Τελευταία νέα
ΑρχικήΣτήλεςFocus σε ένα ΘέμαΕΠΟΤ Tourism Think Tank: Τουρισμός και πράσινες επενδύσεις το 2023
Επενδύσεις

ΕΠΟΤ Tourism Think Tank: Τουρισμός και πράσινες επενδύσεις το 2023

Pancratium_maritinum

Οι θέσεις/απόψεις των μελών της ΕΠΟΤ Tourism Think Tank (Eπιστημονική Ομάδα Τουρισμού), με έμπνευση από την Ημέρα Τουρισμού.

Τα μέλη της ΕΠΟΤ Tourism Think Tank (Επιστημονική Ομάδα Τουρισμού) καταθέτουν απόψεις, σκέψεις και θέσεις, στο θέμα “Τουρισμός και πράσινες επενδύσειςγια τη φετινή Παγκόσμια Ημέρα Τουρισμού (27 Σεπτεμβρίου).

1. Μήνυμα για την Παγκόσμια Ημέρα Τουρισμού 2023 | Δρ. Θωμάς Κραμποκούκης
Ο Αλαίν ντε Μποττόν στο βιβλίο του “Η τέχνη του ταξιδιού” αναλύει πολύ όμορφα το ταξίδι και τη σχέση του με την ευδαιμονία. Η σύνδεση του ταξιδιού με την ευδαιμονία είναι κάτι που συχνά
παραμελούμε στον πολυδιάστατο κλάδο του τουρισμού. Μας δείχνει όμως ότι η προσέγγιση της τουριστικής δραστηριότητας οφείλει να είναι πολύπλευρη και διεπιστημονική. Με αφορμή την
Παγκόσμια Ημέρα Τουρισμού, ας κινηθούμε προς την κατεύθυνση αυτή. Ας ενώσουμε τις δυνάμεις μας, για να δημιουργήσουμε μια τουριστική δραστηριότητα που θα ευνοεί τους
επισκέπτες μας, αλλά κυρίως τις τοπικές κοινότητές μας. Η ζωή είναι ένα ταξίδι με πολλές στάσεις που έχει όμως ως στόχο την ευτυχία.

2. Tourism & Green Investments | Δρ. Μιχάλης Τοανόγλου | Καθηγητής Management PMP – ESSEC Business School
Στα πλαίσια του ετήσιου εορτασμού της Παγκόσμιας Ημέρας Τουρισμού στις 27 Σεπτεμβρίου, επιλέχθηκε φέτος από τον UNWTO η θεματική των Πράσινων Επενδύσεων – Green Investments- στον τουρισμό.

Αυτό που αξίζει να τονισθεί ιδιαίτερα είναι ότι η έννοια των επενδύσεων με αποτύπωμα αειφορίας, αποκτά ένα τελείως διαφορετικό περιεχόμενο και διάσταση από την συνήθη
οικονομο-διαχειριστική προσέγγιση.

Είναι γνωστό ότι κυρίως από την βιομηχανική επανάσταση και μετά είχαμε αποκλειστικά ευθύγραμμα επιχειρηματικά μοντέλα όπου οι διαθέσιμοι φυσικοί πόροι μετατρέπονται σε προϊόντα και υπηρεσίες τα οποία πωλούνται στους καταναλωτές εξασφαλίζοντας κέρδη στις επιχειρήσεις και στους επενδυτές. Η διαδικασία αυτή που μπορεί να περιλαμβάνει διαφορετικούς ενδιάμεσους σταθμούς (μεταποίηση-εμπορικό δίκτυο κλπ.) είναι δομημένη πάνω σε μια ευθύγραμμη αλληλουχία που έχει αρχή, μέση και τέλος.

Το μοντέλο αυτό αγνόησε ότι στην αρχή και στο τέλος αυτής της ευθύγραμμης αξιακής και εφοδιαστικής αλυσίδας βρίσκονται δύο ισχυρά αλληλένδετα στοιχεία, η φύση και ο άνθρωπος. Κατά συνέπεια η μη αναπλήρωση των φυσικών πόρων και τα απόβλητα-παράγωγα της παραγωγικής διαδικασίας (ρύποι, μόλυνση κ.λπ.) δημιούργησαν μια συστημική ανισορροπία της οποίας οι επιπτώσεις αρχίσαν να είναι ορατές, και πλέον και επιστημονικά τεκμηριωμένες.

Για όσους είναι γνώστες του εγκυρότερου και εκτενέστερου επιστημονικού πονήματος που παρουσιάστηκε ποτέ για το κλίμα (IPPC AR6) δεν υφίσταται καμία πλέον αμφιβολία ότι η κλιματική κρίση, και με ότι αυτή συνοδεύεται (Κλιματική μετανάστευση, διατροφική κρίση, ανωμαλίες στις εφοδιαστικές αλυσίδες, κατάρρευση βιοποικιλότητας, ακραία καιρικά φαινόμενα με σοβαρές απώλειες), έχει ανθρωπογενή αίτια.

Πράσινες Επενδύσεις λοιπόν, ΝΑΙ!! Επενδύσεις όμως που θα έχουν κύριο στόχο να θεραπεύσουν απώλειες και φθορές σε κοινωνικο-πολιτιστικό και περιβαλλοντικό επίπεδο, παράλληλα με την επιθυμητή επιχειρηματική βιωσιμότητα. Επενδύσεις που θα βελτιώσουν και αναζωογονήσουν το ευρύτερο τουριστικό οικοσύστημα καθιστώντας το ανθεκτικότερο απέναντι στις τρέχουσες και μελλοντικές προκλήσεις.

Μια τέτοια προσέγγιση δεν μπορεί να είναι αποτελεσματική αν δεν αναζητήσουμε δραστικές αλλαγές (CHANGES) του υπάρχοντος τουριστικού μοντέλου (business as usual) και αν δεν
επιδιώξουμε αλλαγή νοοτροπίας (mindset) και θεώρησης των πραγμάτων με έναν πιο ολιστικό τρόπο.

3. Με την εξαιρετική ευκαιρία της Παγκόσμιας Ημέρας Τουρισμού 2023 | Γιώργος Μπαρμπούτης, Ιδρυτικό Μέλος ΕΠΟΤ (Tourism Think Tank)
Η EΠOT (Tourism Think Tank) από το νησί της Ρόδου, απευθύνει τις ευχές της σε όλους τους ταξιδιώτες, τους επαγγελματίες του κλάδου και τους λάτρεις του τουρισμού σε ολόκληρο τον
κόσμο.

Καθώς γιορτάζουμε αυτήν την ημέρα, ευχόμαστε ένα μέλλον όπου ο τουρισμός θα ευδοκιμεί, φέρνοντας τους ανθρώπους πιο κοντά και ενθαρρύνοντας τις πολιτιστικές ανταλλαγές.
Ευχόμαστε ένα βιώσιμο μέλλον για τον τουρισμό, όπου η βιομηχανία θα αγκαλιάζει πρακτικές φιλικές προς το περιβάλλον και θα δίνει προτεραιότητα στη διατήρηση της φυσικής και
πολιτιστικής μας κληρονομιάς. Ας εργαστούμε μαζί για να προστατεύσουμε τους πολύτιμους πόρους του πλανήτη μας, να προωθήσουμε υπεύθυνα τα ταξίδια και να διασφαλίσουμε ότι οι
μελλοντικές γενιές μπορούν επίσης να γνωρίσουν τα θαύματα του κόσμου μας.

Είθε ο τουρισμός να είναι καταλύτης για την οικονομική ανάπτυξη και την κοινωνική ευημερία. Ας υποστηρίξουμε τις τοπικές επιχειρήσεις, ας ενδυναμώσουμε τις τοπικές κοινότητες για να δημιουργήσουν ευκαιρίες για βιώσιμη ανάπτυξη και ευημερία.

Το εφετινό θέμα είναι “Τουρισμός και Πράσινες Επενδύσεις”, είναι ένα κάλεσμα για δράση για επενδύσεις στη βιώσιμη και χωρίς αποκλεισμούς ανάπτυξη. Επί τούτου δηλώνουμε και πάλι παρόντες με την παροχή ιδεών, έργων, δράσεων και εκδηλώσεων για τη διασφάλιση της μακροζωίας και της ανθεκτικότητας του τουριστικού τομέα, επισφραγίζοντας την μεταμορφωτική δύναμη του τουρισμού μας και της ικανότητάς του να οδηγεί σε θετικές κοινωνικές και οικονομικές και πολιτιστικές αλλαγές, κάνοντας τον κόσμο ένα καλύτερο μέρος για όλους.

4. Αυτή η Επ-Ένδυση… | Μαρία Μπακαρή, MSc | Εργασιακή/Οργανωσιακή Ψυχολόγος | Ιδρυτικό Μέλος Επιστημονικής Ομάδας Τουρισμού, EPOT Tourism Think Tank
Δεν αφορά σε περισσότερη προσπάθεια, περισσότερα έργα, περισσότερες ιδέες… Δεν πρόκειται τόσο για το “περισσότερο”… Αυτό που έχει τώρα σημασία είναι το “τι” και το “πώς”. Είναι η δύναμη και η απλότητα της συνειδητοίησης. Η ποιότητα της γνήσιας σύνδεσης. Η επαφή που δημιουργούμε όταν συναντιόμαστε στα αμπέλια μιας παραθαλάσσιας πλαγιάς… Το άρωμα και το ανεπανάληπτο θέαμα αντικρίζοντας τα λευκά κρινάκια της θάλασσας σε μια αμμουδιά του Αιγαίου… Τα τραγούδια που ηχούσαν όταν οι ξυλοναυπηγοί λάξευαν κορμούς πεύκου για να φιλοτεχνίσουν την καρίνα… Η μοναδική αίσθηση του υγρού πηλού σε ένα εργαστήρι αγγειοπλαστικής που ακτινοβολεί αρχαία σοφία και ανεκτίμητο ταξίδι στο χρόνο. Είναι τα νήματα του φυσικού ρυθμού -άυλης και βαθιά απτής κληρονομιάς- στον χειροποίητο αργαλειό, που υφαίνουν σεβασμό και ομορφιά, σχέση με τον τόπο, τους ανθρώπους, τον πλανήτη. Σχέση που Δημιουργεί Ανεξίτηλη Χαρά, Σχέση που Οικοδομεί το Μέλλον.

5. Παγκόσμια Ημέρα Τουρισμού 2023 | Ευάγγελος Παπαδημητρίου | Ωκεανογράφος
Η Παγκόσμια Ημέρα Τουρισμού γιορτάζεται κάθε χρόνο στις 27 Σεπτεμβρίου με σκοπό να αναδείξει τον ρόλο του τουρισμού σε παγκόσμιο επίπεδο. Με θέμα φέτος τον τουρισμό και τις
πράσινες επενδύσεις, η ημέρα αυτή αναδεικνύει τη σημασία της διατήρησης του περιβάλλοντος στο πλαίσιο ανάπτυξης του τουρισμού.

Ο τουρισμός αποτελεί βασική πηγή εσόδων για πολλές χώρες, αλλά παράλληλα μπορεί να ασκήσει σημαντική πίεση στο περιβάλλον. Η βιώσιμη τουριστική ανάπτυξη είναι η λύση, που συνδυάζει την ευημερία των τοπικών κοινοτήτων με την προστασία του φυσικού και πολιτιστικού πλούτου.

Οι τουριστικές δραστηριότητες πρέπει να ενσωματώνουν περιβαλλοντικά πρότυπα, να προωθούν τη χρήση βιώσιμων μέσων μεταφοράς και να ενθαρρύνουν τη συμμετοχή των τοπικών κοινοτήτων. Επιπλέον, η εκπαίδευση των τουριστών σχετικά με την προστασία του περιβάλλοντος και τον σεβασμό προς τον τοπικό πολιτισμό είναι ουσιαστική.

Η Παγκόσμια Ημέρα Τουρισμού μας υπενθυμίζει ότι ο τουρισμός και η βιωσιμότητα είναι στενά συνδεδεμένοι. Πρέπει να αναπτύσσουμε μια συνειδητή προσέγγιση προς τον τουρισμό που θα σέβεται το φυσικό περιβάλλον, θα προωθεί την κοινωνική ευημερία και θα συνδέει τον κόσμο μέσα από τον πολιτισμό και την αμοιβαία συνεργασία. Μόνο έτσι θα μπορέσουμε να απολαμβάνουμε τα οφέλη του τουρισμού χωρίς να θέτουμε σε κίνδυνο το μέλλον μας και τον πλανήτη μας.

6. Η θέση μου για το θέμα |Κύρος Ασφής | Hotel digital marketing specialist
Παγκόσμια Ημέρα Τουρισμού και ημέρα περισυλλογής για έναν από τους πιο σημαντικούς κλάδους της ελληνικής οικονομίας. Αν και τα τελευταία χρόνια έχουν γίνει βήματα βελτίωσης σε
ότι αφορά την ψηφιακή παρουσία επιχειρήσεων που δραστηριοποιούνται στον επίμαχο κλάδο, ο μέσος όρος των επιχειρήσεων υπολείπονται στο σχεδιασμό και υλοποίηση ενός ολοκληρωμένου
digital marketing πλάνου που θα στοχεύει στην επίτευξη πολύ συγκεκριμένων μετρήσιμων αποτελεσμάτων αξιοποιώντας όλα τα διαθέσιμα εργαλεία που διαθέτει η digital marketing φαρέτρα.

7. Απόψεις | Δρ Ιωάννης Παπαδημήτρης | Οικονομολόγος
Ο ροδιακός τουρισμός στηρίζεται στον μαζικό Τουρισμό και συνεπώς το βασικό ερώτημα αφορά τη σταδιακή μετάβαση ενός προορισμού μαζικού τουρισμού σε μια πιο βιώσιμη κατάσταση από
οικονομικής κοινωνικό πολιτιστικής και περιβαλλοντικής πλευράς. Σύμφωνα με τις απόψεις και τις έρευνες του Butler που πρώτος περιέγραψε την εξέλιξη ενός τουριστικού προορισμού σύμφωνα με την σιγμοειδή καμπύλή υπάρχουν ενδείξεις οι οποίες βέβαια πρέπει να επιβεβαιωθούν εμπειρικά ότι η Ρόδος βρίσκεται στο τελευταίο στάδιο μεγέθυνσης που σημαίνει ότι από εδώ και πέρα απαιτείται ενεργή παρέμβαση του δημόσιου και ιδιωτικού τομέα ώστε ο προορισμός να αναζωογονηθεί.

Για τη διαπίστωση και τεκμηρίωση σε πιο σημείο του κύκλου βρίσκεται η Ρόδος απαιτούνται δεδομένα που αυτήν την στιγμή δεν υπάρχουν. Τα δεδομένα θα βοηθήσουν να γίνει μια εκτίμηση
της κατάστασης στην οικονομική βιωσιμότητα, περιβαλλοντικό αποτύπωμα και κοινωνικό πολιτιστική κατάσταση πυλώνες του μοντέλου βιώσιμου τουρισμού.

Πρωτίστως πρέπει να διερευνηθεί η οικονομική βιωσιμότητα στην περιοχή μας διότι χωρίς οικονομική βιωσιμότητα ο προορισμός δεν θα ανανεωθεί ανεξάρτητα ποσό βιώσιμος γίνει σε
επίπεδο περιβάλλοντος και κοινωνό πολιτιστικής κατάστασης. Σε αυτό μεγάλη σημασία θα διαδραματίσει η αύξηση σαν ποσοστό στην τουριστική κατανάλωση της προστιθέμενης αξίας
των άλλων κλάδων της τοπικής οικονομίας και οι αναγκαίες επενδύσεις.

Ο νόμος 4875/2021 όπου θεσμοθέτησε τη δημιουργία προτύπων τουριστικών προορισμών ίδρυσης Οργανισμών προώθησης και management προορισμών και υποχρεωτική δημιουργία οικονομικών παρατηρητήριων βιώσιμης ανάπτυξης δημιουργεί το κατάλληλο πλαίσιο γνώσης και δράσης αρκεί να υπάρχει πολιτική βούληση κατάλληλη διακυβέρνηση και συνεργασία του ιδιωτικού με τον δημόσιο τομέα. Μεγάλης σημασία είναι και η αλλαγή νοοτροπίας των πολιτών μέσα από σεμινάρια ομιλίες και εκπαίδευση.

Συναφές με όλα αυτά που συζητάμε σήμερα είναι και το θεσμικό πλαίσιο στην Ευρωπαϊκή Ένωση με την ατζέντα 2030 που σηματοδοτεί τις αλλαγές που θα γίνουν τα επόμενα χρόνια στον τουριστικό κλάδο.

8. Θέσεις | Παναγιώτα Σουρτζή | Τουριστική Συντάκτρια
Η φετινή Παγκόσμια Ημέρα Τουρισμού με θέμα “Τουρισμός και Πράσινες Επενδύσεις” αποτελεί μια πρώτης τάξεως ευκαιρία να σκεφθούμε περαιτέρω τη βιωσιμότητα του κλάδου επενδύοντας
ουσιαστικά στα τρία βασικά του “κεφάλαια”: τον άνθρωπο, τον προορισμό και τον πλανήτη. Με ποιον τρόπο;

Ο τουρισμός συμβάλλει ήδη σε ένα μεγάλο ποσοστό στην απασχόληση και την οικονομία της χώρας. Στηρίζει τις τοπικές κοινότητες, τον πολιτισμό και την πρωτογενή παραγωγή τους. Στο πλαίσιο της βιώσιμης ανάπτυξης, θα μπορούσε να αποτελέσει παράδειγμα καλής πρακτικής, υποστηρίζοντας περαιτέρω την κατάρτιση και την εκπαίδευση όλων των στελεχών του στα νέα δεδομένα της κλιματικής αλλαγής, εφοδιάζοντάς τους με πράσινες δεξιότητες και βελτιώνοντας τις συνθήκες εργασίας τους. Όσον αφορά τις τοπικές κοινότητες, να επιμείνει στον σχεδιασμό πρωτοβουλιών που να ενθαρρύνουν τη υιοθέτηση βιώσιμων πρακτικών για την προστασία του τόπου και τη διατήρηση και ανάπτυξη του πολιτιστικού τους κεφαλαίου.

Η διατήρηση της φύσης και η προστασία της πολιτιστικής κληρονομιάς είναι ένας σημαντικός πυλώνας για την επίτευξη της αειφορίας. Σε μια δύσκολη συγκυρία, λόγω των συνεπειών της κλιματικής αλλαγής, οι τουριστικοί προορισμοί θα μπορούσαν να πρωτοστατήσουν θέτοντας ως προτεραιότητα να επενδύσουν σε βιώσιμες υποδομές και προγράμματα που σέβονται το περιβάλλον και προωθούν την ποιότητα της εμπειρίας των επισκεπτών. Των υπεύθυνων επισκεπτών, θα συμπληρώναμε.

Στο πλαίσιο της κλιματικής κρίσης που πλήττει τον πλανήτη, η πρόκληση για τον κλάδο είναι να ενσωματώσει τις περιβαλλοντικές αρχές στην ανάπτυξη των τουριστικών υποδομών, να προάγει τη χρήση ανανεώσιμων πηγών ενέργειας και να επενδύσει στην προστασία των ευαίσθητων οικοσυστημάτων.

Συνολικά, ο ελληνικός τουρισμός έχει τη δυνατότητα να αναδειχθεί ως παράδειγμα βιώσιμης ανάπτυξης. Η συνεχής δέσμευση στη βιωσιμότητα και η προσαρμογή στα νέα δεδομένα που επιφέρει η κλιματική αλλαγή θα συμβάλλουν στο να παραμείνει ανταγωνιστικός και ανθεκτικός σε υφιστάμενες ή μελλοντικές κρίσεις.

9. Παγκόσμια Ημέρα Τουρισμού |Χρυσάνθη Λαρδοπούλου | Digital marketing specialist
Στις 27/09 γιορτάσαμε την Παγκόσμια Μέρα Τουρισμού. Την ημέρα όπου ανοίγουν τα μάτια μας και επεκτείνουμε τους ορίζοντές μας. Και φυσικά, είναι σημαντικό να εκφράσουμε την
ευγνωμοσύνη μας προς όλους τους ταξιδιώτες που εμπιστεύτηκαν τα όνειρά τους σε εμάς. Η τέχνη του ταξιδιού ενώνει κουλτούρες, ανοίγει ματιά και διευρύνει τον κόσμο μας. Όλοι εμείς οι
stakeholders στο industry του τουρισμού, σας προσκαλούμε να συνεχίσετε να εξερευνείτε, να ανακαλύπτετε νέα μέρη και να δημιουργείτε αξέχαστες στιγμές. Είμαστε εδώ για να σας
συνοδεύσουμε σε κάθε ταξίδι σας, προσφέροντας εμπειρίες που θα σας αναζωογονήσουν και θα σας εμπνεύσουν. Ευχόμαστε να ζήσετε τον κόσμο με πάθος και περιέργεια. Καλά ταξίδια!

10. Τουρισμός. Η κουλτούρα των “πράσινων επενδύσεων” | Άντα Καραγιάννη | Πρόεδρος ΕΠΟΤ Tourism Think Tank (Επιστημονική Ομάδα Τουρισμού)
ΕΜΕΙΣ θα αλλάξουμε προς όφελος του περιβάλλοντος, για την ευημερία των κοινωνιών στο μέλλον:

  • Περιορίζουμε τα εικονικά, τα ασήμαντα, δίνουμε χώρο στα ουσιαστικά και σημαντικά
  • Αγαπάμε αυτό που κάνουμε, νοιαζόμαστε, αντιλαμβανόμαστε τον εαυτό μας ως μέρος συνόλου που περιλαμβάνει τη φύση, το περιβάλλον.
  • Αν επενδύσουμε στους ανθρώπους, στις ανθρώπινες σχέσεις, φιλίες, στην επαγγελματική, οικογενειακή και κοινωνική ζωή μας, θα έχουμε καλύψει όλη τη διαδρομή.
  • Γινόμαστε πιο πρακτικοί στη σκέψη, την καθημερινότητα, τη δημιουργία στάσεων απέναντι στους άλλους, τον κόσμο γενικότερα.
  • Στον τουρισμό χρειαζόμαστε να επανατοποθετήσουμε την πορεία μας, την επιχειρηματικότητα, την εργασία μας, τη στρατηγική, στις αξίες της φιλοσοφίας. Την κουλτούρα αυτή, να
  • μοιραστούμε και στην προσωπική ζωή μας, αντιλαμβανόμενοι την παροδικότητά μας και την ανάγκη για ευημερία και ποιότητα.
  • Τις αρχές που μεταλαμπαδεύουμε στα παιδιά μας, να τις μετασχηματίσουμε σε μοντέλα επιχειρηματικής ανάπτυξης. Θα είναι σίγουρα βιώσιμη.
  • Η ενάρετη επιχειρηματικότητα είναι το έξυπνο μοντέλο ανάπτυξης. Εξασφαλίζει βιωσιμότητα και ικανοποίηση, ευημερία, συντροφικότητα, εμπειρία, γνώση, επιρροή θετική στις τοπικές
    κοινωνίες, άνθιση του πολιτισμού.
  • Το έργο μας, καθήκον, είναι η διαμόρφωση κουλτούρας που ενώνει με ηθικές αξίες, κοινωνική νοημοσύνη, οικολογική συνείδηση. Από μόνα τους οδηγούν στην ευζωία και την αρμονική
    συμβίωσή μας με το σύμπαν.

Πρακτικά, ξεκινάμε από το εργασιακό περιβάλλον με το προσωπικό μας με συζητήσεις, εκπαίδευση, διαμόρφωση κουλτούρας για μια «όμορφη ζωή» με όλα τα παραπάνω. Προτάσεις μεταξύ άλλων: Διάβασμα στη διάρκεια του χειμώνα, πολιτιστικά, παραδοσιακή μαγειρική, καλλιέργεια κήπου, χρήση αρωματικών και βοτάνων (Ιπποκράτης), εξορμήσεις να γνωρίσουμε τον τόπο, μαθήματα σε θεματικές που ανοίγουν τους ορίζοντές, συντροφιές και γιορτές με την οικογένεια, φίλους, συνεργάτες, εποχικές ενασχολήσεις με τη γη, το ποδήλατο στη ζωή μας, ιστορίες, παραδόσεις και ήθη με κάθε ευκαιρία και προπαντός με τα μικρά παιδιά.

Εκδότρια - Αρχισυντάκτρια - Travel Media Applications | Ιστοσελίδα | + Άρθρα

Η Βίκυ είναι συνιδρυτής της Travel Media Applications και υπεύθυνη για την αρχισυνταξία των TravelDailyNews Greece & Cyprus και TravelDailyNews International.
Στην εταιρεία έχει αναλάβει την οικονομική διεύθυνση.

26/04/2024
25/04/2024
24/04/2024
23/04/2024
22/04/2024
19/04/2024