Ερώτηση προς τον Υπουργό Εμπορικής Ναυτιλίας, κ. Μανώλη Κεφαλογιάννη, κατέθεσε στη Βουλή προχτές, Τετάρτη 12 Ιουλίου 2006, ο βουλευτής Β` Αθηνών του Συνασπισμού, κ. Γιάννης Δραγασάκης, σχετικά με τους ελέγχους στην επάνδρωση πλοίων, αλλά και τον χρόνο εργασίας…
Ερώτηση προς τον Υπουργό Εμπορικής Ναυτιλίας, κ. Μανώλη Κεφαλογιάννη, κατέθεσε στη Βουλή προχτές, Τετάρτη 12 Ιουλίου 2006, ο βουλευτής Β` Αθηνών<...>του Συνασπισμού, κ. Γιάννης Δραγασάκης, σχετικά με τους ελέγχους στην επάνδρωση πλοίων, αλλά και τον χρόνο εργασίας – ανάπαυσης των πληρωμάτων επιβατηγών πλοίων.
Όπως αναφέρει σε ανακοίνωση το γραφείο τύπου του Συνασπισμού:
“Μετά από καταγγελίες πληρωμάτων πλοίων Ε/Γ και πορθμείων, σχετικά με παραβιάσεις συνθηκών εργασίας, αμοιβής και ανάπαυσης ναυτεργατών, κλιμάκιο της Επιτροπής Ελέγχου της επάνδρωσης και του χρόνου εργασίας – ανάπαυσης των πληρωμάτων της Πανελλήνιας Ναυτικής Ομοσπονδίας (ΠΝΟ) διενήργησε σειρά επιτόπιων ελέγχων στους Λιμένες Πειραιά, Ραφήνας και Λαυρίου.
Από το σχετικό έλεγχο διαπιστώθηκαν τα ακόλουθα:
Πλοία, τα οποία εκτελούν δρομολόγια σε γραμμές με μεγάλη συχνότητα αφίξεων και αναχωρήσεων, παραβιάζουν κατάφωρα τα προβλεπόμενα από Συλλογικές Συμβάσεις Εργασίας σχετικά με τους όρους εργασίας και αμοιβής, καθώς και της Διεθνούς Σύμβασης 180 περί οργανώσεως του χρόνου εργασίας και αναπαύσεως των ναυτεργατών. Επιπλέον, παράνομα, δεν καταβάλλουν τα προβλεπόμενα επιδόματα άγονων γραμμών, διανυκτερεύσεων, extra δρομολογίων και υπερωριών.
Ενδεικτικά, αναφέρονται περιπτώσεις πλοίων, όπου, ακόμη και στα τυπικά δηλωθέντα δρομολόγια της περσινής καλοκαιρινής περιόδου, παραβιάζονται κατάφωρα η επιβαλλόμενη από το νόμο 6ωρη ανάπαυση των πληρωμάτων, αφού απασχολούνται συνεχώς, χωρίς διακοπή, μέχρι και 42 ώρες.
Για τα παραπάνω προβλήματα, σοβαρές ευθύνες φέρουν οι αρμόδιες αρχές οι οποίες δε διενεργούν κανέναν ουσιαστικό έλεγχο ως προς το ζήτημα της υποχρεωτικής ανάπαυσης των ναυτεργατών. Τα προβλεπόμενα στη Διεθνή Σύμβαση 180, η οποία έχει κυρωθεί με το ν. 2974/01, αλλά και οι συναφείς διατάξεις ευρωπαϊκών οδηγιών, αναφορικά με τα παραπάνω ζητήματα, δεν εφαρμόζονται. Οι αρμόδιες υπηρεσίες περιορίζονται στην τυπική αποδοχή χωρίς να ελέγχουν τις δηλώσεις των πλοιοκτητών με τις οποίες βεβαιώνουν ότι τα υποβαλλόμενα προς έγκριση δρομολόγια είναι συμβατά με το εθνικό δίκαιο και τις διεθνείς συμβάσεις. Αυτό όμως έχει σοβαρές συνέπειες όχι μόνο για την ασφάλεια των επιβατών και του πληρώματος, αλλά και τη ναυσιπλοΐα γενικότερα.
Η εν λόγω Επιτροπή, κατά τον έλεγχό της, διαπίστωσε επίσης μεθοδεύσεις και παρατυπίες που παρατηρούνται σχετικά με τις ειδικές συνθέσεις των πλοίων με τις οποίες μεθοδευμένα επιχειρείται μείωση των οργανικών θέσεων εργασίας. Συγκεκριμένα αναφέρεται περίπτωση πλοίου όπου, ενώ εκδόθηκε απόφαση μειωμένης σύνθεσης, αποκλειστικά και μόνο για εκτέλεση μέρους του δρομολογίου, με μεταγενέστερη απόφαση γίνεται δεκτό αίτημα για πλήρες δρομολόγιο με μειωμένη σύνθεση”.
Με βάσει λοιπόν τα παραπάνω ο βουλευτής του Συνασπισμού απηύθυνε στον κ. Κεφαλογιάννη τα ακόλουθα ερωτήματα:
- Τι μέτρα προτίθεται να λάβει στην κατεύθυνση της τήρησης των νόμων σχετικά με τα προαναφερόμενα θέματα;
- Τι μέτρα προτίθεται να λάβει ώστε να διενεργείται ουσιαστικός έλεγχος για την έγκριση δρομολογίων με βάση τις ανάγκες της δρομολογιακής γραμμής, την κατάσταση και ικανότητα του πλοίου (π.χ. ταχύτητα) αλλά και τους όρους και τις συνθήκες των απασχολουμένων στα πλοία αυτά ναυτεργατών;