Τελευταία νέα
ΑρχικήΣτήλεςΆρθραΑπόψεις«Ανάπτυξη ιαματικού τουρισμού και τουρισμού υγείας στην Βουλγαρία εμείς τι κάνουμε;»

Απόψεις«Ανάπτυξη ιαματικού τουρισμού και τουρισμού υγείας στην Βουλγαρία εμείς τι κάνουμε;»

Απόψεις
«Ανάπτυξη ιαματικού τουρισμού και τουρισμού υγείας στην Βουλγαρία εμείς τι κάνουμε;»
του Χρήστου Πετρέα

Η Πρόεδρος της Κρατικής Υπηρεσίας – Οργανισμού Τουρισμού της Βουλγαρίας, κα Anelia Krushkova, τον Σεπτέμβριο 2007, δήλωσε στην Βουλγαρική Ραδιοφωνία , ότι «σύμφωνα με έρευνα της υπηρεσίας, οι περισσότεροι ξένοι έρχονται στη Βουλγαρία για θαλάσσιο τουρισμό, ενώ ακολουθεί ο ιαματικός τουρισμός. Μεγάλο επίσης είναι το μερίδιο και του πολιτιστικού τουρισμού. Σχεδόν κάθε τέταρτος τουρίστας ξανάρχεται στη Βουλγαρία» είπε η κα Krushkova.

Η Βουλγαρία ήταν «τουριστικός προορισμός» ήδη από αρκετές 10-ετίες, άλλωστε αποτελούσε τον προορισμό για τις θαλάσσιες διακοπές των εργαζομένων στον συνολικό σχεδιασμό της Σοβιετικής Ρωσίας – γεγονός που αποδεικνύεται και από την κατασκευή πολύ μεγάλων παραθεριστικών συγκροτημάτων (μεγέθη 10-20 30.000 κλινών) στις ακτές της Μαύρης Θάλασσας. Την τελευταία 5-ετία η γείτονα χώρα απολαμβάνει και αυτή μίας συνεχώς αυξανόμενης ζήτησης παραθεριστικών υπηρεσιών και στα παράλια της Μαύρης Θάλασσας παρατηρείται και έκδηλη τουριστική κατασκευαστική δραστηριότητα συγκροτημάτων υψηλών προδιαγραφών, και μεγάλος αριθμός τουριστών (από τους Δυτικο-ευρωπαίους οι Βρετανοί και οι Γερμανοί έχουν τα πρωτεία).

Η ανάπτυξη αυτή είναι αποτέλεσμα συνειδητής προσπάθειας των επαγγελματιών του τουρισμού κατά πρώτο λόγο αλλά και του κράτους, για να κερδίσει η Βουλγαρία μία θέση στους πρώτους τουριστικούς προορισμούς της Ανατολικής Ευρώπης, με μία συνολική προσπάθεια ανάπτυξης όλων των μορφών του τουρισμού.

Τον Νοέμβριο 2006 στη διεθνή τουριστική έκθεση του Λονδίνου WTM περισσότεροι από 150 πράκτορες, εκπρόσωποι συλλόγων, τουριστικών γραφείων και άλλων φορέων και συλλόγων, παρακολούθησαν την ειδική παρουσίαση για τον Ιαματικό Τουρισμό και Τουρισμό Υγείας που είχε οργανώσει ο Κρατικός Οργανισμός Τουρισμού της Βουλγαρίας σε συνεργασία με εξειδικευμένα ξενοδοχεία και τους επαγγελματικούς φορείς – συλλόγους ιαματικού τουρισμού.

Η οργάνωση αυτή είχε υποστηριχθεί από ειδικό έργο της Ευρωπαϊκής Ένωσης – Τεχνικής Βοήθειας προς την Βουλγαρική Κυβέρνηση για την γενικότερη ανάπτυξη του Τουρισμού στην γειτονική χώρα , και η παρουσίαση του SPA TOURISM in BULGARIA

είχε και την μορφή πιλοτικού προγράμματος για την διενέργεια παρόμοιων εκδηλώσεων προώθησης ειδικών μορφών τουρισμού. Η προετοιμασία για την εκδήλωση αυτή είχε περιλάβει την δημιουργία λογότυπου, την συγκρότηση ειδικού διαφημιστικού φιλμ 20 λεπτών, την έκδοση ειδικού εντύπου για τον ιαματικό τουρισμό, την διαμόρφωση μεγάλης αίθουσας (περίπου 100 τμ) για την παρουσίαση και τις συναντήσεις των επιχειρηματιών με τους προσκεκλημένους, την παρουσίαση των προϊόντων και τεχνικών τουρισμού υγείας, ακόμη και την δυνατότητα «δοκιμής» ορισμένων παρεχομένων υπηρεσιών (όπως λασποθεραπεία, μασάζ με ειδικά έλαια, κ.α.).

Ήταν η πρώτη φορά που η Βουλγαρία έκανε μία εξειδικευμένη προσέγγιση προς ένα σημαντικό τμήμα της τουριστικής αγοράς, αλλά ήταν και μία συνειδητή επιλογή ότι η χώρα είχε συγκριτικά πλεονεκτήματα που δικαιολογούσαν την προσέγγιση αυτή για τον ιαματικό τουρισμό.

Η Βουλγαρία έχει λόγο να προβάλει τον ιαματικό τουρισμό, δεδομένου ότι στην Ευρώπη είναι η δεύτερη χώρα (μετά την Ισλανδία) με προσδιορισμένες σχεδόν 1.600 υδάτινες πηγές, και περισσότερες από 500 ιαματικές πηγές. Στην χώρα λειτουργούν περισσότερα από 45 τεχνολογικά σύγχρονες εγκαταστάσεις ιαματικού τουρισμού – Κέντρα SPA, σε αντίστοιχα ξενοδοχεία 4 και 5 αστέρων. Σε 13 περιοχές της χώρας λειτουργούν εγκαταστάσεις SPA, σε 3 περιοχές υπάρχουν λασπόλουτρα, και σε όλα τα μεγάλα παραθεριστικά κέντρα στην παραλία της Μαύρης Θάλασσας προσφέρονται υπηρεσίες ιαματικού τουρισμού και τουρισμού υγείας, και μάλιστα σε σύγχρονες εγκαταστάσεις. Επί πλέον σε όλα τα χιονοδρομικά κέντρα λειτουργούν κέντρα SPA, σε υψηλών προδιαγραφών ξενοδοχεία.

Στην Ελλάδα έχουμε 37 πηγές ιαματικής σημασίας, 14 υδροθεραπευτήρια ΕΟΤ και 4 κέντρα θαλασσοθεραπείας , και περισσότερα από 25 κέντρα SPA σε ξενοδοχειακές μονάδες .

Στα πλαίσια του Ευρωπαϊκού Έργου πραγματοποιήθηκε και μία εκτεταμένη έρευνα στους επισκέπτες – πελάτες των εγκαταστάσεων ιαματικού τουρισμού / τουρισμού υγείας . Είναι ενδιαφέρον να επισημάνουμε μερικά από τα συμπεράσματα, (που μπορούμε να λάβουμε υπόψη μας και για τις Ελληνικές εγκαταστάσεις ιαματικού τουρισμού και τουρισμού υγείας).

Από τις 44 ξενοδοχειακές εγκαταστάσεις – κέντρα SPA (που διαχέονται σε όλη τη χώρα – βλέπε χάρτη) το 73% έχουν κατασκευαστεί ή ανακαινιστεί μετά το 2002 (τελευταία 5-ετία) και είναι προδιαγραφών 4 και 5 αστέρων, ενώ οι εγκαταστάσεις λειτουργούν όλο το έτος.

Μετά τους Βούλγαρους (40%) οι κυριότεροι επισκέπτες είναι κατά σειρά Γερμανοί, Ρώσοι και Βρετανοί (συνολικά το 31%), ενώ είναι αξιοσημείωτο ότι η πρώτη ηλικιακή ομάδα είναι των 30-45 ετών (41%) – σε αντίθεση με την δική μας επικρατούσα αντίληψη ότι ο ιαματικός τουρισμός είναι για τους «ηλικιωμένους». Επίσης ενδιαφέρον είναι ότι ποσοστό 54% των επισκεπτών ήταν οικογένειες, και από αυτούς σημαντικό ποσοστό με παιδιά ηλικίας 13-18 ετών (47%). Βλέπουμε δηλαδή δραστηριότητα στον τουρισμό υγείας από νεαρή ηλικία.

Το 50% των επισκεπτών είναι «επαναλαμβανόμενοι επισκέπτες» σε εγκαταστάσεις ιαματικού τουρισμού, και το 61% έχει επισκεφθεί μία ή περισσότερες φορές και κέντρα εκτός Βουλγαρίας. Χαρακτηριστικό είναι ότι ποσοστό 98% δηλώνουν πρόθεση να επισκεφθούν πάλι Βουλγαρικό Κέντρο SPA.

Στην παρούσα Philoxenia 2007 εκτός από το Περίπτερο της Βουλγαρίας – χώρας, έχει χωριστό περίπτερο και Βουλγαρική επιχείρηση με αρκετά Κέντρα SPA.

Οι επαγγελματίες του τουρισμού στην Βουλγαρία θεωρούν ότι ο ιαματικός τουρισμός και χρειάζεται περισσότερη προβολή και έχει προοπτικές – τον τοποθετούν δεύτερο στις άλλες μορφές τουρισμού – μετά τον παραθεριστικό / παραθαλάσσιο.

Στο πλαίσιο της στρατηγικής προβολής και ανάπτυξης εναλλακτικών μορφών τουρισμού στην Ελλάδα, έχουμε δει φιλότιμες προσπάθειες και από τον Σύλλογο Ιαματικών Πηγών και από τουριστικούς επαγγελματίες. Όμως δεν έχουμε ακόμη κάνει συγκροτημένη και ολοκληρωμένη στρατηγική προσέγγισης των αγορών αυτών, που σαφώς μπορούν να μειώσουν την εποχικότητα και να βοηθήσουν στην οικονομική ανάπτυξη και μη παραλιακών περιοχών.

Τον Ιούνιο 2007, στην Ρόδο, η Υπουργός Τουρισμού της Ελλάδος δήλωσε (στα εγκαίνια της Ροτόντας στις Ιαματικές Πηγές Καλιθέας Ρόδου) ότι «ο Ιαματικός Τουρισμός είναι μορφή που στοχεύουμε σαν χώρα». Μήπως πρέπει με την έναρξη της νέας περιόδου τουριστικής προβολής της χώρας, να διδαχθούμε κάτι από τους βόρειους γείτονές μας;

Ο κ. Χρήστος Πετρέας είναι Οικονομολόγος – Μελετητής / Σύμβουλος Μικρομεσαίων Επιχειρήσεων,
Σύμβουλος/ Εμπειρογνώμων Τουριστικής Ανάπτυξης & Τουριστικού Μάρκετινγκ, Εμπειρογνώμων Τουριστικής και Περιφερειακής Ανάπτυξης Προγραμμάτων Ευρωπαϊκής Ένωσης.

Editors - Travel Media Applications | Ιστοσελίδα | + Άρθρα

Η συντακτική ομάδα του TravelDailyNews Greece & Cyprus διαθέτει πάνω από 35 χρόνια εμπειρία σε Β2Β τουριστική ειδησεογραφία καθώς επίσης και σε θέματα marketing και επικοινωνίας.

26/04/2024
25/04/2024
24/04/2024
23/04/2024
22/04/2024
19/04/2024