Τελευταία νέα
ΑρχικήΤουριστική ΠολιτικήΟργή Μενδώνη για επίδειξη μόδας μπροστά από τα Γλυπτά του Παρθενώνα στο Βρετανικό Μουσείο – Η απάντηση των Βρετανών
Γλυπτά του Παρθενώνα

Οργή Μενδώνη για επίδειξη μόδας μπροστά από τα Γλυπτά του Παρθενώνα στο Βρετανικό Μουσείο – Η απάντηση των Βρετανών

Η επίδειξη μόδας του Erdem στο Βρετανικό Μουσείο, προκάλεσε αντιδράσεις για την ασέβεια προς τα Γλυπτά του Παρθενώνα, επισημαίνοντας έλλειψη σεβασμού στην πολιτιστική κληρονομιά.

Η πρόσφατη επίδειξη μόδας στο Βρετανικό Μουσείο, ακριβώς μπροστά από τα περίφημα Γλυπτά του Παρθενώνα, έχει εκλάβει μια σφοδρή αντίδραση του Υπουργείου Πολιτισμού της χώρας μας. Η συγκεκριμένη εκδήλωση, που διοργανώθηκε από τον τουρκοβρετανικής καταγωγής σχεδιαστή μόδας Erdem Moralioglu για την εταιρεία ρούχων Erdem, διεξήχθη στην αίθουσα όπου φιλοξενούνται τα ιστορικά Γλυπτά, προκαλώντας έντονες αντιδράσεις για την επιλογή της τοποθεσίας. Όπως είπε ο σχεδιαστής η επίδειξη μόδας ήταν εμπνευσμένη από τη Μαρία Κάλλας και την εμβληματική ερμηνεία της ως “Μήδεια” το 1953 στο θέατρο Scala του Μιλάνου. Μάλιστα, εκείνου που παρακολουθούσαν την επίδειξη μόδας ήταν πίσω από τις προστατευτικές κορδέλες έχοντας την ευκαιρία να αγγίζουν τα γλυπτά.

Η Λίνα Μενδώνη, υπουργός Πολιτισμού, εκφράζοντας την οργή της για το συμβάν, τόνισε την ασέβεια που επιδείχθηκε προς τα σημαντικά και ιστορικά σημαντικά Γλυπτά του Παρθενώνα, θεωρώντας την επίδειξη ως μια πράξη που υποβαθμίζει την πολιτιστική και ιστορική τους αξία. Η αντίδραση αυτή αντικατοπτρίζει την ευρύτερη ανησυχία στους κόλπους των επαγγελματιών του τουρισμού και της φιλοξενίας, καθώς και στην παγκόσμια κοινότητα που ενδιαφέρεται για τη διατήρηση και προβολή της πολιτιστικής κληρονομιάς.

Συγκεκριμένα η υπουργός δήλωσε: “Με τη διοργάνωση επίδειξης μόδας στις αίθουσες όπου εκτίθενται τα Γλυπτά του Παρθενώνα, το Βρετανικό Μουσείο, για μια ακόμη φορά, αποδεικνύει τον μηδενικό σεβασμό του προς τα αριστουργήματα του Φειδία. Οι ιθύνοντες του Βρετανικού Μουσείου ευτελίζουν και προσβάλλουν όχι μόνο το μνημείο αλλά και τις οικουμενικές αξίες που αυτό εκπέμπει. Οι συνθήκες έκθεσης και φύλαξης των γλυπτών, στη Duveen Gallery, συνεχώς επιδεινώνονται. Είναι η ώρα τα κλεμμένα και κακοποιημένα γλυπτά αριστουργήματα να αστράψουν στο αττικό φως.”

Επιπρόσθετα, η κα Μενδώνη σε ερωτήσεις δημοσιογράφων, τόνισε: “Στον αρχαιολογικό χώρο της Ακρόπολης δεν έγινε ποτέ καμία επίδειξη μόδας. Όταν, το 2020, ζητήθηκε κάτι τέτοιο, από τον οίκο Dior, το αίτημα δεν έγινε δεκτό από το Υπουργείο Πολιτισμού. Μετά από συνεργασίες και διαπραγματεύσεις, η επίδειξη διοργανώθηκε, το 2021, στο Καλλιμάρμαρο.

Το Υπουργείο Πολιτισμού επέτρεψε στον αρχαιολογικό χώρο της Ακρόπολης μόνο την φωτογράφιση των μοντέλων, στο πρότυπο της αντίστοιχης φωτογράφισης του ίδιου οίκου, που είχε γίνει το 1951. Σημειωτέον ότι η συλλογή του οίκου Dior ήταν εμπνευσμένη από την ελληνική αρχαιότητα, ενώ ελληνικά εργαστήρια έδωσαν πρώτες ύλες και συνεργάστηκαν με τον γαλλικό οίκο. Η φωτογράφιση έγινε, ενώ η Ακρόπολη ήταν κλειστή, με περιορισμένο αριθμό μοντέλων, χωρίς καθόλου κοινό και μόνο με την παρουσία του φυλακτικού προσωπικού και των υπεύθυνων αρχαιολόγων.

Η χθεσινή επίδειξη μόδας στο Βρετανικό Μουσείο έγινε στον περιορισμένο χώρο της Duveen Gallery, παρουσία δεκάδων καλεσμένων. Τα Γλυπτά χρησιμοποιήθηκαν ως απλά διακοσμητικά στοιχεία, χωρίς να υπάρχει η οποιαδήποτε διαλεκτική σχέση της συλλογής με την ελληνική αρχαιότητα, χωρίς να υπάρχει καμία σχέση με τις αξίες, που τα φειδιακά έργα εκπέμπουν και συμβολίζουν. Τα Γλυπτά χρησιμοποιήθηκαν ως σκηνικό, γεγονός που ευτελίζει την οικουμενική τους αξία, την οποία προβάλει το Βρετανικό Μουσείο υιοθετώντας για τον εαυτό του τον χαρακτηρισμό του οικουμενικού μουσείου. Να θυμίσουμε ότι υπάρχουν περιπτώσεις που τα Γλυπτά στη Duveen Gallery υπέστησαν φθορές, εξ αιτίας συνωστισμού και απροσεξίας των επισκεπτών.

Όπως έχω υποστηρίξει πολλές φορές, δεν είμαστε αρνητικοί στη διοργάνωση ντεφιλέ σε αρχαιολογικούς χώρους, μνημεία και μουσεία. Η μόδα περιλαμβάνεται στη σύγχρονη πολιτιστική και δημιουργική βιομηχανία και μπορεί να συνάδει με τους χώρους αυτούς. Όμως, μείζονα σημασία έχει πού και πώς γίνονται οι εκδηλώσεις αυτές. Στο Βρετανικό Μουσείο τα αριστουργήματα του Φειδία αποτέλεσαν ντεκόρ για το ντεφιλέ. Με τον τρόπο αυτό ευτελίζονται και υποτιμούνται”.

Από την πλευρά του, το Υπουργείο Πολιτισμού της Μεγ. Βρετανίας ανακοίνωσε ότι η διαχείριση της αίθουσας των Γλυπτών βρίσκεται υπο την ευθύνη του Βρετανικού Μουσείου και ότι η διεξαγωγή εκδηλώσεων αφορά μόνο στο Βρετανικό Μουσείο.

Εκδότρια - Αρχισυντάκτρια - Travel Media Applications | Ιστοσελίδα | + Άρθρα

Η Βίκυ είναι συνιδρυτής της Travel Media Applications και υπεύθυνη για την αρχισυνταξία των TravelDailyNews Greece & Cyprus και TravelDailyNews International.
Στην εταιρεία έχει αναλάβει την οικονομική διεύθυνση.

26/04/2024
25/04/2024
24/04/2024
23/04/2024
22/04/2024
19/04/2024