Υπάρχουν σημαντικότατες ζημιές στον εξοπλισμό μεγάλου αριθμού ισόπεδων διαβάσεων (πάνω από 30).
Ο υπουργός Υποδομών και Μεταφορών, κ. Χρήστος Σταϊκούρας, σε συνέντευξή του στο Πρώτο Πρόγραμμα 91,6 και 105,8 της ΕΡΤ έδωσε απαντήσεις -μεταξύ άλλων- σχετικά με το κόστος της αποκατάστασης των καταστροφών στις υποδομές της Θεσσαλίας, ποιες θα είναι οι προτεραιότητες και ο χρονικός ορίζοντας για την υλοποίηση των έργων και για την πορεία των αντιπλημμυρικών έργων.
Όσον αφορά στο κόστος της καταστροφής, ο κ. Σταϊκούρας σημείωσε ότι ακόμη δεν είναι σαφές, καθώς α) πρέπει να ανοίξουν οι δρόμοι πλήρως για να γίνει μια σωστή, ορθολογική αποτύπωση των ζημιών και β) αυτό θα διαμορφωθεί σε συνάρτηση και με το εάν η αποκατάσταση αυτών των υποδομών θα προχωρήσει κατά τον ίδιο τρόπο ή αν θα επιλεχθεί η κατεύθυνση πιο ανθεκτικών έργων (και η κοστολόγησή τους).
Σοβαρότατα τα προβλήματα στο σιδηροδρομικό δίκτυο
“Αυτό που μπορώ να σας πω είναι ότι υπάρχουν συγκεκριμένα και σημαντικά προβλήματα σε οδικά δίκτυα, τόσο στο εθνικό όσο και στο λοιπό αστικό, επαρχιακό και αγροτικό δίκτυο, από καθιζήσεις, από υποχωρήσεις επιχωμάτων, από κατολισθήσεις, από πλαϊνά επιχώματα και ορύγματα. Έχουμε μεγάλα προβλήματα σε αρκετές γέφυρες τόσο επί του εθνικού όσο και επί του τοπικού δικτύου των πληγεισών περιοχών. Έχουμε προβλήματα σε αποστραγγιστικά δίκτυα και αντιπλημμυρικά έργα. Έχουμε σοβαρότατα προβλήματα στο σιδηροδρομικό δίκτυο. Θα μας πάρει αρκετές εβδομάδες, ακριβώς δεν μπορώ να πω, αλλά αρκετές εβδομάδες να λειτουργήσει ο σιδηρόδρομος από την Αθήνα μέχρι τη Θεσσαλονίκη, έχουμε σημαντικότατες ζημιές στον εξοπλισμό μεγάλου αριθμού ισόπεδων διαβάσεων, πάνω από 30. Πιθανόν να χρειαστούν και μήνες”, είπε ο κ. Σταϊκούρας.
Και συνέχισε: “Σχετικά με την άμεση αποκατάσταση των ζημιών των υποδομών, το αμέσως προσεχές χρονικό διάστημα, με δεδομένη και την ψήφιση της διάταξης χθες στη Βουλή, με την οποία το Υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών αναλαμβάνει τον σχεδιασμό, την ανάθεση και την εκτέλεση επειγόντων έργων αποκατάστασης σε περιοχές που έχουν συντελεστεί φυσικές καταστροφές και με δεδομένο ότι εξασφαλίσαμε τη δυνατότητα για βραχείας αποκατάστασης έργα μέσω του Εθνικού Σχεδίου Ανθεκτικότητας και Ανάκαμψης, να πάρουμε γύρω στα 500-600 εκατομμύρια ευρώ, θα γίνει η καταγραφή αυτών των παρεμβάσεων και η άμεση υλοποίησή τους. Όταν λέω άμεση υλοποίησή τους, ούτως ή άλλως, από τη στιγμή που είναι κονδύλια του Ταμείου Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας, αυτά τα έργα θα πρέπει να έχουν ολοκληρωθεί περίπου στα επόμενα δύο με τρία χρόνια, δηλαδή μέχρι το τέλος του 25. Άρα, ο πρώτος άξονας, οι άμεσες προτεραιότητες, είναι τα περίπου 600 εκατ. ευρώ. Προφανώς εδώ μέσα, περιλαμβάνονται σίγουρα σιδηροδρομικά έργα, το ανέφερα προηγουμένως, οδικά έργα και αποκαταστάσεις γεφυρών”.
Σύμφωνα με τον κ. Σταϊκούρα, μέρος των πόρων που θα χρειαστούν θα αντληθούν από το νέο ΕΣΠΑ, με εξασφαλισμένο περίπου 1,5 δισ. ευρώ. “Το ποιες περιοχές είναι επιλογή πάντα του πρωθυπουργού, αλλά έχουμε και άλλες δυνατότητες. Εάν αποφασίσουμε ως χώρα μελλοντικά ότι πρέπει να επενδύσουμε ακόμα περισσότερο σε υποδομές. Αναφέρομαι χαρακτηριστικά, κάποια στιγμή έκανε νύξη ο πρωθυπουργός σε αυτό, για τη χρηματοδότηση που έχουμε εξασφαλισμένη από την πρωτοβουλία που αναλάβαμε τον Νοέμβριο του 2022 από την Ευρωπαϊκή Τράπεζα Επενδύσεων, ύψους περίπου 750 εκατ. ευρώ για χρηματοδότηση τέτοιων υποδομών από φυσικές καταστροφές ή για την κλιματική αλλαγή. Βεβαίως, θέλω να είμαι απόλυτα ειλικρινής, εδώ μιλάμε για δάνειο. Όλες οι άλλες παρεμβάσεις δεν έχουν δημοσιονομικό αποτύπωμα”.
Σχετικά με τα υφιστάμενα έργα, η χώρα θα εξετάσει το πως μπορούν να έχουν υψηλότατη ανθεκτικότητα, λαμβάνοντας υπόψη τη νέα πραγματικότητα και αυτό δεν αφορά μόνο σε γέφυρες, αλλά και αντιπλημμυρικά έργα και φράγματα, αφορά και μια σειρά από άλλα περιουσιακά στοιχεία της χώρας.
Πότε ανοίγει η Εθνική Οδός
“Η Εθνική Οδός είναι κλειστή για κάποιες ημέρες γιατί υπήρχε και υπάρχει σημαντικός όγκος και ποσότητα νερού και στους δύο άξονες. Είναι γεγονός ότι η στάθμη του νερού έχει πέσει και σε όγκο και ύψος αλλά και σε γεωγραφική έκταση”, είπε ο υπουργός. “Ξεκινήσαμε από τα 3 χιλιόμετρα, η ενημέρωση σήμερα είναι ότι είναι περίπου στα 500 μ. στο ρεύμα προς Θεσσαλονίκη και στο ρεύμα προς Αθήνα είναι περίπου στα 800μ. Πηγαίνουμε μέρα μέρα και βγάζουμε σχετικές ανακοινώσεις γιατί υπάρχουν ζητήματα τα οποία δεν εξαρτώνται από την Πολιτεία. Εκτιμούμε ότι τις επόμενες ημέρες θα ανοίξει. Η στάθμη του νερού πέφτει σημαντικά, αλλά δεν είμαστε ακόμα εκεί. Γι’ αυτό το λόγο μέχρι το Σάββατο, με απόφαση της πολιτικής ηγεσίας του υπουργείου, δώσαμε μια κατεύθυνση προς τους παραχωρησιούχους για δωρεάν διέλευση των οχημάτων και από τη γέφυρα Ρίου-Αντιρρίου και από την Ιόνια Οδό και από τον Ε65 και στο τμήμα από Νίκαια μέχρι Πελασγία, περιλαμβανομένων και των πλευρικών διοδίων στην εν λόγω περιοχή”.
Ξεκινούν πάλι σήμερα τα δρομολόγια Αθήνα- Καλαμπάκα- Αθήνα
Σύμφωνα με την Hellenic Train, το δρομολόγιο 882 (ώρα αναχώρησης 08:28 από το Σταθμό Λαρίσης) θα πραγματοποιείται με τρένο στη διαδρομή Αθήνα – Λιανοκλάδι. Ακολούθως, οι επιβάτες θα εξυπηρετούνται με λεωφορεία από το Λιανοκλάδι έως την Καλαμπάκα και ενδιάμεσες στάσεις σε Καρδίτσα και Τρίκαλα. Αντίστοιχα, το δρομολόγιο 887 (ώρα αναχώρησης 16:58) θα πραγματοποιείται με λεωφορείο από την Καλαμπάκα μέχρι τον ΣΣ Λιανοκλαδίου, με στάσεις σε Τρίκαλα και Καρδίτσα και στη συνέχεια μετεπιβίβαση σε αμαξοστοιχία με προορισμό την Αθήνα.
Έως το Σάββατο δωρεάν διέλευση οχημάτων από Γέφυρα Ρίου – Αντιρρίου, Ιόνια Οδό, Ε65 και στο τμήμα από Νίκαια – Πελασγία
Σημειώνεται ότι έως και το Σάββατο στις 6 π.μ. παρατείνεται η δωρεάν διέλευση οχημάτων από τα διόδια στη Γέφυρα Ρίου – Αντιρρίου “Χαρίλαος Τρικούπης”, στα διόδια της Εγνατίας Οδού μεταξύ Θεσσαλονίκης και διασταύρωσης με Ιόνια Οδό, κατά μήκος της Ιόνιας Οδού και του αυτοκινητόδρομου Ε65 και στις δυο κατευθύνσεις. Αντίτιμο δεν θα καταβάλλεται ούτε στα διόδια του αυτοκινητοδρόμου «Αιγαίου», στο τμήμα από Νίκαια μέχρι τον Μαλιακό Κόλπο (Πελασγία), συμπεριλαμβανομένων και των πλευρικών διοδίων στην εν λόγω περιοχή.
Η Βίκυ είναι συνιδρυτής της Travel Media Applications και υπεύθυνη για την αρχισυνταξία των TravelDailyNews Greece & Cyprus και TravelDailyNews International.
Στην εταιρεία έχει αναλάβει την οικονομική διεύθυνση.