Αν θέλουμε σωστό τουρισμό πρέπει να κάνουμε και τις σωστές κινήσεις.
Ο τουρισμός είναι ένα μια κοινωνική ανάγκη για τον μέσο πολίτη, που είναι αισθηματικά υποχρεωτικός, για να ξεφύγει από την καθημερινότητα του, να ξεκουραστεί. Στους τουριστικούς προορισμούς διαμένουν πρώτα από όλα μόνιμοι κάτοικοι που ζητούν ποιοτική και όχι μόνο αξιοπρεπή καθημερινότητα. Οι καταστροφές στο Βόλο και στο Πήλιο είναι ευκαιρία για υποδομές και στοχευμένη τουριστική προβολή, και όχι για κατηγορίες, ευκαιριακές και επικοινωνιακές δράσεις. Το οικονομικό φαινόμενο του τουρισμού είναι σύνθετο με υψηλές απαιτήσεις που επηρεάζουν την τοπική κοινωνία.
Υπάρχουν πολλοί προορισμοί ανά την Ελλάδα, νησιωτική και μη, με οργανωμένο συστηματοποιημένο τουρισμό σε μεγάλες ξενοδοχειακές μονάδες που δουλεύουν οργανωμένα που είναι συνδεδεμένες με πτήσεις charter του εξωτερικού. Ο Βόλος και το Πήλιο διαφέρουν δομικά ως προϊόν, ο πρώτος είναι αστικό κέντρο με όμορα ωριά για απογευματινές αποδράσεις, χαρακτηριστικά η Πορταριά και η Μακρινίτσα μια και δεν υπάρχουν πολλές παραθαλάσσιες μονάδες στην παραλιακή ζώνη. Το Πήλιο χαρακτηρίζεται από πολύ όμορφο περιβάλλον, ωραίες παραλίες και μικρά οικογενειακά κυρίως καταλύματα. Ουσιαστικά, ξεκινά για τον καλοκαιρινό τουρισμό , από την Αγριά και για τον χειμερινό τουρισμό από τον Άνω Βόλο και πάνω. Ακόμα και σήμερα η ανάπτυξη είναι κατακερματισμένη σε μικρές μονάδες κυρίως που φυσικά όμως μαζεύουν υψηλού επιπέδου παραθεριστές από την Ελλάδα και το εξωτερικό. Το Πήλιο είναι πάντα όμορφο, όλο το χρόνο. Ο Βόλος είναι ένα παραθαλάσσιο αστικό κέντρο που κυρίως απευθύνεται σε Έλληνες. Η προοπτική του Βόλου είναι ο τουρισμός πόλης, με events, συνέδρια και άλλες εκδηλώσεις, αθλητικές και πολιτιστικές υψηλού επιπέδου. Ο χαρακτηρισμός του Βόλου ως πόλη των τσιπουράδικων, τον περιορίζει σε συγκεκριμένο προϊόν τουρισμού, που φυσικά δεν απευθύνεται στο εξωτερικό.
Η τουριστική προβολή είναι μια πολύπλοκη διαδικασία που πρώτα πρέπει να λάβει υπόψη της το προϊόν που παρέχουμε και μετά να μελετήσουμε τους τρόπους διαφήμισης. Συναυλίες λαικοποπ επιδοτούμενες δεν είναι τουριστική προβολή. Χρειαζόμαστε διαφημίσεις στο εξωτερικό σε tour operator που είναι όντως τουριστική προβολή. Καλώντας δημοσιογράφους μπορούμε να πετύχουμε πολλά, όπως και φυσικά στα κοινωνικά δίκτυα.
Αν ο Βόλος δεν είχε κέντρο επεξεργασίας λυμάτων που ευτυχώς έχει τότε δεν θα έπρεπε να συζητάμε για τουρισμό. Το προϊόν μελετάται, αξιολογείται και βελτιώνεται. Η ποιότητα είναι απαραίτητη και δεν αρκεί μόνο στα καταλύματα. Υπάρχουν πολλές παράμετροι.
Ο ποιοτικός προορισμός απαιτεί να είναι πρώτα από όλα σωστός για τους κατοίκους, όταν δεν έχουμε δρόμους, τα ρέματα είναι ακαθάριστα και κλεισμένα, το νερό δεν πίνεται, τα σκουπίδια να είναι παντού, τότε δεν θέλουμε τουρισμό. Οι υποδομές είναι η προτεραιότητα. Το Πήλιο έχει σωστό προϊόν επειδή προστατεύεται οικιστικά και περιβαλλοντικά. Και αυτό είναι αδιαπραγμάτευτο,
Μας ενδιαφέρει η ουσία και όχι το φαίνεσθαι. Η βιώσιμη ανάπτυξη με ουσιαστικά έργα βοήθα τον τουρισμό, όσο η ζωή είναι υποβαθμισμένη, τόσο δυστυχούν οι κάτοικοι και ο τουρισμός είναι δύσκολο να έρθει. Όταν υποβαθμιστεί το περιβάλλον οι τουρίστες φεύγουν, και υπάρχουν πολλά παραδείγματα. Τουρισμός είναι να έχουμε πτήσεις εξωτερικού στην Αγχίαλο και επιπλέον αφίξεις από τα Βαλκάνια με ΙΧ. Εκεί πρέπει να επικεντρωθούμε όχι σε επιφανειακά μέτρα του φαίνεσθαι.
Ο δρ. Δημήτρης Προκοπίου είναι εκπαιδευτής ενηλίκων, Ναυτιλιακών Σπουδών και Τουριστικών και Ξενοδοχειακών επιχειρήσεων. Είναι σύμβουλος τουρισμού στην Τοπική Αυτοδιοίκηση.