Τελευταία νέα
ΑρχικήΑερομεταφορέςIATA: To 2023 η ασφαλέστερη χρονιά όλων των εποχών στις επιβατικές αερομεταφορές
Αερομεταφορές

IATA: To 2023 η ασφαλέστερη χρονιά όλων των εποχών στις επιβατικές αερομεταφορές

cabin

Κατά μέσο όρο, ένα άτομο θα έπρεπε να ταξιδεύει αεροπορικώς κάθε μέρα για 103.239 χρόνια για να βιώσει ένα θανατηφόρο ατύχημα.

Η Διεθνής Ένωση Αερομεταφορών (IATA) δημοσίευσε την Ετήσια Έκθεση Ασφάλειας του 2023 για τις διεθνείς αερομεταφορές. Η αεροπορία συνεχίζει να σημειώνει πρόοδο όσον αφορά στην ασφάλεια με αρκετές παραμέτρους του 2023 να δείχνουν τα καλύτερα αποτελέσματα όλων των εποχών.

Δεν υπήρξαν ολικά καταστροφικές απώλειες για τα αεροσκάφη ή θανατηφόρα ατυχήματα με επιβατικά αεριωθούμενα αεροπλάνα το 2023. Ωστόσο, υπήρξε ένα μόνο θανατηφόρο ατύχημα με αεροσκάφος στροβιλοκινητήρα (turboprop), με αποτέλεσμα 72 θανάτους. Υπήρξαν 37 εκατ. μετακινήσεις αεροσκαφών το 2023 (τζετ και turboprop), σημειώνοντας αύξηση 17% σε σχέση με το προηγούμενο έτος.

Τα κυριότερα σημεία της αναφοράς περιλαμβάνουν:

  • Το ποσοστό όλων των ατυχημάτων ήταν 0,80/εκατ. τομείς το 2023 (ένα ατύχημα για κάθε 1,26 εκατ. πτήσεις), μια βελτίωση από 1,30 το 2022 και το χαμηλότερο ποσοστό σε πάνω από μια δεκαετία. Αυτό το ποσοστό ξεπέρασε τον κυλιόμενο μέσο όρο της πενταετίας (2019-2023) 1,19 (κατά μέσο όρο ένα ατύχημα για κάθε 880.293 πτήσεις).
  • Ο κίνδυνος θανάτου βελτιώθηκε στο 0,03 το 2023, από 0,11 το 2022 και 0,11 για την πενταετία 2019-2023. Σε αυτό το επίπεδο ασφάλειας, κατά μέσο όρο ένα άτομο θα έπρεπε να ταξιδεύει αεροπορικώς κάθε μέρα για 103.239 χρόνια για να βιώσει ένα θανατηφόρο ατύχημα.
  • Οι αεροπορικές εταιρείες μέλη της IATA και οι αεροπορικές εταιρείες που είναι εγγεγραμμένες στον Επιχειρησιακό Έλεγχο Ασφάλειας της IATA (IOSA) δεν αντιμετώπισαν θανατηφόρο ατύχημα το 2023.
  • Ένα μόνο θανατηφόρο ατύχημα σημειώθηκε το 2023, σε αεροσκάφος turboprop, με αποτέλεσμα 72 νεκρούς, έναντι πέντε θανατηφόρων ατυχημάτων το 2022 και βελτίωση σε σχέση με τον μέσο όρο της πενταετίας (2019-2023), που ήταν πέντε.

“Οι επιδόσεις ασφαλείας του 2023 συνεχίζουν να αποδεικνύουν ότι οι πτήσεις είναι ο ασφαλέστερος τρόπος μεταφοράς. Η αεροπορία δίνει την υψηλότερη προτεραιότητά της στην ασφάλεια και αυτό φαίνεται στις επιδόσεις του 2023. Οι πτητικές λειτουργίες δεν είχαν υλικές απώλειες ή θανάτους. Το 2023 επίσης είχε τον χαμηλότερο ρίσκο θανάτου και το μικρότερο ποσοστό ατυχημάτων που έχει καταγραφεί ποτέ. Προκλήθηκε ένα μόνο θανατηφόρο ατύχημα με αεροσκάφος στροβιλοκινητήρα με 72 θανάτους, που μας υπενθυμίζει ότι δεν μπορούμε ποτέ να θεωρήσουμε την ασφάλεια δεδομένη. Και δύο σοβαρά ατυχήματα τον πρώτο μήνα του 2024 δείχνουν ότι ακόμα κι αν η πτήση είναι από τις πιο ασφαλείς δραστηριότητες που ένα άτομο μπορεί να κάνει, υπάρχει πάντα περιθώριο βελτίωσης. Αυτό κάναμε σε όλη την ιστορία μας. Και θα συνεχίσουμε να κάνουμε τις πτήσεις ολοένα και πιο ασφαλείς”, δήλωσε ο Willie Walsh, γενικός διευθυντής της IATA.

Τύπος ατυχήματος 2023 2022 Μ.Ο. 5ετίας (2019-2023)
Συνολικό ποσοστό ατυχημάτων (ατυχήματα/1 εκατ. πτήσεις)
0.80 (1 ατύχημα κάθε 1.26 εκατ. πτήσεις)
1.30 (1 ατύχημα every 0.77 εκατ. πτήσεις)
1.19 (1 ατύχημα κάθε 0,88 εκατ. πτήσεις)
Συνολικό ποσοστό ατυχημάτων για αεροπορικές εταιρείες-μέλη της IATA
0.77 (1 ατύχημα κάθε 1.30 εκατ. πτήσεις)
0.58 (1 ατύχημα every 1.72 εκατ. πτήσεις)
0.73 (1 ατύχημα κάθε 1.40 εκατ. πτήσεις)
Σύνολο ατυχημάτων
30
42
38
Θανατηφόρα ατυχήματα (δυστυχήματα)

1 (0 jet και 1 turboprop)

5 (1 jet και 4 turboprop)
5
Ανθρώπινες απώλειες
72
158
143
Ρίσκο θανάτου
0.03
0.11
0.11
Ρίσκο θανάτου αεροπορικών εταιρειών-μελών της IATA
0.00
0.02
0.04
Ολοσχερείς υλικές ζημιές για Jet (σε 1 εκατ. πτήσεις)
0.00 (1 σοβαρό ατύχημα κάθε 0.00 εκατ. πτήσεις)
0.24 (1 σοβαρό ατύχημα κάθε 4.11 εκατ. πτήσεις)
0.14 (1 σοβαρό ατύχημα κάθε 4.94 εκατ. πτήσεις)
Ολοσχερείς υλικές ζημιές για  Turboprop (σε 1 εκατ. πτήσεις)
0.57 (1 ολοσχερής καταστροφή κάθε 1.76 εκατ. πτήσεις)
1.76 (1 ολοσχερής καταστροφή κάθε 0.57 εκατ. πτήσεις)
1.21 (1 λοσχερής καταστροφή κάθε 1.03 εκατ. πτήσεις)
Σύνολο πτήσεων (σε εκατομμύρια)
37,7
32,2
32,9
Eπιδόσεις ασφάλειας ανά περιοχή του κόσμου

Το ποσοστό όλων των ατυχημάτων το 2023 βελτιώθηκε σε σύγκριση με το 2022 για όλες τις περιοχές, με εξαίρεση τη Βόρεια Αμερική και την Ασία-Ειρηνικό. Καμία περιοχή δεν παρουσίασε απώλεια αεροσκαφών τζετ το 2023. Η περιοχή Ασίας-Ειρηνικού κατέγραψε μια θανατηφόρα απώλεια αεροσκάφους τροβιλοκινητήρα, ένα ατύχημα απώλειας ελέγχου στο Νεπάλ τον Ιανουάριο του 2023 με 72 θανάτους. Κατά συνέπεια, όλες οι περιοχές εκτός της Ασίας-Ειρηνικού κατέγραψαν μηδενικό κίνδυνο θανάτου το 2023.

  • Βόρεια Αμερική: Το ποσοστό όλων των ατυχημάτων αυξήθηκε από 0,53 ανά εκατ. τομείς το 2022 σε 1,14 το 2023, αλλά παρέμεινε καλύτερο από τον μέσο όρο των 5 ετών για την περιοχή του 1,21. Το μεγαλύτερο ποσοστό των ατυχημάτων το 2023 αφορούσε σε προβλήματα κατά την προσγείωση.
  • Ασία-Ειρηνικός: Το ποσοστό όλων των ατυχημάτων αυξήθηκε από 0,56 ανά εκατ. τομείς το 2022 σε 0,78 το 2023, αλλά ήταν καλύτερο από τον μέσο όρο 5 ετών για την περιοχή του 1,06. Το ποσοστό κινδύνου θανάτου ανά εκατομμύριο τομείς αυξήθηκε για τους αερομεταφορείς Ασίας-Ειρηνικού από 0,00 το 2022 σε 0,16, λόγω του θανατηφόρου ατυχήματος στο Νεπάλ τον Ιανουάριο του 2023, το οποίο οφειλόταν στην απώλεια ελέγχου κατά την πτήση.
  • Αφρική: Το ποσοστό όλων των ατυχημάτων βελτιώθηκε από 10,88 ανά εκατ. τομείς το 2022 σε 6,38 το 2023, καλύτερο από τον μέσο όρο 5 ετών που ήταν 7,11. Το 2023 δεν υπήρξαν θάνατοι. Αυτή η περιοχή δεν είχε απώλειες αεροσκαφών τζετ ή θανατηφόρα ατυχήματα από το 2020. Επιπλέον, το 2023 σηματοδότησε το πέμπτο έτος στην Αφρική που ανέφερε μηδενικά θανατηφόρα ατυχήματα με αεροσκάφη turboprop, με την πρώτη περίπτωση να καταγράφεται το 2015. Στο πλαίσιο της πρωτοβουλίας Focus Africa, η IATA εισήγαγε το πρόγραμμα CASIP (Collaborative Aviation Safety Improvement Program) για τη βελτίωση της αεροπορικής ασφάλειας στην Αφρική. Οι προσπάθειες του CASIP συνεχίζονται με τη συνεργασία με τα αφρικανικά κράτη για την αύξηση της εφαρμογής των Προτύπων και των Συνιστώμενων Πρακτικών του ICAO (SARP). Το Παγκόσμιο Σχέδιο Ασφάλειας Αεροπορίας (GASP) καθώς και το Περιφερειακό Σχέδιο Ασφάλειας Αεροπορίας για Αποτελεσματική Εφαρμογή (EI) των ISARPs του ICAO  έχουν αυξήσει το ελάχιστο όριο εφαρμογής SARP σε 75% ή περισσότερο (από 60%). Μόνο 12 από τα 54 κράτη της Αφρικής πληρούν αυτό το νέο όριο, υποδεικνύοντας την ανάγκη για σημαντικές βελτιώσεις.
  • Μέση Ανατολή και Βόρεια Αφρική: Το ποσοστό όλων των ατυχημάτων βελτιώθηκε από 1,30 ατυχήματα ανά εκατ. τομείς το 2022 σε 1,16 το 2023 και ήταν επίσης καλύτερο από τον μέσο όρο 5 ετών που ήταν 0,96. Αν και κανένα ατύχημα δε σχετίζεται με παρεμβολές του Παγκόσμιου Δορυφορικού Συστήματος Πλοήγησης (GNSS), αυτό έχει αναδειχθεί ως κρίσιμος τομέας ανησυχίας στην περιοχή.
  • Κοινοπολιτεία Ανεξάρτητων Κρατών (πρώην Σοβιετική Ένωση – Ευρασία): Το ποσοστό όλων των ατυχημάτων βελτιώθηκε από 2,16 ατυχήματα ανά εκατ. τομείς το 2022 σε 1,09 το 2023. Αυτό το ποσοστό είναι καλύτερο από τον μέσο όρο των 5 ετών της περιοχής των 3,19 ατυχημάτων ανά εκατ. τομείς. Υπόψιν ότι οι τομείς της CIS ενδέχεται να υποβληθούν σε μεγαλύτερες αναθεωρήσεις από το κανονικό, μόλις καταστούν ξανά διαθέσιμα τα πραγματικά στοιχεία πτήσεων. Αυτό θα επηρεάσει τα ποσοστά ατυχήματος, καθώς και τον υπολογισμό του κινδύνου θανάτου.
  • Ευρώπη: Το ποσοστό όλων των ατυχημάτων βελτιώθηκε από 0,98 ανά εκατ. τομείς το 2022 σε 0,48 ατυχήματα το 2023. Αυτό το ποσοστό είναι καλύτερο από τον μέσο όρο των 5 ετών της περιοχής των 0,77 ατυχημάτων ανά εκατ. τομείς. Η περιοχή έχει μηδενικό κίνδυνο θανάτου από το 2018. Το μεγαλύτερο ποσοστό των ατυχημάτων αφορούσε σε προβλήματα στο σύστημα προσγείωσης.
  • Βόρεια Ασία: Το ποσοστό όλων των ατυχημάτων βελτιώθηκε από 0,45 ατυχήματα ανά εκατ. τομείς το 2022 σε 0,00 το 2023. Αυτό ήταν καλύτερο από τον μέσο όρο 5 ετών της περιοχής των 0,16 ατυχημάτων ανά εκατ. τομείς. Το ποσοστό κινδύνου θανάτου βελτιώθηκε από 0,23 το 2022 σε 0,00 το 2023.
  • Λατινική Αμερική και Καραϊβική: Το 2023, η περιοχή αντέστρεψε την αύξηση των ατυχημάτων από το προηγούμενο έτος. Το ποσοστό όλων των ατυχημάτων ανά εκατ. τομείς βελτιώθηκε από 4,47 το 2022 σε 0,37 το 2023, καλύτερο από το μέσο όρο 5 ετών του 1,91.

IATA Safety fact Sheet

Εκδότης - Διευθυντής Σύνταξης - Travel Media Applications | Ιστοσελίδα | + Άρθρα

Συνεκδότης του TravelDailyNews Media Network από το 1999 που περιλαμβάνει τρεις εκδόσεις για τη Διεθνή αγορά, τις αγορές της Ασίας και του Ειρηνικού και την αγορά της Ελλάδας και της Κύπρου.

Είναι υπεύθυνος για την στρατηγική ανάπτυξη του δικτύου, τις συνέργειες, και τη διεθνή αγορά.

26/04/2024
25/04/2024
24/04/2024
23/04/2024
22/04/2024
19/04/2024