Τελευταία νέα
ΑρχικήΤουριστική ΠολιτικήΝομοθεσίαΤο Παρίσι απαγόρευσε τα ηλεκτρικά πατίνια – Τι ισχύει στην Ελλάδα
Οδικές μεταφορές

Το Παρίσι απαγόρευσε τα ηλεκτρικά πατίνια – Τι ισχύει στην Ελλάδα

Το Παρίσι είναι πλέον μία από τις πρώτες πρωτεύουσες που έχουν απαγορεύσει τα ενοικιαζόμενα ηλεκτρικά οχήματα, μόλις πέντε χρόνια αφότου ήταν από τις πρώτες που τα υιοθέτησαν.

Η απαγόρευση της ενοικίασης ηλεκτρικών πατινιών (e-scooters) τέθηκε σε ισχύ στο Παρίσι ως απάντηση στον αυξανόμενο αριθμό τραυματισμών και θανάτων στη γαλλική πρωτεύουσα.

Σχεδόν το 90% όσων συμμετείχαν στην ψηφοφορία του περασμένου Απριλίου για το θέμα τάχθηκαν υπέρ της απαγόρευσης – αν και λιγότεροι από το 8% των δικαιούχων προσήλθαν να ψηφίσουν.

Στη Γαλλία, 24 άνθρωποι πέθαναν σε ατυχήματα με ηλεκτρικά πατίνια, εκ των οποίων ένας θάνατος στο Παρίσι, το 2021. Στη Γερμανία, πέντε χρήστες ηλεκτρονικών σκούτερ πέθαναν το 2020.

Στη Βρετανία, σημειώθηκαν 1.349 συγκρούσεις με e-scooters πέρυσι, σε σύγκριση με 978 το προηγούμενο έτος (Ιούνιος 2021 σε σύγκριση με τον Ιούνιο του 2022). Την ίδια χρονική περίοδο, 12 άνθρωποι σκοτώθηκαν σε συγκρούσεις ηλεκτρικών πατινιών (11 εκ των οποίων ήταν αναβάτες). Υπήρξαν επίσης 1.425 τραυματίες σε συγκρούσεις με ηλεκτρικά πατίνια, σε σύγκριση με 1.029 το προηγούμενο έτος. Αυτό οδήγησε στη Βρετανία, από την 1η Ιουνίου, τα e-scooters να έχουν απαγορευθεί από πολλά τρένα και πλατφόρμες, με έξι εταιρείες σιδηροδρόμων που ανακοίνωσαν την απαγόρευση να θέτουν θέματα ασφαλείας.

Σημειώνεται ότι οι οδηγοί e-scooters υποχρεούνται να έχουν νομική ασφάλιση αστικής ευθύνης μόνο στη Δανία, τη Γαλλία και το Ηνωμένο Βασίλειο. Η πλειονότητα των χωρών δεν επιβάλλει ειδικούς κανόνες για τις άδειες οδήγησης.

Τα κράνη δεν είναι υποχρεωτικά στις περισσότερες ευρωπαϊκές χώρες

Η χρήση κράνους είναι υποχρεωτική για ανηλίκους στην Αυστρία, την Τσεχία, τη Γαλλία, τη Σουηδία και το Ηνωμένο Βασίλειο. Σε άλλες 16 χώρες, οι χρήστες ηλεκτρικών πατινιών όλων των ηλικιών επιτρέπεται να οδηγούν χωρίς κράνος. Μόνο το 4% όλων των χρηστών e-scooters φορούσαν κράνος όταν συνέβη ένα ατύχημα. Αυτό εξηγεί το υψηλό ποσοστό τραυματισμών στο κεφάλι μεταξύ των θυμάτων των e-scooters σύμφωνα με έκθεση του Ευρωπαϊκού Παρατηρητηρίου Οδικής Ασφάλειας (ERSO) – για αυτό και περισσότερες χώρες ενδέχεται σύντομα να ακολουθήσουν όσες χώρες επιβάλουν κράνος.

Όσον αφορά στους ποδηλατοδρόμους η άδεια για ηλεκτρικά πατίνια ποικίλλει. Οι οδηγοί τους επιτρέπεται να χρησιμοποιούν ποδηλατοδρόμους σε πολλές χώρες, αλλά όχι στην Ελλάδα, την Ολλανδία, τη Νορβηγία ή το Ηνωμένο Βασίλειο. Οι κανόνες για τη χρήση τους στα πεζοδρόμια είναι αυστηρότεροι. Σε 15 από τις 21 χώρες, τα ηλεκτρικά πατίνια δεν επιτρέπονται στα πεζοδρόμια. Αυτό επιτρέπεται μόνο στο Βέλγιο, τη Βουλγαρία, την Εσθονία, τη Φινλανδία, τη Σλοβακία και τη Σουηδία.

Το νομικό πλαίσιο

(Πηγή: European Road Safety Observatory, “Road Safety Thematic Report Personal Mobility Devices”, 2021)

Η ελληνική πραγματικότητα

Τα πρώτα ηλεκτρικά πατίνια εμφανίστηκαν στους δρόμους της Αθήνας και της Θεσσαλονίκης στα τέλη του 2018. Οι εταιρείες ενοικίασης που τα εμφάνισαν μαζικά στην Ελλάδα ήταν η Lime και η Hive, οι οποίες και είχαν ήδη παρουσία σε άλλες ευρωπαϊκές χώρες. Αρχικά το νομικό / φορολογικό πλαίσιο ήταν αρκετά θολό, ενώ υπήρξε ζήτημα και για την ταχύτητά τους στους δρόμους, ειδικά των μεγάλων πόλεων. Αυτό φαίνεται ότι λύθηκε με την ανακοίνωση από τις δύο εταιρείες του ορίου μέγιστης ταχύτητας κυκλοφορίας σε 20 χλμ./ώρα.

Η Lime συγκεκριμένα είχε ανακοινώσει τον Απρίλιο του 2019 τη συμμετοχή της σε ομάδα εργασίας που συγκρότησε ο Δήμος Αθηναίων, καθώς τα θέματα ασφάλειας και συνεργασίας με τις τοπικές αρχές αποτελούν προτεραιότητα για την εταιρεία.

Αλλά κατόπιν ενέσκηψε η πανδημία του COVID-19… Η Lime απέσυρε από την Ελλάδα -και σε 22 άλλες χώρες- τα ηλεκτρικά πατίνια της τον Φεβρουάριο του 2020, σχεδόν ταυτόχρονα με την Hive, θυγατρική του ομίλου Daimler – Mercedes Benz, η οποία τότε είχε δηλώσει ότι η αποχώρησή της οφείλεται στην “απουσία ολοκληρωμένου νομικού πλαισίου που δημιουργεί ένα οργανωμένο περιβάλλον επιχειρηματικής λειτουργίας”.

Σήμερα, όσα ηλεκτρικά πατίνια κυκλοφορούν είναι ιδιόκτητα.

Εκδότης - Διευθυντής Σύνταξης - Travel Media Applications | Ιστοσελίδα | + Άρθρα

Συνεκδότης του TravelDailyNews Media Network από το 1999 που περιλαμβάνει τρεις εκδόσεις για τη Διεθνή αγορά, τις αγορές της Ασίας και του Ειρηνικού και την αγορά της Ελλάδας και της Κύπρου.

Είναι υπεύθυνος για την στρατηγική ανάπτυξη του δικτύου, τις συνέργειες, και τη διεθνή αγορά.

Ετικέτες
26/04/2024
25/04/2024
24/04/2024
23/04/2024
22/04/2024
19/04/2024