Τελευταία νέα
ΑρχικήΑερομεταφορέςΤα αεροδρόμια της Ευρώπης βλέπουν -επιτέλους- πλήρη ανάκαμψη της επιβατικής κίνησης
Αερομεταφορές

Τα αεροδρόμια της Ευρώπης βλέπουν -επιτέλους- πλήρη ανάκαμψη της επιβατικής κίνησης

Η ACI Europe αναφέρει ότι η επιβατική κίνηση το 2023 φτάνει το 95,5% των προπανδημικών επιπέδων, με πλήρη ανάκαμψη το 2024 και αναμενόμενη αύξηση στο +9,2% έως το 2027. Ωστόσο, ανακαλύπτουμε ότι τα αεροδρόμια θα αντιμετωπίσουν διακυμάνσεις στην απόδοση.

Η Έκθεση Εναέριας Κυκλοφορίας του Αυγούστου 2023 και η ενημερωμένη Πρόβλεψη Κυκλοφορίας Αεροδρομίων 2023-2027, που κυκλοφόρησαν από τον ACI Europe, αποκαλύπτουν τη συνεχιζόμενη ανθεκτικότητα της ζήτησης επιβατών, υπογραμμίζοντας επίσης τις διαρθρωτικές αλλαγές στην ευρωπαϊκή αεροπορική αγορά.

Επίδοση Αυγούστου με γνώμονα τις διεθνείς ροές

Η επιβατική κίνηση στο ευρωπαϊκό δίκτυο αεροδρομίων τον Αύγουστο ήταν μόλις -3,4% σε σύγκριση με την προ πανδημίας (Αύγουστος 2019), επίπεδο παρόμοιο με αυτό που είχε επιτευχθεί τον προηγούμενο μήνα (Ιούλιος 2023 -3%).

Σε σύγκριση με τον Αύγουστο του 2022, ο όγκος επιβατών αυξήθηκε κατά 11,6%, με τη διεθνή επιβατική κίνηση (13,2%) να αυξάνεται με διπλάσιο ρυθμό από την επιβατική κίνηση εσωτερικού (6%).

Πλήρης ανάκαμψη της επιβατικής κίνησης

Κάνοντας απολογισμό της ισχυρής απόδοσης της επιβατικής κίνησης το καλοκαίρι και της συνεχιζόμενης ανθεκτικότητας της ζήτησης, παρά τις διαρκείς πληθωριστικές πιέσεις, τα επίμονα υψηλότερα αεροπορικά εισιτήρια1 και τις αυξημένες γεωπολιτικές εντάσεις, ο ACI Europe προβλέπει τώρα:

  • Η επιβατική κίνηση το 2023 έφτασε το 95,5% των όγκων πριν από την πανδημία (2019), από 91% στην προηγούμενη πρόβλεψή της (Δεκέμβριος 2022).
  • Πλήρης ανάκαμψη της επιβατικής κίνησης το 2024, σε σύγκριση με το 2025 στην προηγούμενη πρόβλεψη. Αντίστοιχα, η επιβατική κίνηση στα αεροδρόμια της Ευρώπης αναμένεται να διαμορφωθεί στο +1,4% σε σχέση με τα προ πανδημίας επίπεδα (2019) το 2024 (αντί στο -2% σύμφωνα με την προηγούμενη πρόβλεψη).
  • Η επιβατική κίνηση έως το 2027 στο +9,2% σε σχέση με τα προ πανδημίας επίπεδα (2019) – μόνο οριακά υψηλότερη από την προηγούμενη πρόβλεψη (+9%).

Ωστόσο, ο ACI Europe έχει προειδοποιήσει ότι πίσω από αυτά τα βασικά στοιχεία σε όλο το δίκτυο, τα αεροδρόμια σε όλη την Ευρώπη θα συνεχίσουν να αναφέρουν σημαντικές διακυμάνσεις στην απόδοση της επιβατικής κίνησης – τουλάχιστον μεσοπρόθεσμα.

Ο Olivier Jankovec, γενικός διευθυντής του ACI Europe σχολίασε: “Αυτό που βλέπουμε είναι ότι δεν ανακάμπτουν όλα τα αεροδρόμια με τον ίδιο ρυθμό. Ενώ σχεδόν το 50% των ευρωπαϊκών αεροδρομίων έχουν πλέον ξεπεράσει τον επιβατικό τους όγκο πριν από την πανδημία –με ορισμένα μάλιστα να σημειώνουν εκθετική αύξηση– όλα τα άλλα παραμένουν κάτω, με μερικά ακόμα να αγωνίζονται να ανακάμψουν πιο δυναμικά. Αυτό σημαίνει ότι πολλά αεροδρόμια ενδέχεται να μην επιστρέψουν στον επιβατικό όγκο τους προ πανδημίας πριν από το 2026 ή ακόμα και αργότερα”. Και συμπλήρωσε:

Από τον περασμένο Αύγουστο, το εύρις διαφοράς στην απόδοση έναντι των επιπέδων σε όγκο επιβατών προ πανδημίας (σε όλες τις εθνικές αγορές) κυμαινόταν από -34% έως πάνω από 100%, κάτι που ο Jankovec είπε ότι ήταν πρωτοφανές: “Στο παρελθόν, όταν αντιμετώπιζαν συστημικά σοκ όπως το 9/ 11 ή την παγκόσμια οικονομική κρίση, τα περισσότερα αεροδρόμια έτειναν να ανακάμπτουν με παρόμοιο ρυθμό. Όχι αυτήν τη φορά”.

Πόλεμος στην Ουκρανία και διαρθρωτικές αλλαγές στην αγορά

“Αυτό οφείλεται στον πόλεμο στην Ουκρανία και τους περιορισμούς που προκύπτουν στην εναέρια κυκλοφορία, που επηρεάζουν ορισμένες αγορές, μαζί με τις διαρθρωτικές αλλαγές στην αεροπορική αγορά μετά τον Covid-19”, συμπλήρωσε.

Οι κύριες, μεταξύ αυτών των διαρθρωτικών αλλαγών, στην αεροπορική αγορά είναι:

  • Η εξέχουσα θέση της ζήτησης ταξιδιών αναψυχής και των ταξιδιών Visiting Friends and Relatives (VFR), καθώς και η δύναμη της διεθνούς ενδοευρωπαϊκής και υπερατλαντικής ζήτησης. Και οι δύο παράγοντες οδηγούν την εξέλιξη των δικτύων δρομολογίων των αεροπορικών εταιρειών, προς μεγάλο όφελος των αεροδρομίων που εξυπηρετούν δημοφιλείς τουριστικούς προορισμούς ή κοινότητες με εκτεταμένη διασπορά.
  • Η αξιοσημείωτη, αλλά επιλεκτική επέκταση των αερομεταφορέων Ultra-Low Cost και η σχετική μείωση των Full Service Carriers, με αξιοσημείωτη εξαίρεση τις Turkish Airlines. Αυτό τείνει να ευνοεί τα δευτερεύοντα και περιφερειακά αεροδρόμια παρά τους μεγαλύτερους κόμβους.

Οι καλύτερες επιδόσεις επιβατικής κίνησης μεταξύ των διαφορετικών τμημάτων του κλάδου των αεροδρομίων τον Αύγουστο, σε σύγκριση με τα προ πανδημίας επίπεδα (Αύγουστος 2019), που αντικατοπτρίζουν σε μεγάλο βαθμό αυτές τις διαρθρωτικές αλλαγές στην αεροπορική αγορά:

  • Μεταξύ των πέντε μεγάλων ευρωπαϊκών αεροδρομίων), η Κωνσταντινούπολη (+12,4%) παρέμεινε η μόνη που ξεπέρασε τα επίπεδα επιβατών πριν από την πανδημία. Το Λονδίνο-Heathrow (-1,6%) ήταν πολύ κοντά σε πλήρη ανάκαμψη, σε μεγάλο βαθμό χάρη στην ισχυρή του θέση στην υπερτλαντική αγορά – ακολουθούμενο από το Paris-CDG (-12,7%), το Άμστερνταμ-Schiphol (-11,1%) και τη Φρανκφούρτη (-15,3%).
  • Μεταξύ άλλων μεγάλων αεροδρομίων2, οι καλύτερες επιδόσεις σημειώθηκαν από το Παρίσι-Ορλί (+10,8%), την Κωνσταντινούπολη Sabiha Gokcen (+8,8%), την Αθήνα (+8,4%), τη Λισαβόνα (+5,4%), την Πάλμα ντε Μαγιόρκα (+2,1%), Αττάλεια (+1,4%) και Δουβλίνο (+0,8%) – όλα έχουν ξεπεράσει τον επιβατικό όγκο τους πριν από την πανδημία.
  • Ορισμένα αεροδρόμια που λειτουργούν ως μεγάλες βάσεις αερομεταφορέων χαμηλού κόστους κατέγραψαν εντυπωσιακές αυξήσεις: Μπέργκαμο (+14,3%), Charleroi (+16,5%), Beauvais (+46,7%) και Memmingen (+60,5%).
  • Αρκετά περιφερειακά και μικρότερα αεροδρόμια3 σημείωσαν επίσης αποτελέσματα επιβατικής κίνησης πολύ πάνω από τα προ πανδημίας επίπεδά τους: Περούτζια (+203%), Κουτάισι (+122,1%), Τίρανα (+108,5%), Σαμαρκάνδη (+99,3%), Ζαντάρ (+91,4%) %), Λοτζ (+48%), Οβιέδο-Αστούριας (+42,3%), Φουντσάλ (+40,1%), Πρίστινα (+36%), Σαντορίνη (+32,5%), Μπόρνμουθ (+28,4%), Κέρκυρα (+ 27%), Τορίνο (+25,3%) και Νάπολη (+24,3%).
Κίνδυνοι για την κυκλοφορία

Ενώ η ζήτηση παραμένει ισχυρή μέχρι το φθινόπωρο, ο ACI Europe προειδοποίησε επίσης για κάποιους κινδύνους, όπως η οικονομική επιβράδυνση στην Ευρώπη, ο συνεχιζόμενος πληθωρισμός και τοι υψηλότερες τιμές πετρελαίου, οι περιορισμούς στην αύξηση της χωρητικότητας των αεροπορικών εταιρειών λόγω ζητημάτων προμήθειας αεροσκαφών και ανταλλακτικών και οι αυξημένοι γεωπολιτικοί κίνδυνοι.

Στοιχεία Αυγούστου ανά ομάδες αεροδρομίων

Κατά τον μήνα Αύγουστο, αεροδρόμια που υποδέχονται περισσότερους από 25 εκατ. επιβάτες ετησίως (Ομάδα 1), αεροδρόμια που υποδέχονται από 10 έως 25 εκατ. επιβάτες (Ομάδα 2), αεροδρόμια που υποδέχονται 5-10 εκατ. επιβάτες (Ομάδα 3) και αεροδρόμια που υποδέχονται λιγότερους από 5 εκατ. επιβάτες ετησίως (Ομάδα 4) ανέφεραν μέση απόδοση -6,4%, -8,0%, +5,4% και +3,2% αντίστοιχα, σε σύγκριση με τα επίπεδα κυκλοφορίας πριν από την πανδημία (Αύγουστος 2019).

Τα αεροδρόμια που ανέφεραν τις υψηλότερες αυξήσεις στην επιβατική κίνηση για τον Αύγουστο του 2023 σε σύγκριση με τον Αύγουστο του 2019 είναι τα εξής:

  • Ομάδα 1: Κωνσταντινούπολη IST (+12,4%), Παρίσι-Ορλί (+10,8%), Κωνσταντινούπολη SAW (+8,8%), Αθήνα (+8,4%) και Λισαβόνα (+5,4%).
  • Όμιλος 2: Νάπολη (+24,3%), Πόρτο (+19,2%), Μιλάνο BGY (+14,3%), Μαρσέιγ (+10,7%) και Μάλαγα (+9,7%).
  • Όμιλος 3: Σότσι (+115,6%), Αλμάτι (+42,9%), Βελιγράδι (+22,9%), Βαλένθια (+20,6%) και Παλέρμο (+17,3%).
  • Όμιλος 4: Γκρενόμπλ (527,7%), Τράπανι (334,4%), Περούτζια (203,0%), Κουτάισι (122,1%), Σαν Σεμπαστιάν (109,3%).

1 Οι αεροπορικοί ναύλοι για ταξίδια τον Οκτώβριο σε ενδοευρωπαϊκά αεροπορικά δρομολόγια ανέρχονται επί του παρόντος στο +36% σε σχέση με τα επίπεδα του 2019.
2 Αεροδρόμια με περισσότερους από 25 εκατ. επιβάτες ετησίως (2019).
3 Αεροδρόμια με λιγότερους από 10 εκατ. επιβάτες ετησίως (2019).

ACI EUROPE Airport Traffic Forecast Oct23

Εκδότρια - Αρχισυντάκτρια - Travel Media Applications | Ιστοσελίδα | + Άρθρα

Η Βίκυ είναι συνιδρυτής της Travel Media Applications και υπεύθυνη για την αρχισυνταξία των TravelDailyNews Greece & Cyprus και TravelDailyNews International.
Στην εταιρεία έχει αναλάβει την οικονομική διεύθυνση.

Ετικέτες
26/04/2024
25/04/2024
24/04/2024
23/04/2024
22/04/2024
19/04/2024