Τελευταία νέα
ΑρχικήΤουριστικοί ΦορείςΕλληνικοίΑνάδειξη του κοσμοπολιτισμού της Θεσσαλονίκης
Ομιλία του Π. Γερουλάνου στο Φόρουμ για τον Τουρισμό και τον Πολιτισμό

Ανάδειξη του κοσμοπολιτισμού της Θεσσαλονίκης

Σε πόλο τουριστών-πολιτών του κόσμου φιλοδοξεί να μετατρέψει τη Θεσσαλονίκη ο υπουργεό Πολιτισμού και Τουρισμού, κ. Παύλος Γερουλάνος, όπως δήλωσε κατά την ομιλία του, στο Φόρουμ για τον Τουρισμό και τον Πολιτισμό, που διοργανώθηκε στη φετινή Philoxenia

Σε πόλο τουριστών-πολιτών του κόσμου φιλοδοξεί να μετατρέψει τη Θεσσαλονίκη ο υπουργεό Πολιτισμού και Τουρισμού, κ. Παύλος Γερουλάνος, όπως δήλωσε<...> κατά την ομιλία του, στο Φόρουμ για τον Τουρισμό και τον Πολιτισμό, που διοργανώθηκε στη φετινή Philoxenia.

“Κάθε πόλη αναδεικνύει πτυχές του χαρακτήρα της. Aλλες φορές το κάνει ενσυνείδητα και άλλες φορές όχι. Σε κάθε περίπτωση, οι πτυχές που μια πόλη αναδεικνύει οικοδομούν και την ταυτότητα της. Ο Κουνέλης είχε πει ότι η ταυτότητα μιας χώρας αφορά κάθε τι νέο που δημιουργεί σε συνδυασμό με τον τρόπο που σέβεται και αναδεικνύει το παρελθόν της. Αυτό ισχύει και για μια πόλη. Υπό αυτή την έννοια, η πόλη της Θεσσαλονίκης τα τελευταία χρόνια έχει αναδείξει μια διακριτή και συνεπή ταυτότητα”, δήλωσε ο υπουργός. “Δεν είναι η ταυτότητα που θα επέλεγα διότι χαρακτηρίζεται από φόβο, εσωστρέφεια και συντήρηση. Ήταν όμως διακριτή και συνεπής. Την ίδια ώρα που γύρω της αναπτύχθηκαν χωρίς φόβους και χωρίς αναστολές πόλεις που παλαιότερα ήταν στο περιθώριο όπως η Κωνσταντινούπολη, η Σόφια και το Σαράγεβο το οποίο, για παράδειγμα, σήμερα έχει ένα αξιοζήλευτο Φεστιβάλ Κινηματογράφου. Δεν είναι τυχαίο ότι αυτή η ταυτότητα επιβλήθηκε στην πόλη τα τελευταία χρόνια. Aλλωστε αυτά είναι κάποια από τα υπαρκτά χαρακτηριστικά της Θεσσαλονίκης.

Όλοι όσοι αγαπούμε αυτήν την πόλη όμως γνωρίζουμε ότι έχουν αναδειχθεί όχι επειδή είναι κυρίαρχα χαρακτηριστικά της αλλά διότι υπηρέτησαν μικροπολιτικές σκοπιμότητες την εποχή που αναδείχθηκαν. Στην πολιτική δυστυχώς, ο φόβος, η άρνηση και η συντήρηση είναι φθηνές, αλλά πολύ αποτελεσματικές επενδύσεις. Σου δίνουν πόντους άμεσα παρότι καταστρέφουν και απωθούν τις δημιουργικές δυνάμεις της πόλης. Πράγμα που συνέβη και εδώ”.

Στην Ελλάδα, σημείωσε ο κ. Γερουλάνος, η ταυτότητα μιας πόλης καθορίζει και καθορίζεται άμεσα από τον πολιτισμό και τον τουρισμό της. “Αυτός είναι ο λόγος που σαν Υπουργείο Πολιτισμού και Τουρισμού αισθανόμαστε την υποχρέωση και έχουμε επιλέξει να επενδύσουμε στην πόλη αυτή με όλες μας τις δυνάμεις. Στην πόλη της Θεσσαλονίκης το Υπουργείο εκπροσωπείται από 13 φορείς:
– Το Κρατικό Θέατρο Βορείου Ελλάδος,
– το Διεθνές Φεστιβάλ Κινηματογράφου,
– την Κρατική Ορχήστρα,
– το Αρχαιολογικό Μουσείο,
– το Μουσείο Βυζαντινού Πολιτισμού,
– το Μέγαρο Μουσικής,
– το Κρατικό Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης,
– το Μουσείο Φωτογραφίας,
– το Μουσείο Κινηματογράφου,
– το Λαογραφικό και Εθνολογικό Μουσείο.
– Την ΕΤ3 και τον ΟΠΑΠ
– Και βέβαια τον ΕΟΤ.

Αν προσθέσει κανείς και το Μακεδονικό Μουσείο Σύγχρονής Τέχνης και το Τελλόγλειο που δεν είναι εποπτευόμενοι φορείς αλλά χρηματοδοτούνται από εμάς, οι φορείς γίνονται 15. Τους απαριθμώ έναν-έναν για να υπογραμμίσω την δυνατότητά μας να παρέμβουμε και να ενισχύσουμε την όποια προσπάθεια της πόλης να μπει σε νέα τροχιά δημιουργίας και ανάπτυξης. Είναι προφανές ότι με αυτές τις δυνάμεις οι δυνατότητες μας να παρέμβουμε δημιουργικά στην πόλη είναι εξαιρετικά μεγάλες.

Η πόλη της Θεσσαλονίκης θα ενταχθεί σε όλα τα πολιτιστικά και τουριστικά προγράμματα που έχουμε δημιουργήσει. Ήδη η πόλη έχει κερδίσει και από την προσπάθεια που έχουμε κάνει να διευκολύνουμε τις θεωρήσεις από την Ρωσία, το άνοιγμα προς το Ισραήλ, το άνοιγμα των συνόρων σε κατοίκους της Σερβίας. Και έχει ακόμη να κερδίσει από την μείωση του ΦΠΑ στα καταλύματα, την άρση του Καμποτάζ, και την ανάπτυξη της προβολής της χώρας στο διαδίκτυο. Όμως για την Θεσσαλονίκη επιλέξαμε ένα πρόγραμμα, μια μοναδική πρωτοβουλία, που εάν υιοθετηθεί από την πόλη, θα έχει την δυνατότητα να αναδειχτεί σε σημαντικό εργαλείο που θα συνδράμει καθοριστικά στην ανάδειξη μιας θετικής, αισιόδοξης και εξωστρεφούς ταυτότητα για την πόλη.

Ονομάσαμε αυτή την πρωτοβουλία “Σταυροδρόμι Πολιτισμών” αναδεικνύοντας έτσι ένα υπαρκτό και ισχυρό συγκριτικό πλεονέκτημα της πόλης. Θέσαμε το εξής ερώτημα: Πως μπορούμε να αξιοποιήσουμε ότι κάνουμε στην Θεσσαλονίκη για να την κάνουμε γνωστή στις ανερχόμενες τουριστικές αγορές; Ποιό είναι το φυσικό της συγκριτικό πλεονέκτημα που μπορεί να την ξεχωρίσει; Μα προφανώς ο πλούτος του πολιτισμού της. Και έτσι πήραμε την απόφαση να συντονίσουμε τις δυνάμεις μας προς μια κατεύθυνση έτσι ώστε να μεγιστοποιήσουμε την αποτελεσματικότητά τους.

Κάθε χρόνο λοιπόν η πόλη θα γίνεται οικοδέσποινα σε έναν πολιτισμό και όλοι μας οι φορείς θα καλούν αυτόν τον πολιτισμό στην πόλη: Το 2011 στον Αραβικό κόσμο και το Ισραήλ. Όπου ταξιδέψαμε σε αυτές τις χώρες μας ρωτούσαν `Που χαθήκατε τα τελευταία χρόνια;`. Η σχέση της πόλης με τη Μέση Ανατολή είναι θεμέλιο πάνω στο οποίο μπορούμε να ξαναχτίσουμε την πολυπολιτισμική και κοσμοπολίτικη της διάσταση. Το 2012 στη Νοτιοανατολική Ευρώπη. Η επέτειος των 100 ετών από την απελευθέρωση της πόλης είναι μια σπάνια ευκαιρία να ανοίξει η Θεσσαλονίκη την αγκαλιά της σε όλες εκείνες της δυνάμεις που μέχρι πρόσφατα την ανησυχούσαν. Για όσους γνωρίζουν την ευρύτερη περιοχή η Θεσσαλονίκη φαντάζει ως μεγαλύτερη πηγή ανάπτυξης από ότι έχουμε αξιοποιήσει. Μια επίθεση πολιτιστικής και οικονομικής φιλίας θα τους ξαφνιάσει πολύ θετικά. Στο χέρι της πόλης θα είναι να το αξιοποιήσει προς όλες τις κατευθύνσεις που εκείνη θα επιλέξει.

Το 2013 στην Κίνα. Έναν πολιτισμό που καλπάζει. Έναν πολιτισμό που αντιλαμβάνεται την Ελλάδα ως πυλώνα του πολιτισμού της Δύσης και είναι αποφασισμένη να επενδύσει σε αυτόν. Το 2014 στη Ρωσία. Τη Ρωσία που αισθάνεται μεγάλη αγάπη για την Ελλάδα, που ταυτίζεται με τη Βυζαντινή παράδοση της πόλης και που το 2014 θα είναι επισήμως έτος Ελλάδας Ρωσίας. Θα ήθελα να δω αυτήν τη Θεσσαλονίκη να ηγείται της προσπάθειας που θα κάνουν οι δύο χώρες. Και τέλος το 2015 τις Ηνωμένες Πολιτείες. Η αγάπη της Αμερικής για την αρχαιότητα σε συνδυασμό με μια μεγάλη έκθεση Βυζαντινής τέχνης που θα γίνει εκεί την προηγούμενη χρονιά δίνουν την ευκαιρία στους Αμερικανούς να γνωρίσουν την Θεσσαλονίκη. Τόσο η Αμερική όσο και η Κίνα είναι σημαντικές αγορές με μεγάλη αγάπη (θα έλεγα δέος) για τον ελληνικό πολιτισμό.

Οι επισκέπτες όμως από τις χώρες αυτές, έχουν διαφορετικές απαιτήσεις σε συνήθειες από τους επισκέπτες από τις παραδοσιακές μας αγορές και αναζητούν στοιχεία του τουρισμού μας που μπορούν να τα βρουν κατά τη διάρκεια όλου του χρόνου. Και έτσι έχουν την δυνατότητα να επιμηκύνουν την τουριστική μας περίοδο.

Τη χρονιά που θα είναι αφιερωμένη στον πολιτισμό κάθε περιοχής θα προσκαλούμε δημοσιογράφους, ταξιδιωτικά γραφεία και tour operators από αυτές τις χώρες για να τους γνωρίσουμε τη Θεσσαλονίκη. Θα τους ξεναγήσουμε στην πόλη και στις ομορφιές της, θα τους πάμε στα ξενοδοχεία της ευρύτερης περιοχής, και θα τους αναδείξουμε τα μουσεία της πόλης, την Πέλλα και τη Βεργίνα. Μπορούμε να τους δείξουμε όλες τις ευκαιρίες να χαλαρώσουν, να επιμορφωθούν αλλά και να αξιοποιήσουν τις υποδομές εναλλακτικού τουρισμού που προσφέρει η Βόρειος Ελλάδα ώστε με την σειρά τους να τα αναδείξουν στους εν δύναμη επισκέπτες μας. Είναι μια μικρή επένδυση που έχει αποδειχθεί ότι έχει πολλαπλασιαστικά οφέλη.

Τόσο οι αεροπορικές γραμμές που υπηρετούν την πόλη όσο και τα ξενοδοχεία της έχουν ήδη προσφερθεί να κάνουν ειδικές τιμές, ακόμη και να φιλοξενήσουν αυτούς τους επαγγελματίες που μπορούν να προωθήσουν την πόλη σε αυτές τις ανερχόμενες αγορές. Aλλη μια απόδειξη ότι με λιγότερα μπορούμε να κάνουμε περισσότερα και πιο ποιοτικά πράγματα.

Είναι ιδιαίτερή μου χαρά ότι σε αυτήν την προσπάθεια έχουν προστεθεί δυνάμεις στις οποίες δεν υπολογίζαμε όταν ξεκινήσαμε. Πρώτη η τοπική αυτοδιοίκηση. Ο Γιάννης Μπουτάρης έχει καταλάβει την σημασία ενός τέτοιου προγράμματος. Επίσης τα δύο πανεπιστήμια της πόλης αλλά και η Διεθνής Έκθεση Θεσσαλονίκης. Στόχος μας τώρα είναι να εμπνεύσουμε όλους εσάς: τους πολίτες της πόλης, την κοινωνία των πολιτών, τις Μη Κυβερνητικές Οργανώσεις. Όλους εσάς που τόσα χρόνια από το περιθώριο προσπαθήσατε να κρατήσετε την πόλη εκεί που αξίζει. Αν δουλέψουμε μαζί είμαι σίγουρος ότι το πρόγραμμα θα εμπλουτιστεί δυναμικά και με δικές σας πρωτοβουλίες και θα πετύχει να επαναφέρει την Θεσσαλική στον χάρτη των μεγάλων πόλεων.

Σκεφτείτε μόνο την επιρροή που θα έχει τόσο στις χώρες της Βαλκανικής, αλλά και στην Αθήνα και την υπόλοιπη Ελλάδα όταν όλοι γνωρίζουν ότι στην Θεσσαλονίκη μπορούν να συναντήσουν ανθρώπους του πολιτισμού, επιχειρηματίες και τουριστικούς πράκτορες, ανθρώπους των γραμμάτων, των τεχνών και της επιστήμης από όλα τα αναπτυσσόμενα μέρη του κόσμου. Η Θεσσαλονίκη θα έχει μια ακόμη ευκαιρία να αναδείξει αυτό που τόσο καιρό λέμε: ότι είναι η μία πόλη στην Ελλάδα της οποίας ο κοσμοπολιτισμός είναι το πιο δυνατό της στοιχείο.

Δεν μπορείς να αναδείξεις κάτι το οποίο δεν είσαι. Είναι αδύνατο διότι μια μέρα θα φανεί πόσο κενό είναι αυτό που δημιούργησες. Aλλα αν αγκαλιάσεις αυτό που είσαι, και το αναδείξεις μπορείς να αλλάξεις καθοριστικά τον τρόπο με τον οποίον οι άλλοι σε βλέπουν. Η Θεσσαλονίκη γνωρίζει καλά την ταυτότητάς της. Μένει να την αγκαλιάσει και να αναδείξει πάλι όλα αυτά που την κάνουν ιδιαίτερη. Κάθε τι που την κάνει αγαπητή, αισιόδοξη, εξωστρεφή, και τελικά ισχυρή.

Σήμερα έχουμε μια μεγάλη ευκαιρία να κοιτάξουμε μπροστά, να βάλουμε όλα μας τα όπλα στην μάχη και να δώσουμε μια νέα προοπτική στην πόλη και σε όλους αυτούς τους ανθρώπους που έχουν ταχθεί να την αναδείξουν ως οικονομικό και πολιτιστικό κέντρο. Μια δυνατή, δυναμική και αναπτυσσόμενη Θεσσαλονίκη θα αλλάξει την ποιότητα ζωής για τους κατοίκους της, θα δημιουργήσει ευκαιρίες στους νέους και θα δώσει νέα ώθηση στην οικονομία. Και έτσι μπορεί να συμβάλει καθοριστικά στην έξοδο της χώρας ολόκληρης από την κρίση που σήμερα βιώνει.

Σας καλώ όλους να δουλέψουμε μαζί προς αυτήν την κατεύθυνση”.

Υπεύθυνη Ύλης - Travel Media Applications | Ιστοσελίδα | + Άρθρα

Η Τατιάνα ελέγχει καθημερινά τη ροή των εισερχόμενων ειδήσεων και επιμελείται την ύλη που δημοσιεύεται στο δίκτυο των TravelDailyNews.

26/04/2024
25/04/2024
24/04/2024
23/04/2024
22/04/2024
19/04/2024