Τελευταία νέα
ΑρχικήΑερομεταφορέςΑεροπορικές ΕταιρίεςΝέα Ολυμπιακή σχεδιάζει η κυβέρνηση με ενοποιημένο πτητικό έργο και χωρίς ελλείμματα

Νέα Ολυμπιακή σχεδιάζει η κυβέρνηση με ενοποιημένο πτητικό έργο και χωρίς ελλείμματα

Το σχέδιο για την εξυγίανση της Ολυμπιακής Αεροπορίας παρουσίασαν εχθές στη συνεδρίαση της Κυβερνητικής Επιτροπής οι υπουργοί Εθνικής Οικονομίας και Μεταφορών. Η Κυβερνητική Επιτροπή ενέκρινε το σχέδιο εξυγίανσης με στόχο […]

Το σχέδιο για την εξυγίανση της Ολυμπιακής Αεροπορίας<.> παρουσίασαν εχθές στη συνεδρίαση της<...> Κυβερνητικής Επιτροπής οι υπουργοί Εθνικής Οικονομίας και Μεταφορών.

Η Κυβερνητική Επιτροπή ενέκρινε το σχέδιο εξυγίανσης με στόχο την προσέλκυση ιδιωτικών κεφαλαίων ύψους 150 εκατ. ευρώ. Το σχέδιο περιλαμβάνει αναδιάρθρωση της εταιρίας με ιδιωτική πλειοψηφία και μείωση του προσωπικού με 2.000 οικειοθελείς αποχωρήσεις.

Όπως δήλωσε ο υπουργός Οικονομίας Νίκος Χριστοδουλάκης, μετά τη συνεδρίαση της Κυβερνητικής Επιτροπής, ο σύμβουλος ιδιωτικοποίησης θα αναζητήσει κεφάλαια, με στόχο να υπάρξει ιδιωτική πλειοψηφία και το Δημόσιο να έχει έως το 49%.

Από την πλευρά του ο υπουργός Μεταφορών Χρίστος Βερελής τόνισε ότι ο διαγωνισμός για την πώληση της Ολυμπιακής απέδειξε πως έπρεπε να προηγηθεί η αναδιάρθρωση της εταιρίας.

Όπως προκύπτει από τις δηλώσεις του κ. Βερελή, θα διαχωριστεί το έργο της Ολυμπιακής στον πτητικό τομέα από τις υπόλοιπες δραστηριότητες.

Ο κ. Βερελής τόνισε πως για να έχει θετικό αποτέλεσμα το σχέδιο που προωθούν τα δύο υπουργεία, θα πρέπει να συγκεντρώσει την υποστήριξη των εργαζομένων της Ολυμπιακής, ενώ έκανε λόγο και για νέες εργασιακές συνθήκες, προσαρμοσμένες στις διεθνώς ανταγωνιστικές εταιρίες.

Ειδικότερα, η ενημέρωση που έγινε στην Κυβερνητική Επιτροπή περιλάμβανε τα εξής:

Την Παρασκευή 15 Φεβρουαρίου παρήλθε και η δεύτερη δεκαπενθήμερη προθεσμία που δόθηκε στην υποψήφια ανάδοχο, κοινοπραξία IAS, χωρίς να εκπληρωθεί η βασική προϋπόθεση για την συνέχιση της διαδικασίας υπογραφής προσυμφώνου, δηλ. η κατάθεση εκ μέρους της κοινοπραξίας εγγυητικών επιστολών ύψους εκατόν δύο εκατομμυρίων (102.000.000) ευρώ.

Είναι σημαντικό το γεγονός ότι ενώ κατά τη διάρκεια της διαδικασίας οι διαπραγματεύσεις είχαν φθάσει σε προωθημένο σημείο, οι προσπάθειες των υποψηφίων για συγκέντρωση των κεφαλαίων δεν κατέστη δυνατόν να ολοκληρωθούν.
Η εξέλιξη αυτή αποδίδεται στο εξαιρετικά δυσμενές κλίμα που επικράτησε διεθνώς στις αερομεταφορές μετά την 11η Σεπτεμβρίου 2001, το οποίο δεν κατέστη δυνατό να αναστραφεί παρά τις σημαντικές προσπάθειες όλων των συμμετεχόντων στην διαδικασία. Ιδιαίτερα η Κυβέρνηση παραχώρησε όλες τις δυνατές διευκολύνσεις και χρονική άνεση στην υποψήφια ανάδοχο κοινοπραξία, συνυπολογίζοντας ότι σ' αυτήν συμμετέχουν εργαζόμενοι της Ολυμπιακής.

Οι κατευθύνσεις

Το γεγονός ότι η κύρια φάση του διαγωνισμού διεξήχθη στο βαρύ κλίμα που δημιουργήθηκε για τις αερομεταφορές, διεθνώς, οδήγησε την Κυβέρνηση να εργασθεί προς δύο ακόμα κατευθύνσεις:

(α) Της επεξεργασίας ενός σχεδίου αναδιάρθρωσης και ιδιωτικοποίησης του αναδιαρθρωμένου ομίλου της Ολυμπιακής Αεροπορίας, στο οποίο αποτυπώνεται και όλη η εμπειρία που αποκτήθηκε κατά την διαδικασία του διαγωνισμού.

(β) Της επέκτασης του προγράμματος που ήδη εφαρμόζεται εδώ και ένα έτος με συγκεκριμένα αποτελέσματα όπως είναι η αύξηση του μεριδίου αγοράς, η βελτίωση του δείκτη πληρότητας, η αύξηση των μέσων εσόδων ανά εισιτήριο για την εταιρία, η μείωση του προσωπικού, η κατάργηση έντονα παθητικών δρομολογίων.
Η επέκταση αυτή θεωρείται απαραίτητη ώστε να ανταπεξέλθει η εταιρία όσο καιρό απαιτείται για την ολοκλήρωση της διαδικασίας ιδιωτικοποίησής της.

Το σχέδιο αναδιάρθρωσης

Υπάρχει πλέον η δυνατότητα να εφαρμοσθεί το σχέδιο αναδιάρθρωσης τα βασικά σημεία του οποίου, σύμφωνα και με εισήγηση του Συμβούλου, είναι τα ακόλουθα:

(α) Η εξασφάλιση της συνέχισης των πτήσεων με νέο βιώσιμο φορέα που θα αντικαταστήσει τον κλάδο πτήσεων της Ολυμπιακής Αεροπορίας, Ολυμπιακής Αεροπλοϊας και Μακεδονικών Γραμμών και θα λειτουργήσει εντός των επομένων μηνών και αφού ολοκληρωθούν οι απαραίτητες διαδικασίες.

Η πλειοψηφία του μετοχικού κεφαλαίου του φορέα αυτού θα καλυφθεί από ιδιωτικά κεφάλαια ενώ το ελληνικό δημόσιο θα έχει μειοψηφική συμμετοχή.

Η αναδιάρθρωση θα γίνει προφανώς με την εταιρία να βρίσκεται εν λειτουργία.
Ο σύμβουλος ξεκινά άμεσα ένα πρόγραμμα επαφών με εκπροσώπους ιδιωτικών κεφαλαίων τόσο στην Ελλάδα όσο και στο εξωτερικό.

Όλη αυτή η πορεία θα εξελιχθεί με απολύτως διαυγείς και διαφανείς όρους.
Εφόσον δε εκδηλωθεί ευρύτερο επενδυτικό ενδιαφέρον η διαδικασία θα ολοκληρωθεί με απόλυτη διαφάνεια συγκρισιμότητας οφέλους.

Έχει ήδη αναγνωρισθεί και ενσωματώθηκε και στη διαγωνιστική διαδικασία που έγινε, το γεγονός ότι η παρούσα διάρθρωση της Ο.Α. που διαμορφώθηκε στην διάρκεια των τελευταίων δεκαετιών, δεν ανταποκρίνεται στα σημερινά πρότυπα του κλάδου.

Η νέα αεροπορική εταιρία θα απασχολήσει το σημαντικότερο μέρος του ιπτάμενου προσωπικού του Ομίλου που θα εργασθεί σ΄ αυτήν, με όρους αντίστοιχους των άλλων διεθνών ανταγωνιστικών εταιριών που εξασφαλίζουν την βιωσιμότητα της επιχείρησης και θα αγοράσει ή θα υπομισθώσει με όρους ελεύθερης αγοράς τα αεροπλάνα της Ολυμπιακής Αεροπορίας και των θυγατρικών της που μπορούν να εξυπηρετήσουν το νέο πρόγραμμα δρομολογίων σύμφωνα με το επιχειρησιακό σχέδιο της επιχείρησης.

Στόχος είναι η δημιουργία μιας εταιρίας μακράς πνοής με νέα επιχειρηματική αντίληψη, απολύτως ανταγωνιστικό κόστος λειτουργίας και ρόλο ενός σημαντικού αερομεταφορέα με αποστολή την κάλυψη κυρίως των αναγκών της ευρύτερης περιοχής και των ευρωπαϊκών προορισμών. Επιδίωξη είναι η διατήρηση της νέας αυτής Ολυμπιακής Αεροπορίας ως μείζονος ελληνικού αερομεταφορέα που όμως θα βρίσκεται από την αρχή στην ευθύνη των ιδιωτικών κεφαλαίων με μειοψηφική συμμετοχή του ελληνικού δημοσίου.

(β) Κατά την ίδια διαδικασία θα ιδιωτικοποιηθούν σταδιακά και άλλες δραστηριότητες του ομίλου όπως είναι θυγατρικές του εταιρίες ενώ κλάδοι που σήμερα είναι ενταγμένοι στην μητρική εταιρία θα ενταχθούν σε Ανώνυμες Εταιρίες και θα αποκτήσουν προϋποθέσεις αυτόνομης κερδοφορίας. Η συνολική αυτή διαδικασία θα ολοκληρωθεί εντός διετίας. Καθ΄ όλο το διάστημα η Ολυμπιακή Αεροπορία και οι θυγατρικές της θα παρέχουν τις υπηρεσίες αυτές στην νέα εταιρία που θα εκτελεί τις πτήσεις.

(γ) Η νέα εταιρία που όπως ειπώθηκε θα λειτουργήσει εντός των επομένων μηνών θα διοικηθεί από πρόσωπα που θα επιλέξουν οι ιδιώτες επενδυτές και το Ελληνικό Δημόσιο. Άμεσα και προκειμένου να υπάρξει πλήρης συντονισμός θα υπάρξει ενίσχυση της δομής ενιαίας διοίκησης του ομίλου.

Οι πιέσεις από τις διεθνείς συγκυρίες και την Ε.Ε.

Δεν μπορεί να παραγνωρίσει κανείς τις μεγάλες δυσκολίες που παρουσιάζει το έργο της διάσωσης της Ολυμπιακής Αεροπορίας, όταν δεν απέφυγαν την πτώχευση εταιρίες όπως η SWISSAIR και η SABENA, ενώ η British Airways απέλυσε χιλιάδες εργαζομένους και οι μειώσεις θέσεων διεθνώς στο κλάδο της αεροπορικής βιομηχανίας ανέρχονται στις 150.000.

Δεν πρέπει επίσης να παραγνωρισθεί ή να υποτιμηθεί η μεγάλη πίεση που ασκείται συνεχώς από διάφορα ανταγωνιστικά συμφέροντα στην Ευρωπαϊκή Επιτροπή να εφαρμόσει με αυστηρότητα κανόνες επιδιώκοντας προφανώς τη δημιουργία προσκομμάτων στην εξέλιξη της ιδιωτικοποίησης και την πτώχευσή της με συνέπεια την απώλεια χιλιάδων θέσεων εργασίας.

Οφείλουν λοιπόν όσοι πράγματι επιθυμούν να διασωθεί η Ολυμπιακή Αεροπορία, να θυμηθούν ή να γνωρίσουν ότι σημαντικά προβλήματα αντιμετωπίζουν μια σειρά άλλων ευρωπαϊκών εταιριών μέσα στο εξαιρετικά δυσμενές τοπίο των αερομεταφορέων και να την εξαιρέσουν από το πεδίο του κομματικού ανταγωνισμού και της εκμετάλλευσης αλλά και από την στενή συντεχνιακή αντίληψη.

Ιδιαίτερα οι εργαζόμενοι θα αποτελέσουν εξίσου κρίσιμο παράγοντα για την όλη εξέλιξη αφού είναι σαφές ότι αυτή η τελευταία προσπάθεια θα πρέπει να επιτύχει προκειμένου να εξακολουθήσει να πετά η Ολυμπιακή Αεροπορία. Τα περιθώρια χειρισμών μας αποτυχίας του εγχειρήματος είναι ανύπαρκτα.

Σταθερότητα στους αρχικούς άξονες πολιτικής

Το σχέδιο που επεξεργάσθηκε ο Σύμβουλος Αποκρατικοποίησης ομόφωνα αποδέχθηκε η Κυβερνητική Επιτροπή και συνεχίζει να παρέχει τις δυνατότητες που είχαμε θέσει ως άξονες της πολιτικής μας εξαρχής και που τις υπενθυμίζουμε:

(α) Ιδιωτικοποίηση της Ο.Α. χωρίς καμία παρέκκλιση από τον στόχο αυτό.

(β) Διατήρηση των θέσεων εργασίας χωρίς απώλεια σε συνδυασμό με αμοιβαία συμφωνημένο σχέδιο αποχώρησης από την εταιρία. Είναι προφανές ότι οι δεσμεύσεις της Κυβέρνησης για διάθεση μετοχών στους εργαζόμενους ισχύουν.

(γ) Εξασφάλιση όλων εκείνων των πτήσεων που είναι απαραίτητες τόσο για τις επιχειρηματικές δραστηριότητες όσο και τις κοινωνικές ανάγκες σύνδεσης των ελληνικών νησιών σε πλαίσια υγιούς ανταγωνισμού που λειτουργεί υπέρ των επιβατών μετά από διαγωνιστική διαδικασία.

(δ) Δραστική μείωση της συσσωρευμένης ζημίας της Εταιρίας άρα και του Ελληνικού Δημοσίου με την ιδιότητά του ως μοναδικού μετόχου της Ολυμπιακής που θα απομείνει μετά την ίδρυση της νέας εταιρίας, με στόχο στο τέλος της διαδικασίας ένα ισοσκελισμένο ισολογισμό.

Εκδότης - Διευθυντής Σύνταξης - Travel Media Applications | Ιστοσελίδα | + Άρθρα

Συνεκδότης του TravelDailyNews Media Network από το 1999 που περιλαμβάνει τρεις εκδόσεις για τη Διεθνή αγορά, τις αγορές της Ασίας και του Ειρηνικού και την αγορά της Ελλάδας και της Κύπρου.

Είναι υπεύθυνος για την στρατηγική ανάπτυξη του δικτύου, τις συνέργειες, και τη διεθνή αγορά.

26/04/2024
25/04/2024
24/04/2024
23/04/2024
22/04/2024
19/04/2024