Τελευταία νέα
ΑρχικήΤουριστικές ΤάσειςΈρευνες-ΜελέτεςΈρευνα αποκαλύπτει τις τάσεις στον τουρισμό της Αθήνας
Έρευνες

Έρευνα αποκαλύπτει τις τάσεις στον τουρισμό της Αθήνας

Συνδυασμός ερευνών από ΕΞΑΑ και ΔΔΑ αποκαλύπτει σημαντικά συμπεράσματα για προφίλ, προτιμήσεις, και εμπειρίες επισκεπτών της Αθήνας.

Τα ευρήματα από δύο διαφορετικές ετήσιες έρευνες ικανοποίησης επισκεπτών από τον προορισμό που διεξάγουν αυτόνομα τόσο η Ένωση Ξενοδόχων της Αθήνας στα ξενοδοχεία – μέλη της όσο και ο Διεθνής Αερολιμένας Αθηνών κατά την αναχώρηση των επιβατών από την πρωτεύουσα, αλλά και τα στοιχεία κίνησης και απόδοσης ΕΞΑΑΑ & ΔΑΑ του έτους, συνδυάζονται, αναλύονται και προκύπτουν πλήθος σημαντικά συμπεράσματα για το προφίλ και την προέλευση των επισκεπτών, για τις ανάγκες, τις επιθυμίες, τις προσδοκίες, τις προτιμήσεις τους, για τα θετικά και τα αρνητικά του προορισμού, αλλά και πολλά άλλα. Οι ίδιοι οι επισκέπτες, βαθμολογούν τον προορισμό και τις προσφερόμενες δημόσιες και ιδιωτικές υπηρεσίες, εκφράζονται ελεύθερα για όσα είδαν και βίωσαν στο ταξίδι τους.

To 2023 ήταν μια χρονιά ρεκόρ για τον τουρισμό στην Αθήνα με περισσότερες από 7 εκατομμύρια διεθνείς αφίξεις μη κατοίκων στο αεροδρόμιο της Αθήνας, από 6,4 εκατομμύρια το 2019 (+10%) και υπερδιπλάσια σε σύγκριση με πριν από 10 χρόνια, όταν το 2014 καταγράφηκαν 3,4 εκατομμύρια τουριστικές αφίξεις. Η αύξηση της τουριστικής κίνησης στην Αθήνα δεν έχει επηρεάσει την ικανοποίηση της εμπειρίας των τουριστών. Αντίθετα, η ικανοποίηση των τουριστών έχει αυξηθεί τα τελευταία 10 χρόνια από χαμηλότερη βαθμολογία 7,7 το 2017 σε 8,4 το 2022 και το 2023. Οι αρχαιολογικοί χώροι της Αθήνας με κύριο αξιοθέατο την Ακρόπολη – με επίπεδα ρεκόρ επισκεπτών το 2023 – και ο πολιτισμός της την καθιστούν έναν προορισμό που όλοι πρέπει να επισκεφθούν. Η Αθήνα τα έχει όλα και έχει γίνει μια ελκυστική πόλη για κάθε τύπο ταξιδιώτη: Αρχαιόφιλους, Φιλότεχνους, Δραστήριους, Διερχόμενους, Νυχτόβιους, Αγοραστές, Καλοφαγάδες, Θαλασσινούς, Ανθρωποκεντρικούς, Επαγγελματίες και αυτούς που δεν έχουν κάποιο συγκεκριμένο προφίλ αλλά επιθυμούν να την επισκεφθούν.

Τα ξενοδοχεία, τα εστιατόρια, τα μπαρ και οι εμπορικές εγκαταστάσεις έχουν υψηλή βαθμολογία, ενώ η εμπειρία εμπλουτίζεται περαιτέρω με τη συμμετοχή σε δραστηριότητες όπως διάφορες μορφές οργανωμένων περιηγήσεων στα αξιοθέατα, νυχτερινή ζωή, επισκέψεις σε μια πλούσια επιλογή από μουσεία, διάφορες γειτονιές και τις παραλίες και τα νησιά της Αθήνας, που έχουν αυξηθεί σημαντικά τα τελευταία χρόνια όσον αφορά στην αναγνώριση και την επισκεψιμότητα. Έχει ενδιαφέρον ότι κατά τον προγραμματισμό του ταξιδιού στην Αθήνα το 43% των επισκεπτών δεν λαμβάνει υπόψη τα θέματα αειφορίας. Περίπου 34% σχεδιάζει με βάση την αειφορία, αλλά με την προϋπόθεση ότι δεν του δημιουργεί κάποια δυσκολία. Μόνο το 23%, δηλαδή 1 στους 4 λαμβάνει σοβαρά υπόψη την αειφορία.

Σχετικά με το θέμα ασφάλεια και τη δημόσια καθαριότητα η ικανοποίηση των τουριστών έχει μειωθεί βαθμολογώντας τες με 7,4 και 6,4 αντίστοιχα, ενώ η αξιολόγηση για την κατάσταση στις πλατείες και τα πεζοδρόμια παρέμεινε σταθερή στο 6,9. Ωστόσο, αυτές οι αξιολογήσεις είναι ένας μέσος όρος και εξαρτάται σε ένα πολύ μεγάλο βαθμό πού βρίσκεται το ξενοδοχείο. Ορισμένες περιοχές στο κέντρο της Αθήνας έχουν σοβαρά προβλήματα και χρειάζονται άμεσες δράσεις για τη βελτίωση της ασφάλειας, της καθαριότητας και των πεζοδρομίων. Κατά τη διάρκεια της τελευταίας δεκαετίας ο αριθμός των ξενοδοχείων και των δωματίων ξενοδοχείων στην Αττική αυξήθηκε κατά 5% και 9% αντίστοιχα, ενώ, με βάση τα στοιχεία της ΞΕΕ/ΙΤΕΠ έως τον Οκτώβριο 2023, σημαντική ανάπτυξη σημείωσε ο Κεντρικός Τομέας Αθηνών με 26% και 21% αντίστοιχα. Οι μεγαλύτερες αυξήσεις καταγράφηκαν στις κατηγορίες 4 και 5 αστέρων, ενώ το ξενοδοχειακό δυναμικό των 3 αστέρων αυξήθηκε σε μονάδες, αλλά παρέμεινε σχετικά σταθερό σε αριθμό δωματίων. Το μερίδιο των ξενοδοχείων κατηγορίας 1 & 2 αστέρων μειώθηκε.

Οι ξενοδόχοι της Αθήνας επενδύουν και αναβαθμίζουν τις μονάδες τους, νέα concepts εισέρχονται στην αγορά, τοπικές και εθνικές αλυσίδες επεκτείνονται και διεθνείς επενδυτές μπαίνουν στην αγορά, συχνά σε συνδυασμό με διεθνή ξενοδοχειακά brands. Aυτή τη στιγμή, εκατοντάδες δωμάτια στο κέντρο της Αθήνας αναμένεται να ξεκινήσουν τη λειτουργία τους και φυσικά και εκτός κέντρου, όπως το μεγάλο έργο στο Ελληνικό. H αγορά βραχυχρόνιας μίσθωσης έχει αυξηθεί την τελευταία δεκαετία σε 14.000 ενεργές μονάδες το 2023 μόνο στο κέντρο σε σύγκριση με τα 18.000 δωμάτια ξενοδοχείων στο κέντρο. Ως αποτέλεσμα, η πληρότητα το 2023 δεν έχει ανακάμψει πλήρως στα επίπεδα του 2019 καθώς σημειώθηκε μείωση 1,5% το 2023/19. Οι τιμές δωματίων (ADR) βελτιώθηκαν σημαντικά κατά 29% και έτσι το Έσοδο ανά διαθέσιμο Δωμάτιο /RevPAR βελτιώθηκε κατά 27,1% το 2023 σε σύγκριση με το 2019.

Παρόμοια αποτελέσματα παρατηρήθηκαν και στις ανταγωνιστικές μεσογειακές πόλεις Μαδρίτη, Βαρκελώνη, Ρώμη και Κωνσταντινούπολη με μείωση πληρότητας και σημαντικές αυξήσεις στο ADR. Όσον αφορά στην μέση τιμή, η απόδοση της Ρώμης σημείωσε το 2023/19 αύξηση 59% κυρίως λόγω της εισόδου νέων πολυτελών ξενοδοχειακών brands. Η Αθήνα έχει γίνει ένας δημοφιλής και ελκυστικός προορισμός και έχει πολλές δυνατότητες να αναπτυχθεί περαιτέρω, γνωρίζοντας ότι η ελληνική πρωτεύουσα δεν έχει φτάσει τα επίπεδα επισκεψιμότητας του ανταγωνισμού όπως η Ρώμη και η Βαρκελώνη. Ωστόσο, τα τελευταία χρόνια η Βαρκελώνη αντιμετωπίζει μορφές υπερτουρισμού όπου οι κάτοικοι δηλώνουν όλο και περισσότερο ότι ο τουριστικός τομέας βλάπτει την πόλη. Η Αθήνα σίγουρα δεν έχει φτάσει σε αυτό το επίπεδο, αλλά για να αποτραπεί μια τέτοια εξέλιξη χρειάζεται σχεδιασμός και στρατηγική και σίγουρα όχι ανεξέλεγκτη ανάπτυξη.

19th_GBR_Consulting_2023

Εκδότρια - Αρχισυντάκτρια - Travel Media Applications | Ιστοσελίδα | + Άρθρα

Η Βίκυ είναι συνιδρυτής της Travel Media Applications και υπεύθυνη για την αρχισυνταξία των TravelDailyNews Greece & Cyprus και TravelDailyNews International.
Στην εταιρεία έχει αναλάβει την οικονομική διεύθυνση.

26/04/2024
25/04/2024
24/04/2024
23/04/2024
22/04/2024
19/04/2024