Τελευταία νέα
ΑρχικήΑερομεταφορέςΑεροδρόμιαACI Europe: Ο ΔΑΑ είναι το ευρωπαϊκό αεροδρόμιο με τη μεγαλύτερη επιβατική αύξηση τον Οκτώβριο
Αεροδρόμια

ACI Europe: Ο ΔΑΑ είναι το ευρωπαϊκό αεροδρόμιο με τη μεγαλύτερη επιβατική αύξηση τον Οκτώβριο

DAA

Στην ομάδα των διεθνών αεροδρομίων που υποδέχονται πάνω από 25 εκατ. επιβάτες ετησίως, ο ΔΑΑ κατέγραψε αύξηση 18,9%.

Ο ACI Europe δημοσίευσε σήμερα την έκθεσή του για την εναέρια κυκλοφορία για τον Οκτώβριο του 2023. Η επιβατική κίνηση στο ευρωπαϊκό δίκτυο αεροδρομίων συνέχισε να αψηφά τους διογκωμένους ναύλους και τις γεωπολιτικές εντάσεις τον Οκτώβριο – με αύξηση +11,7% σε σύγκριση με τον ίδιο μήνα πέρυσι. Αυτό είχε ως αποτέλεσμα οι όγκοι να βρίσκονται μόλις στο -1,7% κάτω από τα προ-πανδημικά επίπεδα (Οκτώβριος 2019).

Ο γενικός διευθυντής του ACI Europe Olivier Jankovec, δήλωσε: “Η δυναμική προς την πλήρη ανάκαμψη της επιβατικής κίνησης για τα αεροδρόμια της Ευρώπης συνέχισε να είναι ισχυρή τον Οκτώβριο – αψηφώντας τόσο το κόστος των αεροπορικών εισιτηρίων κατά +36,3%1 και τη σύγκρουση στο Ισραήλ προσθέτοντας περαιτέρω γεωπολιτικές εντάσεις. Ο ελεύθερος χρόνος, το VFR και, σε μικρότερο βαθμό, τα μικτά ταξίδια ήταν οι βασικοί οδηγοί της ζήτησης, επεκτείνοντας τη δυναμική που συνήθως σχετίζεται με τους καλοκαιρινούς μήνες αιχμής μέχρι το φθινόπωρο. Ταυτόχρονα και ενώ ήταν ακόμα χαμηλότερα από τα προηγούμενα επίπεδα, τα επαγγελματικά ταξίδια συνέβαλαν επίσης στο να επαναφέρουν τα αεροδρόμια της Ευρώπης σχεδόν στον όγκο τους πριν από την πανδημία”.

Τα αεροδρόμια στην αγορά της ΕΕ+2  οδήγησαν τη δυναμική ανάπτυξης, με την επιβατική κίνηση να αυξάνεται κατά 12,6% (έναντι Οκτωβρίου 2022). Εν τω μεταξύ, οι χώρες στην υπόλοιπη Ευρώπη3 είδαν την ανάπτυξή τους να επιβραδύνεται στο +7%. Αυτό αντανακλούσε σε μεγάλο βαθμό τον αντίκτυπο της σύγκρουσης στο Ισραήλ που ξέσπασε στις 7 Οκτωβρίου και είχε ως αποτέλεσμα τα αεροδρόμια της χώρας να δουν τον όγκο των επιβατών να μειώνονται κατά -40,8% σε ολόκληρο τον μήνα.

Ως αποτέλεσμα, σε σύγκριση με τα προ-πανδημικά επίπεδα (Οκτώβριος 2019):

  • Τα αεροδρόμια της ΕΕ+ πλησίασαν όσο το δυνατόν περισσότερο την πλήρη ανάκαμψη της επιβατικής κίνησης, στο -1,3%. Είναι αξιοσημείωτο ότι η διεθνής επιβατική κίνηση στο μπλοκ αυτό ανέκαμψε σχεδόν στο σύνολο (-0,1%) σε σύγκριση με την εγχώρια κίνηση (-7,1%).
  • Τα αεροδρόμια στην υπόλοιπη Ευρώπη παρέμειναν πιο πίσω, στο -3,8% – αντιστρέφοντας τα προηγούμενα κέρδη που τα είχαν δει να έχουν επιτύχει πλήρη ανάκαμψη το γ’ τρίμηνο.
Εθνικές αγορές και “κενά” απόδοσης

Όπως και τους προηγούμενους μήνες, τα κενά απόδοσης μεταξύ των εθνικών αγορών παρέμειναν σημαντικά – αντανακλώντας τις γεωπολιτικές εντάσεις καθώς και τη δυναμική της ζήτησης που κυριαρχείται από τον ελεύθερο χρόνο και το VFR4 και καθοδηγείται από την επιλεκτική επέκταση των εταιρειών Ultra-Low Cost.

  • Αντίστοιχα, οι καλύτερες επιδόσεις προήλθαν από αεροδρόμια στις αναδυόμενες αεροπορικές αγορές, που ενισχύθηκαν από τις μετακινήσεις που προκλήθηκαν από τον πόλεμο στην Ουκρανία – όπως το Ουζμπεκιστάν (+139%), η Αρμενία (+66%) και το Καζακστάν (+51%), ή/και από την Ultra -Τόνωση χαμηλού κόστους – όπως η Αλβανία (+134%). Μεταξύ των μεγαλύτερων ευρωπαϊκών αγορών, η Ιταλία (+8%) και η Ισπανία (+8%) βρέθηκαν στην κορυφή, ακολουθούμενες από το Ηνωμένο Βασίλειο (-2%), τη Γαλλία (-3%) και τη Γερμανία (-16%).
  • Στο άλλο άκρο του φάσματος και εκτός από την Ουκρανία, που έχει χάσει όλη την εμπορική εναέρια κυκλοφορία από τον Φεβρουάριο του 2022, αεροδρόμια στο Ισραήλ (-49%), τη Φινλανδία (-32%), τη Σουηδία (-22%), τη Σλοβακία (-20%) ) και η Τσεχική Δημοκρατία (-18%) παρέμειναν οι πιο μακριά από την πλήρη ανάκαμψη.

chart

Κόμβοι και άλλα μεγάλα αεροδρόμια

Η επιβατική κίνηση στα “Majors” (τα κορυφαία 5 ευρωπαϊκά αεροδρόμια) αυξήθηκε κατά +14,6% τον Οκτώβριο σε σύγκριση με την ίδια περίοδο πέρυσι, αλλά παρέμεινε -5% κάτω από τα προ πανδημίας επίπεδά τους (Οκτώβριος 2019).

Το Λονδίνο-Heathrow (+18,1% έναντι Οκτ. 2022 | -0,5% έναντι Οκτ. 2019) ενίσχυσε περαιτέρω τη θέση του ως το πιο πολυσύχναστο ευρωπαϊκό αεροδρόμιο. Τον βρετανικό κόμβο ακολούθησαν η Κωνσταντινούπολη (+11,2% έναντι Οκτ. 2022 | +6,9% έναντι Οκτ. 2019), Παρίσι-CDG (+10,5% έναντι Οκτ. 2022 | -10% έναντι Οκτ. 2019), Άμστερνταμ-Schiphol ( +18,5% έναντι Οκτ. 2022 | -9,5% έναντι Οκτ. 2019) και Φρανκφούρτη (+14,9% έναντι Οκτ. 2022 | -11,9% έναντι Οκτ. 2019).

Μεταξύ άλλων μεγάλων αεροδρομίων, τα Μάντσεστερ (+5,1%), Ρώμη-Φιουμιτσίνο (+0,6%) και Ζυρίχη (-0,1%) πέτυχαν πλήρη ανάκαμψη τον Οκτώβριο – ενώθηκαν με αυτούς που το είχαν κάνει ήδη κατά τους καλοκαιρινούς μήνες αιχμής: Αθήνα (+ 18,9%), Πάλμα ντε Μαγιόρκα (+12,4%), Παρίσι-Ορλί (+11%), Λισαβόνα (+9,5%), Κωνσταντινούπολη-Σαμπιχά Γκιοκτσέν (+6%), Δουβλίνο (+4%) και Λονδίνο-Stansted ( +3,7%).

Τα περιφερειακά αεροδρόμια είναι πολύ πάνω από τους όγκους προ πανδημίας

Τα περιφερειακά και τα μικρότερα αεροδρόμια5  συνέχισαν να υπερβαίνουν τον όγκο επιβατών πριν από την πανδημία τον Οκτώβριο κατά ένα εντυπωσιακό +9,1% – αντικατοπτρίζοντας την προαναφερθείσα δυναμική ζήτησης. Ωστόσο, υπήρξαν σημαντικές διακυμάνσεις στην απόδοση μεταξύ των περιφερειακών αεροδρομίων, με εκείνα με λιγότερους από 1 εκατ. επιβάτες ετησίως να παραμένουν κάτω από τα προ-πανδημικά επίπεδα (-1,1%).

Ήταν ως επί το πλείστον περιφερειακά αεροδρόμια, που εξυπηρετούσαν δημοφιλείς τουριστικούς προορισμούς ή/και βασίζονταν σε αεροπορικές εταιρείες χαμηλού κόστους που είδαν τον όγκο των επιβατών να ξεπερνούν τα προ της πανδημίας επίπεδα – με ορισμένα να δημοσιεύουν εντυπωσιακά αποτελέσματα, όπως: Τράπανι (+259%), Περούτζια (+170%), Κουτάισι (+83%), Μπουργκάς (+73%), Μέμινγκεν (+57%), Φουντσάλ (+52%), Ζάκυνθος (+50%), Λοτζ (+46%), Μενόρκα (+40%) και Κέρκυρα (+38%).

Κινήσεις αεροσκαφών

Μεταξύ των 10 κορυφαίων ευρωπαϊκών αεροδρομίων για εμπορευματική κίνηση, οι καλύτερες επιδόσεις τον Οκτώβριο σε σύγκριση με τους όγκους πριν από την πανδημία προήλθαν από: Μιλάνο-MXP (+19%), Κωνσταντινούπολη (+15,2%), Μαδρίτη (+12,3%), Λιέγη ( +5,4%) και Λειψία-Χάλε (+4,7%).

Οι μετακινήσεις αεροσκαφών αυξήθηκαν κατά +8,7% τον Οκτώβριο στο ευρωπαϊκό δίκτυο αεροδρομίων σε σύγκριση με την ίδια περίοδο πέρυσι και παρέμειναν -4,5% κάτω από τα προ πανδημίας επίπεδα (Οκτώβριος 2019).

Δεδομένα ανά ομάδες αεροδρομίων

Καθ ‘όλο τον Οκτώβριο, τα αεροδρόμια που υποδέχονται περισσότερους από 25 εκατ. επιβάτες ετησίως (Ομάδα 1), τα αεροδρόμια που υποδέχονται μεταξύ 10 και 25 εκατ. επιβάτες (Ομάδα 2), τα αεροδρόμια με 5-10 εκατ. επιβάτες (Ομάδα 3), εκείνα που υποδέχονται μεταξύ 1 και 5 εκατο. μμύρια επιβάτες ετησίως (Ομάδα 4) και όσα τέλος υποδέχονται μεταξύ 100.000 και 1 εκατ. επιβάτες (Ομάδα 5) ανέφεραν μέση αλλαγή στην επιβατική κίνηση κατά -4,5%, -8,1%, +13,2%, +6,3% και -1,1% αντίστοιχα,  σε σύγκριση με τα προπανδημικά τους επίπεδα (Οκτώβριος 2019).

Τα αεροδρόμια που ανέφεραν τις υψηλότερες αυξήσεις στην επιβατική κίνηση (έναντι Οκτωβρίου 2019) είναι τα εξής:

  • Ομάδα 1: Αθήνα ATH (+18,9%), Πάλμα ντε Μαγιόρκα PMI (+12,4%), Παρίσι ORY (+11,0%), Λισαβόνα LIS (+9,5%), Κωνσταντινούπολη IST (+6,9%).
  • Ομάδα 2: Πόρτο OPO (+21,1%), Μάλαγα AGP (+18,2%), Νάπολη NAP (+17,4%), Κατάνια CTA (+17,0%), Μιλάνο BGY (+16,6%).
  • Ομάδα 3: Μιλάνο LIN (+568,8%), Σότσι AER (+125,2%), Αλμάτυ ALA (+52,6%), Αστανά NQZ (+49,6%), Βελιγράδι BEG (+32,2%).
  • Ομάδα 4: Τίρανα TIA (+133,7%), Μπουργκάς BOJ (+72,9%), Γιερεβάν EVN (+65,9%), Μέμινγκεν FMM (+57,1%), Vrellë/Lipjan PRN (+56,1%).
  • Ομάδα 5: Tράπανι TPS (+259,2%), Περούτζια PEG (+169,6%), Πόρτο Σάντο PXO (+139,6%), Σαμαρκάνδη SKD (+139,1%), Κουτάισι KUT (+83,1%).

1 Πηγή: RDC αεροπορικά εισιτήρια Ευρώπης προς όλους τους προορισμούς τον Οκτώβριο του 2023 έναντι του Οκτωβρίου 2019
2 ΕΕ, ΕΟΧ, Ελβετία και ΗΒ.
3 Αλβανία, Αρμενία, Λευκορωσία, Βοσνία-Ερζεγοβίνη, Γεωργία, Ισραήλ, Καζακστάν, Κοσσυφοπέδιο, Βόρεια Μακεδονία, Μολδαβία, Μαυροβούνιο, Ρωσία, Σερβία, Τουρκία, Ουκρανία και Ουζμπεκιστάν.
4  VFR (Επίσκεψη σε φίλους και συγγενείς).
5 Αεροδρόμια με λιγότερους από 10 εκατ. επιβάτες ετησίως (2019).

Εκδότρια - Αρχισυντάκτρια - Travel Media Applications | Ιστοσελίδα | + Άρθρα

Η Βίκυ είναι συνιδρυτής της Travel Media Applications και υπεύθυνη για την αρχισυνταξία των TravelDailyNews Greece & Cyprus και TravelDailyNews International.
Στην εταιρεία έχει αναλάβει την οικονομική διεύθυνση.

26/04/2024
25/04/2024
24/04/2024
23/04/2024
22/04/2024
19/04/2024