Τελευταία νέα
ΑρχικήΑερομεταφορέςΑεροδρόμιαΑγωνία ευρωπαϊκών φορέων για το ‘κύμα’ συγχωνεύσεων στις αερομεταφορές
Αερομεταφορές

Αγωνία ευρωπαϊκών φορέων για το ‘κύμα’ συγχωνεύσεων στις αερομεταφορές

airport

Κοινή δήλωση ευρωπαϊκών φορέων που εκπροσωπούν επιβάτες, ταξιδιωτικούς μεσάζοντες και αεροδρόμια για την ανάγκη μιας ανταγωνιστικής ευρωπαϊκής αεροπορικής αγοράς.

Οι ACI Europe, Ευρωπαϊκός Οργανισμός Καταναλωτών (BEUC), Ευρωπαϊκή Ομοσπονδία Επιβατών, ECTAA και EU travel tech εξέδωσαν κοινή δήλωση καλώντας την Ευρωπαϊκή Επιτροπή “να εξετάσει προσεκτικά κάθε ενδεχόμενο αντιανταγωνιστικό αποτέλεσμα κατά την αξιολόγηση των πράξεων που υποβλήθηκαν στην αναθεώρησή της, ανεξάρτητα από οποιαδήποτε πολιτική πίεση”.

Αναλυτικά, στη δήλωση που δόθηκε στη δημοσιότητα αναφέρεται:

“Η εσωτερική αγορά αεροπορικών ταξιδιών της Ευρώπης είναι μια αξιοσημείωτη ιστορία επιτυχίας της ΕΕ. Τις τελευταίες δεκαετίες, η απελευθέρωση οδήγησε σε φθηνότερες, ασφαλέστερες και πιο ολοκληρωμένες αεροπορικές συνδέσεις σε ολόκληρη την ΕΕ. Αυτό οφείλεται σε μεγάλο βαθμό στον έντονο ανταγωνισμό μεταξύ των αεροπορικών εταιρειών, οι οποίες συμμετείχαν σε μια συνεχή προσπάθεια να ξεπεράσουν η μία την άλλη αναπτύσσοντας και βελτιώνοντας τις υπηρεσίες τους.

Τώρα, η ευρωπαϊκή βιομηχανία αεροπορικών ταξιδιών βρίσκεται σε ένα σταυροδρόμι. Μεγάλοι και όλο και πιο κυρίαρχοι όμιλοι αεροπορικών εταιρειών έχουν δημιουργηθεί σε διαδοχικές συγχωνεύσεις. Το 2005, οι 5 κορυφαίοι ευρωπαϊκοί όμιλοι αεροπορικών εταιρειών αντιπροσώπευαν ήδη το 47% της κίνησης εντός της ΕΕ, το ποσοστό αυτό αναμένεται τώρα να αυξηθεί στο 73,5% το 20241.

Η συγκέντρωση πρόκειται τώρα να αυξηθεί ακόμη πιο σημαντικά, καθώς αρκετές εξαγορές αξιολογούνται επί του παρόντος από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή ή διαφαίνονται μελλοντικά2. Αυτό το ‘κύμα’ ενοποίησης αεροπορικών εταιρειών θα μπορούσε να περιορίσει δραστικά τον ανταγωνισμό σε χιλιάδες συνδέσεις, δίνοντας έτσι περισσότερα περιθώρια στους κυρίαρχους παίκτες της αγοράς να αναπτύξουν και να κάνουν κατάχρηση της θέσης τους, σε βάρος των Ευρωπαίων ταξιδιωτών. Το γεγονός ότι πολλά ευρωπαϊκά αεροδρόμια υποφέρουν ήδη από συμφόρηση ή βρεθούν σε αυτήν την κατάσταση, σε συνδυασμό με τους απαρχαιωμένους κανόνες της ΕΕ για την κατανομή χρονοθυρίδων στα αεροδρόμια απλώς προσθέτει σε αυτές τις ανησυχίες.

Σε άλλες αγορές, όπως οι Ηνωμένες Πολιτείες, το υψηλό επίπεδο ενοποίησης και η επακόλουθη έλλειψη ανταγωνισμού οδήγησαν σε υψηλότερες τιμές, χαμηλότερη ποιότητα υπηρεσιών και λιγότερους ικανοποιημένους επιβάτες στις αερομεταφορές. Όπως είπε πρόσφατα ο καθηγητής Νομικής του Πανεπιστημίου Κολούμπια, Tim Wuυ, ‘όσο μεγαλύτερες αεροπορικές εταιρείες γίνονται, τόσο χειρότερες γίνονται’3. Πρόσφατα, ένα περιφερειακό δικαστήριο στις ΗΠΑ μπλόκαρε την προγραμματισμένη συγχώνευση μεταξύ JetBlue και Spirit λόγω ανησυχιών για μειονεκτήματα για τους καταναλωτές4. Ωστόσο, η ενοποίηση στις ΗΠΑ έχει ήδη οδηγήσει σε ζημιές στη συνδεσιμότητα, τις τοπικές κοινότητες και στους καταναλωτές. Ταυτόχρονα, οι μεγάλοι αερομεταφορείς των ΗΠΑ φημίζονται στον κλάδο των αεροπορικών εταιρειών για την επίτευξη ιστορικά υψηλών περιθωρίων κέρδους5. Η ΕΕ μπορεί ακόμα να αποφύγει τα ίδια λάθη.

Ως εκ τούτου, εμείς, οι εκπρόσωποι των καταναλωτών, των επιβατών, των μεσαζόντων αεροπορικών εισιτηρίων και των αεροδρομίων, καλούμε την Επιτροπή να εξετάσει προσεκτικά κάθε ενδεχόμενο αντίθετο προς τον ανταγωνισμό κατά την αξιολόγηση των πράξεων που υποβλήθηκαν στην αναθεώρησή της, ανεξάρτητα από οποιαδήποτε πολιτική πίεση. Όταν προκύπτουν σοβαρές ανησυχίες, η Επιτροπή δε διστάζει να χρησιμοποιήσει τα εργαλεία που έχει στη διάθεσή της, συμπεριλαμβανομένου του να θεωρήσει τέτοιες συγχωνεύσεις ως ασυμβίβαστες με την κοινή αγορά ή να απαιτήσει σημαντικά διορθωτικά μέτρα6 “.

1 Το 2024 θεωρείται ότι έχουν ολοκληρωθεί οι εξαγορές αεροπορικών εταιρειών που ανακοινώθηκαν (ITA προς LH, SAS προς AF/KLM, Air Europa προς IAG). Οι ομάδες αεροπορικών εταιρειών το 2005 περιλάμβαναν την Air France/KLM, ενώ μέχρι το 2024 οι ομάδες αεροπορικών εταιρειών περιλαμβάνουν όλες τις αεροπορικές εταιρείες που ελέγχονται από έναν όμιλο αεροπορικών εταιρειών· θέσεις που προσφέρονται από την αεροπορική εταιρεία μάρκετινγκ.
2 Εξαγορές της ITA από τον Όμιλο Lufthansa, της Air Europa από την IAG, αγορά μειοψηφικού μεριδίου της SAS από την Air France/KLM, αναμενόμενη πώληση της TAP Air Portugal.
3 New York Times, “Οι μεγαλύτερες αεροπορικές εταιρείες γίνονται, όσο χειρότεροι γίνονται”
4 Skift, JetBlue-Spirit: Συγχώνευση 3,8 δισ. δολ. aποκλείστηκε από δικαστή
5 IATA, Ενισχύεται η προοπτική κερδοφορίας των αεροπορικών εταιρειών
6 Σε αυτό το πλαίσιο, η αποδοχή από την Επιτροπή της περιορισμένης χρησιμότητας των διορθωτικών μέτρων για τiς χρονοθυρίδες ήταν μια ευπρόσδεκτη εξέλιξη.

Εκδότρια - Αρχισυντάκτρια - Travel Media Applications | Ιστοσελίδα | + Άρθρα

Η Βίκυ είναι συνιδρυτής της Travel Media Applications και υπεύθυνη για την αρχισυνταξία των TravelDailyNews Greece & Cyprus και TravelDailyNews International.
Στην εταιρεία έχει αναλάβει την οικονομική διεύθυνση.

20/02/2024
19/02/2024
16/02/2024
15/02/2024
14/02/2024
13/02/2024