Κατάργηση γραφείων εξωτερικού ΕΟΤ ή stop στις παράλογες και πονηρές καμπάνιες;
Κι ενώ περιμέναμε να στελεχωθούν τα γραφεία της Αγίας Πετρούπολης, του Νοβοροσίσκ, της Σαγκάης και του Λος ¶ντζελες, έσκασε η «βόμβα» της απόφασης του πρωθυπουργού πως θα καταργηθούν τα περισσότερα γραφεία του ΕΟΤ στο εξωτερικό. Δεν θαΆλεγα πως είμαι απόλυτα αντίθετος, αφού η χρησιμότητά τους, αλλά και η σκοπιμότητά τους ήταν πάντα ένα ζητούμενο. Τουλάχιστον ως προς τον τρόπο που λειτουργούν σήμερα. Θεωρώ όμως πως η στιγμή και ο τρόπος που αυτό ανακοινώθηκε ήταν ένα αψυχολόγητο λάθος.
Λάθος η στιγμή, τώρα που σε λίγες μέρες αρχίζει η προσπάθεια όλων μας να «πουλήσουμε» τα πακέτα για την επόμενη τουριστική χρονιά. Σε αυτήν την προσπάθεια συμμετέχουν οι επιτόπιοι σε κάθε χώρα διευθυντές και βοηθοί τους, με επαφές και επικοινωνία με τους ανθρώπους της αγοράς. Οργανώνουν «fam trips» (επισκέψεις ενημέρωσης των προορισμών), τοπικά «road shows» και άλλες βοηθητικές και συμπληρωματικές ενέργειες για την προώθηση των πωλήσεων.
Όλα αυτά κάτω από την πίεση της δεδομένης κρίσης στον παγκόσμιο τουρισμό, με τις αντίστοιχες επιπτώσεις στον τουρισμό της χώρας μας και βεβαίως τον σκληρό ανταγωνισμό με το σημαντικότερο στοιχείο την φθηνή τιμή (δυστυχώς). Σε αυτό λοιπόν το σκληρό «πόλεμο» χρειάζονται όλες οι δυνάμεις, κι αυτές ακόμα που χθες μπήκαν σε αμφισβήτηση, καλώς ή κακώς.
Θα περίμενε κανείς να έχει σχεδιασθεί και αποφασισθεί η εναλλακτική στρατηγική, να έχει προχωρήσει σε υλοποίηση και μετά σταδιακά να εφαρμοσθεί η κατάργηση των γραφείων. Αυτό όμως θα μπορούσε να γίνει κατά το καλοκαίρι και τότε να ανακοινωθεί η κατάργησή τους. Η σπουδή της ανακοίνωσης για πολιτικούς λόγους θα επιφέρει ζημιά στο καταστημένο μεν, απαραίτητο όμως και χρήσιμο σήμερα σύστημα προβολής και προώθησης του τουριστικού προϊόντος.
Θα περίμενα σαν τολμηρή, αλλά πλέον αποτελεσματική και άμεση, την αλόγιστη και σπάταλη «καμπάνια» να μείνουν οι Έλληνες στην Ελλάδα. Είναι γεγονός πως πράγματι τους θέλουμε τους Έλληνες να κάνουν και τις διακοπές τους και τα ταξίδια αναψυχής τους στην πατρίδα μας, μια πατρίδα ασυναγώνιστη, χωρίς ανταγωνισμό και ας μη θεωρηθώ σωβινιστής. Όμως δεν μπορείς να τους περιορίσεις τις γεωγραφικές τους αναζητήσεις.
Θεωρώ λοιπόν -κι αυτό δεν είναι προσωπική μου άποψη- πως είναι υπερβολική η προσπάθεια να πείσουμε τους συμπατριώτες μας «να μείνουν στην Ελλάδα».
Αυτό για να τα πούμε ξεκάθαρα είναι μία έξυπνη δικαιολογία που έπιασε για να τα έχουν καλά οι εκάστοτε κυβερνόντες με τα MME. Πώς αλλιώς να δικαιολογήσω τα περίπου 12 εκατομμύρια που ξοδεύονται -μόνον τα 8 αναφέρονται στην επίσημη καμπάνια- για το “ΜΕΙΝΕΤΕ ΣΤΗΝ ΕΛΛΑΔΑ”;
¶λλωστε, σύμφωνα με το Ινστιτούτο Τουριστικών Ερευνών και Προβλέψεων, μόνο το 3,5% του συνόλου των ξενοδοχειακών κρατήσεων για διακοπές καλύπτεται από Έλληνες. Αντιλαμβάνεται λοιπόν κανείς το παράλογο να ξοδεύουμε το περίπου 20% για να πείσουμε τους Έλληνες να μείνουν στην Ελλάδα.
Περίμενα από τον νέο υπουργό, αλλά και τον πρωθυπουργό, να ΤΟΛΜΗΣΕΙ και μαζί με την εντολή για πάγωμα πληρωμών στον ΕΟΤ να δώσει εντολή να σταματήσουν κι αυτές οι αλόγιστες δαπάνες. Τη στιγμή μάλιστα που τα σημαντικότερα γραφεία του εξωτερικού απειλούνται με έξωση, τη στιγμή μάλιστα που εξώδικα πάνε κι έρχονται στον ΕΟΤ από απαιτητές, πολλοί μάλιστα σοβαρές εταιρείες του εξωτερικού είτε διαφημιστικές είτε εκδοτικές.
Γνωστό κανάλι είχε παρουσιάσει ένα ακραίο παράδειγμα -σχετικό με το θέμα- ότι δηλαδή σε καθημερινή εφημερίδα με 500 φύλλα κυκλοφορία, είχε 12 (δώδεκα) διαφημίσεις του ΕΟΤ, που βέβαια, αφορούσαν την πρόσκληση να «μείνουμε Ελλάδα» κι αυτό το φθινόπωρο, τότε που κανένας δε σκεφτόταν πια τις διακοπές του, αλλά πως θα τα φέρει βόλτα για το υπόλοιπο της χρονιάς με την κρίση που μας μαστίζει.
Περιμένω επίσης από το νέο υπουργό να βάλει επιτέλους τέρμα στην ιστορική συνήθεια να χρηματοδοτεί ο ΕΟΤ συλλόγους, εκκλησίες δήμους και παρόμοια της ιδιαίτερης πατρίδας του υπουργού ή των επιτελών του. Φτάνει πια.
Επίσης, περιμένω να ακούσω πώς ο νέος υπουργός θα προγραμματίσει το Υπουργείο του, αλλά και τον ΕΟΤ που κάποτε ήταν το καμάρι-οργανισμός του κρατικού συστήματος, σε ένα θεσμικό όργανο στρατηγικού σχεδιασμού και εκτελεστικού φορέα προβολής του τουρισμού μας, με σύγχρονες μεθόδους και σε συνεργασία με την αγορά, αποστασιοποιημένος από την κακή συνήθεια της επιβολής της πολιτικής των «κρατούντων την εξουσία».
Περιμένω να ακούσω τι σκέπτονται σαν εναλλακτική λύση στα γραφεία που θα κλείσουν. Θα μου πουν άραγε τις πρεσβείες μας ή τις εταιρείες Marketing και Destination Representation που με επιτυχία εφαρμόζουν οι σύγχρονης αντίληψης ανταγωνιστές μας -συγχωρήστε μου τους αγγλικούς όρους- αν το είχαμε εφαρμόσει, θα είχαμε καταλήξει και στην ελληνική ορολογία.
Περιμένω λοιπόν κι εγώ όπως και πολλοί άνθρωποι του τουρισμού να δούμε και να ακούσουμε κάποιες αναπτυξιακές παρεμβάσεις κι όχι μόνο τη μιζέρια και τις ακυρώσεις γιατί ο τουρισμός χρειάζεται όραμα, προοπτική και επένδυση και όχι μειώσεις και περιορισμούς. Να δούμε…
Γιάννης Ευαγγέλου