Τελευταία νέα
ΑρχικήΕναλλακτικός ΤουρισμόςΛίνα Μενδώνη: “Ο πολιτιστικός τουρισμός είναι ο πλέον προσοδοφόρος για χώρες όπως είναι η πατρίδα μας”
Πολιτισμός

Λίνα Μενδώνη: “Ο πολιτιστικός τουρισμός είναι ο πλέον προσοδοφόρος για χώρες όπως είναι η πατρίδα μας”

AIGES
Το Ανάκτορο του Φιλίππου B’ στις Αιγές

Το Ανάκτορο του Φιλίππου B’ στις Αιγές εγκαινιάζεται από τον Πρωθυπουργό στις 5 Ιανουαρίου. Tο Μουσείο εγκαινιάστηκε πριν από ένα χρόνο, το Δεκέμβριο του 2022.

Η υπουργός Πολιτισμού κα Λίνα Μενδώνη σε συνέντευξη της χθες στον ΣΚΑΙ 100.3, ανέφερε ότι το Ανάκτορο του Φιλίππου Β’ στις Αιγές, το μεγαλύτερο μνημείο στον ελλαδικό χώρο, που ανοίγει αναστηλωμένο για το κοινό αύριο Παρασκευή 5 Ιανουαρίου, έχει τεράστια ιστορική και αρχαιολογική αξία.

“Το ίδιο το σύνολο αυτό το ανακτορικό είναι 15.000 τετραγωνικά και μαζί  με τον περιβάλλοντα χώρο του, φτάνει στις 25.000 τ.μ. Είναι ένα τεράστιο οικοδόμημα. Ένα οικοδόμημα το οποίο φαίνεται ότι σχεδιάζεται από τον Φίλιππο, ο οποίος είναι ο βασιλιάς που οργανώνει το Βασίλειο των Μακεδόνων, παίρνει στοιχεία, αντλεί στοιχεία από την πολιτική, κοινωνική κατάσταση των πόλεων κρατών της Νότιας Ελλάδας, γιατί είναι πολλά τα στοιχεία του συγκεκριμένου συγκροτήματος που παραπέμπουν- για να το καταλάβουμε όλοι, λίγο απλά στην αγορά- σε χώρους συνάθροισης. Ήταν κάτι που βρισκόταν στον πυρήνα των δημοκρατικών πόλεων της Νότιας Ελλάδος. Ο Φίλιππος λοιπόν, οργανώνει, μεταρρυθμίζει στην ουσία, το βασίλειο των Μακεδόνων και δημιουργεί το έδαφος για αυτό που συνέβη στη συνέχεια με τον Αλέξανδρο, που δημιουργεί την οικουμένη, την ελληνιστική οικουμένη. Το Ανάκτορο των Αιγών λοιπόν, αποτυπώνει αυτή την ιδέα ενός Ηγεμόνα, ο οποίος δεν είναι πλέον κλειστός και εσωστρεφής. Είναι ο Ηγεμόνας, ο οποίος επικοινωνεί με τον έξω χώρο και αυτό ακριβώς δηλώνει και το ίδιο το ανακτορικό συγκρότημα. Συγχρόνως δημιουργεί το πρότυπο του αρχετύπου θα έλεγα, των δημοσίων οικοδομημάτων που θα χαρακτηρίσουν πια την ελληνιστική οικουμένη, δηλαδή τον κόσμο από τον Αλέξανδρο και μετά”, σημειώνει η υπουργός.

Και συνέχισε, αναφερόμενη στην οικονομία του πολιτισμού: “Εεάν πάρουμε τη διεθνή βιβλιογραφία, τα τελευταία τριάντα χρόνια διεθνώς, γίνεται λόγος για την οικονομία του πολιτισμού. Ένα μέρος λοιπόν, της οικονομίας του πολιτισμού είναι ακριβώς η ανάδειξη και το άνοιγμα στο κοινό. Εγώ έχω χρησιμοποιήσει πριν από εικοσιπέντε χρόνια τον όρο κοινωνικοποίηση των μνημείων, την ένταξη δηλαδή των μνημείων μας στην καθημερινή ζωή. Πλέον ο κόσμος έχει ωριμάσει και νομίζω ότι και στην Ελλάδα τα πράγματα έχουνε αρκετά ωριμάσει, ώστε να υπάρχει η αποδοχή της αναπτυξιακής διάστασης του πολιτιστικού μας αποθέματος. Προφανώς αυτό που έχει πολύ μεγάλη σημασία και αυτός είναι και ο προορισμός του Υπουργείου Πολιτισμού σε ένα μεγάλο βαθμό είναι να προστατεύει, να συντηρεί, να διατηρεί για τις επόμενες γενιές. Άλλωστε αυτή είναι η βασική αρχή της αειφορίας. Να δώσουμε στις μελλοντικές γενιές τα πράγματα, τουλάχιστον έτσι όπως τα παραλάβαμε. Όμως, δεν μπορεί κανείς να αγνοήσει πλέον ότι γύρω από τα σημαντικά μας μνημεία, γύρω από ένα πολύ σημαντικό μουσείο, αναπτύσσονται εξωτερικές οικονομίες, άμεσα συνδεδεμένες με το πολιτιστικό απόθεμα, οι οποίες βοηθούν και ενδυναμώνουν την αναπτυξιακή διάσταση των τοπικών κοινωνιών. Θα σας θυμίσω, το ξέρετε, το είχαμε συζητήσει και παλιότερα… Το 2014 κάναμε μια μελέτη για να δούμε την αποτίμηση των έργων του πολιτισμού, την περίοδο της υλοποίησής τους και η μελέτη αυτή μας οδήγησε ότι η επένδυση ενός ευρώ στην προοπτική της πενταετίας επιστρέφει στην οικονομία ακόμα 3,44 ευρώ.

Αυτή την προσέγγιση, την μελέτη, την επαναλάβαμε το 2023. Ακόμα δεν έχουμε δημοσιοποιήσει τα αποτελέσματα που παραλάβαμε το Δεκέμβριο του ΄23. Ωστόσο, επιβεβαιώνει ακριβώς αυτή την κατάσταση και μάλιστα μας δίνει πιο ενισχυμένα στοιχεία σε ότι αφορά την τουριστική ανταγωνιστικότητα. Θα μου πείτε, πρέπει να συνδυάζουμε τον πολιτισμό με τον τουρισμό… Μα είναι αυτονόητο ότι σε μια χώρα σαν την Ελλάδα, με το τεράστιο πολιτιστικό απόθεμα, αλλά και με τον φυσικό πλούτο που διαθέτει, που ο τουρισμός είναι ένα πάρα πολύ σημαντικό μέρος του ΑΕΠ, δεν μπορούμε να τα αγνοούμε αυτά τα πράγματα, όταν ξέρουμε πάλι από διεθνείς μελέτες και διεθνείς στατιστικές ότι ο πολιτιστικός τουρισμός είναι ο πλέον προσοδοφόρος τουρισμός για χώρες όπως είναι η πατρίδα μας”.

Η υπουργός συμπλήρωσε ότι ο πολιτιστικός τουρισμός εξελίσσεται σε δωδεκάμηνη διάρκεια. “Και αυτός είναι ο στόχος μας. Να σταματήσουμε να επιβαρύνουμε περιοχές οι οποίες ούτως ή άλλως είναι τουριστικοί προορισμοί, μόνο το καλοκαίρι. Να μπορέσουμε να επιφέρουμε μια διάχυση στους επισκέπτες, σε όλη την περίοδο να επιμηκύνουμε την τουριστική περίοδο. Από την άλλη τα έργα πολιτισμού και για αυτό άλλωστε σε πολύ μεγάλο βαθμό απαλλάσσονται από την υποχρέωση των μελετών περιβαλλοντικών επιπτώσεων, είναι έργα τα οποία συνδράμουν στο περιβάλλον, ενισχύουν το περιβάλλον. Σκεφτείτε ότι γύρω από ένα σημαντικό μνημείο δημιουργούνται αδόμητες ζώνες. Αυτή είναι μια από τις υποχρεώσεις μας. Μεγάλες αδόμητες ζώνες για να προστατεύσουν το μνημείο, οπότε αυτομάτως προστατεύεται και το περιβάλλον”.

Ιστοσελίδα | + Άρθρα

Φοιτητής στο τμήμα Οργάνωσης και Διοίκησης Επιχειρήσεων του Οικονομικού Πανεπιστημίου Αθηνών.

26/04/2024
25/04/2024
24/04/2024
23/04/2024
22/04/2024
19/04/2024