την Κυριακή οι τρεις υπεύθυνοι για την κατασκευή του στεγάστρου στον Αρχαιολογικό χώρο Ακρωτηρίου Σαντορίνης, το οποίο κατέρρευσε την Παρασκευή με αποτέλεσμα να χάσει τη ζωή του ένας βρετανός τουρίστας και να τραυματιστούν άλλοι…

Στον εισαγγελέα Νάξου οδηγήθηκαν την Κυριακή οι τρεις υπεύθυνοι για την κατασκευή του στεγάστρου στον Αρχαιολογικό χώρο Ακρωτηρίου Σαντορίνης, το οποίο κατέρρευσε<...> την Παρασκευή με αποτέλεσμα να χάσει τη ζωή του ένας βρετανός τουρίστας και να τραυματιστούν άλλοι 6 τουρίστες από διάφορες χώρες. Τα αίτια του δυστυχήματος θα ερευνήσει ειδική επιτροπή, που συγκροτήθηκε κατόπιν απόφασης του Υπουργείου Πολιτισμού.

Η προανάκριση για την τραγωδία συνεχίζεται από το . Ήδη έχει ξεκινήσει έρευνα από επιτροπή πραγματογνωμόνων για να διαπιστωθούν τα αίτια της κατάρρευσης. Σύμφωνα με τις πρώτες ενδείξεις πρόκειται για αστοχία υλικού ή για κατασκευαστικό ελάττωμα στα υποστυλώματα, τα οποία ίσως υποχώρησαν από το βάρος.

Στο μεταξύ, ο εκπρόσωπος Τύπου του ΠΑΣΟΚ Νίκος Αθανασάκης ζήτησε από τον υφυπουργό Πολιτισμού να απαντήσει στο ερώτημα γιατί ανέτρεψε προηγούμενη απόφαση του υπουργείου, σύμφωνα με την οποία ο αρχαιολογικός χώρος έπρεπε να κλείσει για το κοινό.

Σειρά ερωτημάτων θέτει προς τον πρωθυπουργό και η ανακοίνωση Τύπου του ΣΥΝ:

  • Είναι αλήθεια ότι ο κύριος όγκος του στεγάστρου του αρχαιολογικού χώρου έγινε με απ` ευθείας ανάθεση και όχι με διεθνή διαγωνισμό;
  • Είναι αλήθεια ότι η πιλοτική κατασκευή γι` αυτή την τεχνολογία στεγάστρου δεν χρησιμοποιήθηκε προς εξαγωγή των αναγκαίων συμπερασμάτων για τη στήριξη;
  • Γιατί επελέγη η βαριά κατασκευή, με πολλαπλάσιο μάλιστα κόστος, και όχι ελαφρά κατασκευή όπως έχει γίνει στα Μάλλια και σε άλλες αρχαιολογικές θέσεις στην Ελλάδα και το εξωτερικό;
  • Είχαν κατατεθεί διαφορετικές απόψεις γι` αυτό το είδος κατασκευής, και αν ναι γιατί δεν εισακούστηκαν;
  • Πρόκειται να δημιουργηθεί ειδική ανεξάρτητη επιτροπή εμπειρογνωμόνων για να προχωρήσει σε σύντομο διάστημα στην εξαγωγή συμπερασμάτων, ανεξαρτήτως της διερεύνησης που θα κάνει η υπόλογη, τεχνική εταιρία για τους λόγους του ατυχήματος;

Έπρεπε ή δεν έπρεπε να είναι επισκέψιμος ο χώρος;

Η κατάρρευση συντελέστηκε στο δυτικό τμήμα του αρχαιολογικού χώρου, σε αυτό δηλαδή το τμήμα ακριβώς που παρέμενε ανοικτό για το κοινό. Στο σημείο αυτό βρίσκεται κτίριο γνωστό ως “Oικία των Γυναικών”, ένα μεγάλο διώροφο οικοδόμημα, από το οποίο έχει προέλθει η περίφημη τοιχογραφία των Γυναικών και των Παπύρων, αλλά και η τριγωνική πλατεία του προϊστορικού οικισμού. Αγνωστη είναι η μοίρα αυτών των αρχαιοτήτων.

Η βασική δικαιολογία που κράταγε τον χώρο επισκέψιμο ήταν ότι δεν είναι δυνατόν ένας τόσο γνωστός, διεθνώς αρχαιολογικός χώρος να παραμένει κλειστός για τους τουρίστες. Παρασκηνιακώς όμως, τονίζουν δημοσιεύματα, έφθασαν οι πληροφορίες για πιέσεις, οι οποίες ασκούνταν στο υπουργείο από φορείς του νησιού, αλλά και από ταξιδιωτικούς πράκτορες, προκειμένου το Ακρωτήρι να παραμείνει ανοικτό.

Στη σύμβαση υπήρχε ρήτρα ότι “ο ανάδοχος θα εξασφαλίσει τη δυνατότητα επισκεψιμότητας του αρχαιολογικού χώρου καθ` όλη τη διάρκεια εκτέλεσης του έργου με τη δημιουργία ειδικών διαδρομών ανάλογα με τις ανάγκες του έργου και του εργοδότη. Αυτό θα γίνεται με προηγούμενη έγγραφη εντολή του Τεχνικού Συμβούλου Διοίκησης Έργου…” και ρυθμίζεται η επιπλέον αμοιβή του Αναδόχου. Στο ίδιο άρθρο της Σύμβασης αναφέρεται ότι στην επιπλέον αυτή αμοιβή “…περιλαμβάνονται και οι δαπάνες ασφαλιστικής κάλυψης των επισκεπτών…. Η παραπάνω παράλληλη επισκεψιμότητα εντάσσεται στις πρόσθετες εργασίες..”.

Ο τεχνικός σύμβουλος διοίκησης έργου εισηγήθηκε τον Ιανουάριο του 2002 προς το ΔΣ της Αρχαιολογικής Εταιρείας την τακτοποίηση του θέματος αυτού και το ΔΣ αποδέχτηκε την εισήγηση τον Φεβρουάριο του 2002. Έκτοτε, το υπουργείο Πολιτισμού κατόπιν εισηγήσεων του ανασκαφέα του χώρου Χρ. Ντούμα, ως εκπροσώπου της Αρχαιολογικής Εταιρείας, όρισε περιόδους λειτουργίας του αρχαιολογικού χώρου σύμφωνα με τις προτάσεις του.

Σύσκεψη του υπουργείου Πολιτισμού

Μετά την επιστροφή του υφυπουργού αργά το βράδυ της Παρασκευής από το χώρο του δυστυχήματος συγκάλεσε σύσκεψη με τον γγ του ΥΠΠΟ Χρήστος Ζαχόπουλος και υπηρεσιακούς παράγοντες.

Κατά τη σύσκεψη αποφασίστηκε:

  • Η συγκρότηση Επιτροπής από αρμόδια στελέχη του ΥΠΠΟ και από εκπροσώπους του ΕΜΠ και του Τεχνικού Επιμελητηρίου, η οποία θα ερευνήσει σε βάθος τα αίτια του δυστυχήματος και θα εκδώσει σχετικό πόρισμα.
  • Η άμεση διακοπή της λειτουργίας του Αρχαιολογικού χώρου.
  • Κατάθεση έκθεσης σχετικά με το συμβάν εκ μέρους της εν Αθήναις Αρχαιολογικής Εταιρείας, ως φορέα υλοποίησης του έργου.
  • Το ΥΠΠΟ να καταβάλλει κάθε προσπάθεια προκειμένου να εξασφαλιστούν οι καλύτερες δυνατές συνθήκες νοσηλείες και φροντίδας των τραυματιών.

Εντός των προσεχών ημερών θα συγκληθεί εκ νέου σύσκεψη για να εκτιμηθούν τα νεώτερα δεδομένα, τα συμπληρωματικά στοιχεία και οι περαιτέρω εξελίξεις

Το ιστορικό του έργου

Σε ό,τι αφορά στο ιστορικό του έργου η ανακοίνωση αναφέρει ότι η ανάγκη για την κατασκευή στεγάστρου είχε διαπιστωθεί από το 1967, όταν ξεκίνησε η ανασκαφή. Ο εκλιπών ανασκαφέας καθηγητής Σπυρίδων Μαρινάτος είχε λάβει την απόφαση να τοποθετηθεί στέγαστρο από ντέξιον, το οποίο λειτούργησε αποτελεσματικά για αρκετά χρόνια.

Στη δεκαετία του `90, αποφασίστηκε να αντικατασταθεί αφενός γιατί είχε διαβρωθεί, αφετέρου γιατί η επικάλυψη με φύλλα αμιαντοτσιμέντου είναι αντίθετη πλέον με τη νομοθεσία ως ανθυγιεινή. Η προκαταρκτική μελέτη του έργου εγκρίθηκε τον Φεβρουάριο του 1996 με γνωμοδότηση του ΚΑΣ και η μελέτη τον Φεβρουάριο του 1998 με αντίστοιχη γνωμοδότηση του ΚΑΣ. Το έργο έχει λάβει οικοδομική άδεια τον Φεβρουάριο του 2001.

Φορέας υλοποίησης του έργου είναι η εν Αθήναις Αρχαιολογική Εταιρία, με υπεύθυνο εκ μέρους της τον ομότιμο καθηγητή Αρχαιολογίας Χρίστο Ντούμα, διευθυντή των ανασκαφών. Η Αρχαιολογική Εταιρεία ανέθεσε την αρχική μελέτη σε σύμπραξη τεχνικών γραφείων, με συντονιστή τον αρχιτέκτονα Ν. Φιντικάκη.

Η κατασκευή του έργου ανατέθηκε από την Αρχαιολογική Εταιρεία έπειτα από διαγωνισμό στην κοινοπραξία κατασκευαστικών εταιρειών J&P Ιωάννου και Παρασκευαϊδης (ΕΛΛΑΣ) ΑΤΕ, Κ/Ξ ΑΒΑΞ ΑΕ, ΑΤΕ ΓΝΩΜΩΝ Α.Ε., IMPREGILO SpA. Το νέο στέγαστρο άρχισε να κατασκευάζεται το Νοέμβριο του 1999.

Το έργο είχε ενταχθεί στο Β` ΚΠΣ τον Ιούλιο του 1998 με ποσό 10,9 εκατ. ευρώ. Τελικώς, από το Β` ΚΠΣ διατέθηκαν 10,31 εκατ. ευρώ) για την πρώτη φάση του έργου. Η δεύτερη φάση, ύψους 10.271.460 ευρώ, εντάχθηκε αρχικά τον Οκτώβριο του 2001 στο Γ` ΚΠΣ ως έργο γέφυρα, αλλά απεντάχθηκε τον Ιούλιο του 2004 για διαδικαστικούς λόγους και η δαπάνη καλύφθηκε από εθνικούς πόρους.

Τον Ιούλιο του 2004 το ΥΠΠΟ ζήτησε από το υπουργείο Οικονομίας και Οικονομικών επιπλέον χρηματοδότηση, οπότε η τρίτη φάση χρηματοδοτήθηκε από εθνικούς πόρους, ύψους 20.013.590 ευρώ. Το συνολικό κόστος του έργου ανήλθε σε 40.594.661 ευρώ.

Βίκυ Καραντζαβέλου
Εκδότρια - Αρχισυντάκτρια - Travel Media Applications | Ιστοσελίδα | + Άρθρα

Η Βίκυ είναι συνιδρυτής της Travel Media Applications και υπεύθυνη για την αρχισυνταξία των TravelDailyNews Greece & Cyprus και TravelDailyNews International.
Στην εταιρεία έχει αναλάβει την οικονομική διεύθυνση.

Ετικέτες
07/10/2024
04/10/2024
03/10/2024
02/10/2024
01/10/2024
30/09/2024