Τελευταία νέα
ΑρχικήΘαλάσσιες ΜεταφορέςΑκτοπλοΐαΝέα πολιτική ανακοίνωσε το ΥΕΝ για την Ελληνική Ακτοπλοΐα

Νέα πολιτική ανακοίνωσε το ΥΕΝ για την Ελληνική Ακτοπλοΐα

Με ανακοίνωση του το υπουργείο Εμπορικής Ναυτιλίας γνωστοποίησε την νέα ναυτιλιακή πολιτική του, που στηρίζει πολλά στον υγιή ανταγωνισμό με στόχο την ύπαρξη ταχύτερων και ασφαλέστερων πλοίων, καλύτερων υπηρεσιών στα επιβατικά πλοία και ευνοϊκότερων τιμών για τους επιβάτες…

Με ανακοίνωση του το υπουργείο Εμπορικής Ναυτιλίας γνωστοποίησε την νέα ναυτιλιακή πολιτική του, που στηρίζει πολλά<...> στον υγιή ανταγωνισμό με στόχο την ύπαρξη ταχύτερων και ασφαλέστερων πλοίων, καλύτερων υπηρεσιών στα επιβατικά πλοία και ευνοϊκότερων τιμών για τους επιβάτες. Ο ανταγωνισμός όμως αυτός δεν θα πρέπει να αίρεται από νοθεύσεις και περιορισμούς, ούτε να οδηγεί σε υποβάθμιση της ασφάλειας των μεταφορών, τονίζει η ανακοίνωση.

Ρυθμιστική Αρχή Θαλάσσιων Ενδομεταφορών (Ρ.Α.Θ.Ε.)

Για την αποτελεσματικότερη και ενιαία εφαρμογή των κανόνων ανταγωνισμού με διάταξη νόμου ο έλεγχος του ανταγωνισμού θα γίνεται από την Επιτροπή Ανταγωνισμού, με ενιαίο τρόπο και με τους ίδιους κανόνες που ισχύουν και στους άλλους τομείς της Ελληνικής Οικονομίας με τη μεταφορά των σχετικών αρμοδιοτήτων της Ρυθμιστικής Αρχής Θαλασσίων Ενδομεταφορών (Ρ.Α.Θ.Ε.). Η ενίσχυση της Επιτροπής Ανταγωνισμού θα τονώσει τον ελεγκτικό ρόλο του κράτους και θα διασφαλίσει συνθήκες γνήσιου ανταγωνισμού και στον τομέα της ναυτιλίας, πράγμα το οποίο δεν συνέβη με την Ρυθμιστική Αρχή Θαλασσίων Ενδομεταφορών.

Από τις 13/02/2004 η Ρ.Α.Θ.Ε. δεν μπορεί να συνεδριάζει και να λαμβάνει αποφάσεις λόγω μη νόμιμης συγκρότησης, σύμφωνα με την αρ 11/2004 γνωμοδότηση του Νομικού Συμβουλίου του Κράτους, εξαιτίας της παρέλευσης τριμήνου από την αποδοχή παραίτησης του Προέδρου της και τον μη διορισμό νέου (Νοέμβριος 2003).

Η Ρ.Α.Θ.Ε. εξέτασε επτά υποθέσεις για παράβαση των κανόνων του ελεύθερου και υγιούς ανταγωνισμού χωρίς ούτε μια φορά να διαπιστωθεί ότι συντρέχει λόγος επιβολής προστίμου.

Η λειτουργία της Ρ.Α.Θ.Ε., κόστισε στον Ελληνικό λαό, μόνο για το έτος 2003, 640.578,24 ευρώ, ενώ σύμφωνα με τις προτάσεις της οι ανάγκες λειτουργίας της απαιτούν επιπλέον ποσά. Ενδεικτικά αναφέρεται ότι για το έτος 2003 είχε ζητήσει από τον Κρατικό Προϋπολογισμό 1.659.932 ευρώ. Η Ρ.Α.Θ.Ε. πρόκειται να καταργηθεί, η δε άσκηση του πραγματικού ελέγχου στην ακτοπλοϊκή αγορά θα ασκείται από την Επιτροπή Ανταγωνισμού προς όφελος του απλού επιβάτη – καταναλωτή.

Ανώτατη τιμή στα εισιτήρια οικονομικής θέσης

Όσον αφορά στην αύξηση των τιμών των εισιτηρίων και την επιβολή ανώτατης τιμής στα εισιτήρια οικονομικής θέσης, είναι γνωστό ότι από 01/1/2004 αποτελεί πλέον εσωτερικό δίκαιο της χώρας μας και στον τομέα της ακτοπλοΐας των νησιών ο Κανονισμός Ε.Ο.Κ. 3577/92 ο οποίος προβλέπει την απελευθέρωση του τομέα των θαλασσίων ενδομεταφορών για τα πλοία με σημαία κρατών – μελών της Ευρωπαϊκής Ένωσης.

Ο Κανονισμός αυτός προβλέπει ρητά τη δυνατότητα του κράτους να ρυθμίζει και τα κόμιστρα. Εντούτοις, σύμφωνα με το ν. 2932/2001 επετράπη στους ενδιαφερόμενους πλοιοκτήτες να δηλώνουν την ανώτατη τιμολόγηση οικονομικής ή ενιαίας θέσης επιβατών και οχημάτων και όχι της διακεκριμένης θέσης. Έτσι, ο ρόλος του ΥΕΝ περιορίσθηκε μόνο στον έλεγχο των ανώτατων επιτρεπομένων ναύλων της οικονομικής θέσης επιβατών και των οχημάτων.

Με τις αριθ. 3321.1.1/02/02/25-4-2002 (Φ.Ε.Κ. 845Β`/08-7-2002) και 3321.1.2/02/02/25-4-2002 (Φ.Ε.Κ. 846Β`/08-7-2002) αποφάσεις ΥΕΝ, καθορίσθηκαν οι μέθοδοι υπολογισμού ναύλων επιβατών και οχημάτων αντίστοιχα και κυρώθηκαν τα νέα αναμορφωμένα ναυλολόγια επιβατών και οχημάτων. Με την αριθ. 3321.1/01/2003/27-6-2003 κοινή Υπουργική Απόφαση Υπουργών Ναυτιλίας και Αιγαίου (Φ.Ε.Κ. 890Β`/02-07-2003) επαναπροσδιορίσθηκε η ανώτατη επιτρεπόμενη τιμή των ναύλων των επιβατών της οικονομικής θέσης μόνο, ενώ οι ναύλοι οχημάτων παρέμειναν αμετάβλητοι.

Οι αποφάσεις αυτές δεν έχουν μεταβληθεί, ισχύουν κανονικά και σε περίπτωση που οποιοσδήποτε πλοιοκτήτης αυθαίρετα δεν τις εφαρμόσει, θα υποστεί τις προβλεπόμενες από το νόμο κυρώσεις από τις κατά τόπους αρμόδιες Λιμενικές Αρχές οι οποίες και διενεργούν τους προβλεπόμενους ελέγχους για την τήρηση των ισχυόντων ναυλολογίων και την προστασία του επιβατικού κοινού.

Όσον αφορά στα αιτήματα των ακτοπλόων για αυξήσεις των εισιτηρίων στις τιμές οικονομικής θέσης και των οχημάτων, σε πρόσφατη συνάντησή μου με τους εκπροσώπους της Ένωσης Εφοπλιστών Ακτοπλοΐας, τέθηκαν θεσμικά και οικονομικά θέματα. Από πλευράς μας ζητήθηκε η υποβολή υπομνήματος με συγκεκριμένα στοιχεία επί των αιτημάτων. Το ΥΕΝ δεν έχει κινήσει καμία διαδικασία αύξησης του ναυλολογίου.

Στόχος του ΥΕΝ είναι η δραστηριοποίηση όλων των πλοίων που είναι σε διαθεσιμότητα ώστε οι ακτοπλοϊκές συγκοινωνίες να έχουν το μέγιστο δυνατό αριθμό δρομολογίων. Κάθε αίτηση για δρομολόγηση πλοίου που εκκρεμούσε στο παρελθόν, έχει ήδη εγκριθεί και υλοποιείται.

Όπως είναι γνωστό, κάθε αίτηση για δρομολόγηση πλοίου που ζητείται από κοινοτικό πλοιοκτήτη και πληρεί τις προϋποθέσεις που θέτει ο ν. 2932/2001, γίνεται αποδεκτή, με παρέμβαση του ΥΕΝ μόνο όσον αφορά στην ασφάλεια και στην τάξη στους λιμένες καθώς και στην ανώτερη τιμολόγηση της οικονομικής θέσεως επιβατών και οχημάτων.

Συνθήκες εργασίας των ναυτικών της ακτοπλοΐας

Για την εφαρμογή της κοινοτικής νομοθεσίας σχετικά με τις συνθήκες εργασίας των ναυτικών της ακτοπλοΐας, πραγματοποιούνται συνεχείς, ουσιαστικοί και αποτελεσματικοί έλεγχοι από τις Λιμενικές Αρχές στις οποίες έχουν δοθεί οδηγίες από το Υπουργείο για την εφαρμογή των ισχυουσών σχετικών διατάξεων.

Καθεστώς χορήγησης εκπτώσεων για τα ακτοπλοϊκά πλοία

Αναφορικά με το καθεστώς της χορήγησης των εκπτώσεων για τα ακτοπλοϊκά πλοία, με τη διάταξη του άρθρου τέταρτου του Κανονισμού (Ε.Ο.Κ.) αριθμ. 3577/92 οποιοδήποτε κράτος μέλος μπορεί να επιβάλλει υποχρεώσεις δημόσιας υπηρεσίας ως προϋπόθεση για την παροχή υπηρεσιών ενδομεταφορών σε ναυτιλιακές εταιρείες που συμμετέχουν σε τακτικές γραμμές από και προς νησιά καθώς και μεταξύ τους, οι οποίες αναφέρονται μεταξύ των άλλων και στα επιβαλλόμενα κόμιστρα.

Με τη διάταξη του άρθρου δεύτερου του ν. 2932/2001, το εσωτερικό δίκαιο εναρμονίζεται με την παραπάνω ρύθμιση του κοινοτικού δικαίου και προβλέπεται ότι με απόφαση του Υπουργού, ύστερα από γνώμη του Συμβουλίου Ακτοπλοϊκών Συγκοινωνιών (Σ.Α.Σ.), μπορεί να επιβάλλονται στους πλοιοκτήτες που ενδιαφέρονται για τη δρομολόγηση πλοίου σε ορισμένη ή ορισμένες γραμμές, υποχρεώσεις δημόσιας υπηρεσίας για την εξυπηρέτηση λόγων δημοσίου συμφέροντος (διασφάλιση εδαφικής συνέχειας της χώρας, οικονομική ανάπτυξη και κοινωνική συνοχή της νησιωτικής Ελλάδας, ανάπτυξη του τουρισμού και του εμπορίου κλπ.) και περιλαμβάνουν χωρίς να δημιουργούν διακρίσεις μεταξύ των άλλων και τον ναύλο.

Το ΥΕΝ, εξέδωσε το έτος 2002 τις κανονιστικές πράξεις που προβλέπονται από τις διατάξεις του παραπάνω νόμου, με τις οποίες ρυθμίζει την παροχή εκπτώσεων στους ναύλους (ως επιβολή υποχρέωσης δημόσιας υπηρεσίας για λόγους δημοσίου συμφέροντος) για ορισμένες κατηγορίες προσώπων όταν ταξιδεύουν με τα ακτοπλοϊκά πλοία.

Κατά της απόφασης αυτής οι πλοιοκτήτες προσέφυγαν στην Ρυθμιστική Αρχή Θαλασσίων Ενδομεταφορών (Ρ.Α.Θ.Ε.) και στο Σ.τ.Ε. ζητώντας την κατάργησή της με το αιτιολογικό ότι με την επιβολή αυτών των υποχρεώσεων το κράτος παρεμβαίνει στην λειτουργία της ελεύθερης αγοράς και στρεβλώνει τον ανταγωνισμό.

Με κοινή Απόφαση Υπουργών Εμπορικής Ναυτιλίας και Αιγαίου, αφού λήφθηκαν υπόψη σχετικές διατάξεις καθώς και η γνώμη του Συμβουλίου Ακτοπλοϊκών Συγκοινωνιών (Σ.Α.Σ.) καθορίσθηκαν οι κατηγορίες εκείνων των ομάδων ατόμων, οι οποίες θα δικαιούνται, για λόγους εξυπηρέτησης δημοσίου συμφέροντος, να ταξιδεύουν με έκπτωση στα εισιτήρια όλων των κατηγοριών των δρομολογημένων πλοίων που εκτελούν ενδομεταφορές και χωρίς διακρίσεις ως προς τους πλοιοκτήτες στο πνεύμα του άρθρου δεύτερου του ν. 2932/2001 (Α΄/145), με την πρόβλεψη από 1-1-2003 να καταβάλλεται αποζημίωση στις ακτοπλοϊκές εταιρείες από τους οικείους φορείς μετά από νομοθετική ρύθμιση, χωρίς αυτή ποτέ να πραγματοποιηθεί.

Τον Δεκέμβριο του 2003 ξεκίνησαν νέες διαπραγματεύσεις του ΥΕΝ με τους ακτοπλόους, αφού μάλιστα είχε προταθεί από το ΥΕΝ και υπεγράφη από τέσσερις συναρμόδιους Υπουργούς συγκεκριμένη διάταξη νόμου για τη Νομοθετική ρύθμιση της υποσχεθείσας αποζημίωσης η οποία τελικά δεν κατατέθηκε προς ψήφιση στη Βουλή. Σημειώνεται ότι η λύση στην οποία είχε καταλήξει η προηγούμενη πολιτική ηγεσία είχε και ημερομηνία λήξεως την 31/5/2004.

Όπως εύκολα μπορεί να διαπιστώσει κανείς το θέμα των υποχρεωτικών εκπτώσεων είναι ένα χρονίζον και δισεπίλυτο για την προηγούμενη Κυβέρνηση πρόβλημα το οποίο όμως εμείς έχουμε την πρόθεση να λύσουμε προχωρώντας σε εξορθολογισμό του συστήματος των εκπτώσεων όπως ισχύει σήμερα αναφέρει το ΥΕΝ στην ανακοίνωσή του.

Εκδότρια - Αρχισυντάκτρια - Travel Media Applications | Ιστοσελίδα | + Άρθρα

Η Βίκυ είναι συνιδρυτής της Travel Media Applications και υπεύθυνη για την αρχισυνταξία των TravelDailyNews Greece & Cyprus και TravelDailyNews International.
Στην εταιρεία έχει αναλάβει την οικονομική διεύθυνση.

Ετικέτες
26/04/2024
25/04/2024
24/04/2024
23/04/2024
22/04/2024
19/04/2024