Τελευταία νέα
ΑρχικήΤουριστική ΠολιτικήΔιαφήμιση & ΠροβολήΑ. Γκερέκου: Νέα τουριστική πολιτική, βασισμένη σε 4 πυλώνες
Ομιλία της υφυπουργού Πολιτισμού & Τουρισμού στο πλαίσιο της WTM

Α. Γκερέκου: Νέα τουριστική πολιτική, βασισμένη σε 4 πυλώνες

ΑΠΟΣΤΟΛΗ – WORLD TRAVEL MARKET – ΛΟΝΔΙΝΟ: Τους άξονες του επιχειρησιακού σχεδίου για τον τουρισμό παρουσίασε η υφυπουργός Πολιτισμού και Τουρισμού κα Aντζελα Γκερέκου χθες στο Λονδίνο, σε συνέντευξη Τύπου που παραχώρησε σε Έλληνες και ξένους δημοσιογράφους, με την ευκαιρία της διεθνούς έκθεσης World Travel Market

ΑΠΟΣΤΟΛΗ – WORLD TRAVEL MARKET – ΛΟΝΔΙΝΟ: Τους άξονες του επιχειρησιακού σχεδίου για τον τουρισμό παρουσίασε η υφυπουργός Πολιτισμού και Τουρισμού κα Aντζελα Γκερέκου χθες<...> στο Λονδίνο, σε συνέντευξη Τύπου που παραχώρησε σε Έλληνες και ξένους δημοσιογράφους, με την ευκαιρία της διεθνούς έκθεσης World Travel Market.

Όπως ανέφερε η υφυπουργός η πολιτική, που θα εφαρμοστεί βασίζεται σε τέσσερις πυλώνες:

  • Νομοθετικό “οπλοστάσιο” και περιστολή της γραφειοκρατίας
  • “Πράσινη” τουριστική ανάπτυξη
  • Αναπροσανατολισμός του “εθνικού στρατηγικού σχεδιασμού για το marketing”
  • Εμπλουτισμός, διεύρυνση και αναβάθμιση του προσφερόμενου τουριστικού προϊόντος
  • .


Η θεσμική θωράκιση δραστηριοτήτων που εκκρεμούν και η διευκόλυνση των επενδύσεων αποτελούν βασική μέριμνα, ενώ η προώθηση των αρχών της πράσινης οικονομίας στις τουριστικές επιχειρήσεις αποτελεί στρατηγική επιλογή, όπως τόνισε η υφυπουργός.

Το πλήρες κείμενο της ομιλίας της υφυπουργού έχει ως εξής:
“Όπως γνωρίζετε, όταν υπάρχει μια κρίση, τότε αυτομάτως σημαίνουν δύο πράγματα: ένας `κόσμος` παύει να υπάρχει πια και προαναγγέλλεται ένας `κόσμος`, ο οποίος έρχεται. Σε μία τέτοια ιστορική στιγμή ζούμε μάλλον κι εμείς τη στιγμή αυτή. Ό,τι αφήνουμε πίσω μας, είναι κυρίως ένα μοντέλο οικονομικής ανάπτυξης που βασιζόταν κυρίως στη `σύγκρουση` και όχι στη `συνεννόηση`. Και αυτή η σύγκρουση ήταν πολλαπλή: σύγκρουση αξιών, σύγκρουση αναγκών, σύγκρουση στόχων.

Τις τελευταίες δεκαετίες, ο τουρισμός υπήρξε προνομιακό πεδίο έκφρασης αυτής της σύγκρουσης των αξιών, τόσο στις αναπτυγμένες, όσο και στις αναπτυσσόμενες χώρες. Η αδυναμία τόσο της κεντρικής πολιτικής εξουσίας, όσο και των τοπικών αρχών να σχεδιάσουν αποτελεσματικές πολιτικές για τον Τουρισμό, είχαν σαν αποτέλεσμα η τουριστική ανάπτυξη να υλοποιηθεί απρογραμμάτιστα από την ιδιωτική πρωτοβουλία. Η αξιοποίηση των πόρων με μοναδικό στόχο το κέρδος, δημιούργησε σοβαρά κοινωνικά και περιβαλλοντικά προβλήματα. Τα παραδείγματα πολλά:
– Ο αγροτικός χώρος στα ελληνικά νησιά αστικοποιήθηκε.
– Η υπεράντληση και ο κορεσμός των παράκτιων περιοχών, είχαν σαν αποτέλεσμα την υφαλμύρινση των υδάτινων πόρων –κι αυτά είναι μόνο δύο παραδείγματα από τα πολλά που υπήρξαν στους δημοφιλείς τουριστικούς προορισμούς της Μεσογείου. Ωστόσο, είναι αρκετά για να καταλάβουμε γιατί πολλές τουριστικές περιοχές της Μεσογείου βιώνουν σήμερα μια σοβαρή υποβάθμιση του τουριστικού προϊόντος που προσφέρουν.

Όλοι σήμερα αποδεχόμαστε, πως το μοντέλο `ήλιος – θάλασσα` έχει εξαντλήσει τα όριά του. Τα προβλήματα είναι γνωστά: ισχυρή εποχικότητα, ανεργία όπου δεν υπάρχει συμπληρωματική απασχόληση, εγκλωβισμός σε συγκεκριμένες αγορές, μηδενικές δυνατότητες ανάπτυξης. Εκτός αυτών βέβαια, οδηγεί επιπλέον σε οικιστικές πιέσεις και σε κάλυψη μεγάλου μέρους των ακτογραμμών. Οι πιέσεις αυτές αν δεν αναχαιτιστούν, είναι πολύ πιθανό να οδηγήσουν σε περαιτέρω υποβάθμιση του φυσικού και αρχιτεκτονικού περιβάλλοντος. Ο κίνδυνος αλλοίωσης της τοπικής πολιτισμικής ταυτότητας είναι ορατός – κι αν επιτρέψουμε σε κάτι τέτοιο να συμβεί, είναι βέβαιο ότι αργά ή γρήγορα αυτοί οι επιβαρημένοι προορισμοί, θα εγκαταλειφθούν από τους επισκέπτες.

Το μοντέλο αυτό τουριστικής ανάπτυξης στηρίζεται κυρίως στη χαμηλή ποιότητα των τουριστικών υπηρεσιών, στην περιορισμένη διαφοροποίηση του τουριστικού προϊόντος και στην ανεπαρκή κατάρτιση του ανθρώπινου δυναμικού. Και ο ανταγωνισμός που αντιμετωπίζει το συγκεκριμένο μοντέλο στις μεσογειακές χώρες είναι ιδιαίτερα σκληρός. Στο άμεσο μέλλον, η βιωσιμότητα των τουριστικών επιχειρήσεων θα είναι περισσότερο από ποτέ πολύπλοκη και δύσκολη. Ασφαλώς, η Ελλάδα ανήκει στη `ζώνη του ήλιου` και ο μαζικός καλής ποιότητας παραθεριστικός τουρισμός θα παραμείνει νευραλγικός για την οικονομία μας -αλλά οι κλιματολογικές αλλαγές, μαζί με τις διεθνείς τουριστικές τάσεις, μας δείχνουν πως το τοπίο επισκεψιμότητας αλλάζει ραγδαία. Και εμείς τουλάχιστον, σχεδιάζουμε και είμαστε αποφασισμένοι να προσαρμοστούμε!

Αυτό που χρειαζόμαστε, είναι μια μακρόπνοη στρατηγική. Μια στρατηγική που θα μετατρέψει τους `φόβους` σε ελπίδα, τους οικονομικούς `περιορισμούς` σε ευκαιρίες, τα `βάρη` σε επιχειρηματικές δυνατότητες. Και η στρατηγική αυτή, δεν μπορεί παρά να στοχεύει στη μετάβαση, από το μαζικό στον ποιοτικό τουρισμό. Αλλά ας δούμε και τι σημαίνει αυτό στην πράξη:

Η χώρα μου, έχει πλέον ένα ενιαίο Υπουργείο Πολιτισμού και Τουρισμού και πορεύεται γοργά και ορθολογικά σε συντεταγμένες κατευθύνσεις. Η σύζευξη των δύο βασικών στοιχείων, με τα οποία κατεξοχήν η `ταυτότητα` της Ελλάδας στον παγκόσμιο χάρτη, είναι αποκαλυπτική για τις προθέσεις μας. Και δεν υπάρχει ζωντανότερο παράδειγμα για τις δυνατότητες της σύνδεσης ανάμεσα στον πολιτισμό και τον τουρισμό, από το Νέο Μουσείο της Ακρόπολης, ένα πραγματικό κόσμημα, το οποίο στους λίγους μήνες λειτουργίας του έχει προσελκύσει περισσότερους από ένα εκατομμύριο επισκέπτες.

Επιχειρησιακά μιλώντας, επεξεργαζόμαστε με γρήγορους ρυθμούς μια πολιτική σε τέσσερις πυλώνες:
– Νομοθετικό οπλοστάσιο και περιστολή της γραφειοκρατίας
– “Πράσινη” τουριστική ανάπτυξη
– Αναπροσανατολισμός του «εθνικού στρατηγικού σχεδιασμού για το marketing».
– Εμπλουτισμός, διεύρυνση και αναβάθμιση του προσφερόμενου τουριστικού προϊόντος

Ας τα δούμε όμως για ένα λεπτό, αναλυτικά:
Ήδη, εξετάζουμε τη θεσμική θωράκιση δραστηριοτήτων που εκκρεμούν και πιστεύουμε πως σύντομα, θα καλύψουμε όλα τα σημαντικά νομοθετικά κενά. Αναμφίβολα, η περιστολή της γραφειοκρατίας αποτελεί βασική μέριμνα μας. Γνωρίζουμε τις δυσχέρειες για τους ξένους επενδυτές και τις δυσλειτουργίες της Ελληνικής Δημόσιας Διοίκησης και σκοπεύουμε να τα αντιμετωπίσουμε δραστικά. Από εκεί και πέρα, οφείλουμε να δώσουμε πνοή σε ένα νέο βιώσιμο αναπτυξιακό πρότυπο. Αποτελεί στρατηγική μας επιλογή, η προώθηση των αρχών της Πράσινης Οικονομίας στις τουριστικές επιχειρήσεις. Γνωρίζετε, πολύ καλά ότι η προστασία και διαχείριση του φυσικού περιβάλλοντος, της βιοποικιλότητας και των σημαντικών οικοτόπων, θα αποβούν κρίσιμα στοιχεία στην περαιτέρω ανάπτυξη του τουρισμού. Στόχος μας λοιπόν, είναι να στηρίξουμε κάθε επενδυτικό σχέδιο που θα συμβάλλει στην εξοικονόμηση ενέργειας και πόρων, στη χρήση ανανεώσιμων πηγών ενέργειας και τη μείωση των απορριμμάτων. Θα ενισχύσουμε αυτή τη δράση με την εφαρμογή συστημάτων πιστοποίησης για την ολοκληρωμένη περιβαλλοντική διαχείριση.

Με τις νέες μορφές θεματικού τουρισμού που θα επιχειρήσουμε άμεσα να ενισχύσουμε, αφΆενός θα αξιοποιήσουμε καλύτερα τα συγκριτικά πλεονεκτήματα μας και αφετέρου, θα αναπροσδιορίσουμε την εικόνα της Ελλάδας, πέρα και έξω από τα παραδοσιακά στερεότυπα που την έκαναν μεταπολεμικά γνωστή. Για το λόγο αυτό, το επιχειρησιακό μας πρόγραμμα marketing, θα αναδιαμορφωθεί με βάση μια περισσότερο `πελατοκεντρική` προσέγγιση.

Προσφέροντας ποικιλία διαφοροποιημένων τουριστικών μορφών, πιστεύουμε πως θα έχουμε κάνει ένα καλό βήμα, στην προσπάθεια να `σπάσουμε` την εποχικότητα. Ονοματίζω μερικά από αυτά: καταδυτικός τουρισμός, τουρισμός υπαίθρου, city-breaks, συνεδριακός τουρισμός. Αναβαθμίζοντας, παράλληλα, την ποιότητα των παρεχόμενων υπηρεσιών μας, μέσω στοχευμένων κρατικών κινήτρων και βελτίωσης της τουριστικής κατάρτισης των εργαζομένων μας, θα αυξήσουμε έμπρακτα την ανταγωνιστικότητα του προϊόντος μας.

Δεδομένου, ότι η διεθνής ταξιδιωτική κίνηση προς την Ελλάδα πραγματοποιείται σε ποσοστό 80% μέσω αερομεταφορικών προσβάσεων, η διεύρυνση και η βελτίωση του υφιστάμενου δικτύου αεροδρομίων δεν θα μπορούσε να μη συμπεριλαμβάνεται στα σχέδια μας. Σας ομολογώ, επίσης, πως για μια χώρα με πολλές χιλιάδες χιλιόμετρα ακτογραμμή και εκατοντάδες νησιά όπως η δική μας, η θαλάσσια κρουαζιέρα έχει μεγάλα περιθώρια ανάπτυξης – εφ`όσον αντιμετωπίσουμε τα περιβαλλοντικά και άλλα ζητήματα.

Με βάση τα στοιχεία μας, η Ελλάδα την περασμένη χρονιά κατείχε μερίδιο 1,6% από την παγκόσμια αγορά με περίπου 50% από τους επισκέπτες της να προέρχονται από πέντε ευρωπαϊκές χώρες. Παράλληλα, το 50% των αφίξεων των διεθνών επισκεπτών, πραγματοποιείται στο τρίμηνο Ιούλιος-Αύγουστος-Σεπτέμβριος με 8 εκατ. ταξιδιώτες ετησίως να διακινούνται μέσω τεσσάρων αεροδρομίων. Αυτού του τύπου οι υπερ-συγκεντρώσεις και εξαρτήσεις αποτελούν, επίσης, στοιχεία που επιθυμούμε να μεταβάλλουμε.

Τα προβλήματα δεν είναι λίγα -και το γνωρίζουμε. Αλλά είμαστε αποφασισμένοι να προχωρήσουμε. Και ο στόχος δεν είναι άλλος, από το να δώσουμε στον ελληνικό τουρισμό μια νέα ισχυρή ταυτότητα στην διεθνή σκηνή, όπως πραγματικά του αξίζει. Για εμάς, για τη χώρα μας και τον κόσμο του τουρισμού της, το αύριο είναι `τώρα`….

Η Ελλάδα έχει πολυποίκιλα τουριστικά προϊόντα

Σε ερώτηση δημοσιογράφου ποια είναι η προτεραιότητα όσον αφορά το είδος του τουρισμού που θα εστιάσει η Ελλάδα, η υφυπουργός δήλωσε: “Η Ελλάδα έχει πραγματικά τη δυνατότητα για πάρα πολλά πεδία. Δεν υπάρχει βέβαια μία έρευνα σαφής με στατιστικά στοιχεία που να μας δείχνει αυτή τη στιγμή πώς καταγράφεται ο συγκεκριμένος τομέας του τουρισμού. Είναι ένας από τους στόχους μας να δημιουργήσουμε μία στατιστική διαδικασία τέτοιου είδους, ούτως ώστε να έχουμε ακριβή στοιχεία για κάθε τι που αφορά τον τουρισμό και τους τομείς του. Η Ελλάδα έχει αυτή τη δυνατότητα που την κάνει διαφορετική από τις άλλες χώρες νΆαναπτύξει πάρα πολλά διαφορετικά είδη τουρισμού, ανάλογα την περιοχή, και τη φέρουσα ικανότητα κάθε τόπου. Και αυτή ακριβώς την πολυποικιλότητα των προϊόντων μας είναι που θέλουμε με συνεργίες και με συνεργασίες να μπορέσουμε νΆ αναδείξουμε οπότε και αυτό το κομμάτι του τουρισμού μας αφορά μέσα στην αρμονία και το μέτρο στην κλίμακα που η χώρα μας μπορεί να προσφέρει”.

Απαντώντας σε ερώτηση αν θα απλοποιηθεί η διαδικασία ανέγερσης και αδειοδότησης ενός ξενοδοχείου, ή προκειμένου να προστατευθεί το περιβάλλον θα συνεχίσει να υπάρχει ο λαβύρινθος” των αδειοδοτήσεων, η κα Γκερέκου τόνισε: “Το να συνεργαστούμε σε επίπεδα που μπορούν να μας ενώνουν πραγματικά και μέσα από το τουριστικό μας προϊόν είναι αυτονόητο. Μας ενδιαφέρει βεβαίως και είναι πολύ σημαντικό για μας νΆ αναπτύξουμε τέτοιου είδους σχέσεις. Όσο αφορά το δεύτερο, το ανέφερα ήδη στην τοποθέτησή μου, είμαστε διατεθημένοι και αποφασισμένοι πραγματικά να απλοποιήσουμε όλη αυτή την διαδικασία της γραφειοκρατίας. Είναι μια δαιδαλώδης διαδικασία που απωθεί κάθε επιχειρηματία που θέλει να επενδύσει στην χώρα μας και βέβαια τους ίδιους τους Έλληνες επιχειρηματίες. Είναι απΆ τους πρώτους στόχους μας αυτή η απλοποίηση και κωδικοποίηση για να έχουμε την καλύτερη συνεργασία”.

Και κα Γκερέκου κατέληξε: “Κατανοούμε απολύτως ποιες είναι οι δυνατότητες της χώρας μας, κατανοούμε απολύτως ότι ο τουρισμός είναι ένα από τα κεντρικότερα πεδία ανάπτυξης οικονομίας για τη χώρα μας και ένα πεδίο στο οποίο έχουμε ακόμα άπειρες ακόμα δυνατότητες για νΆ αναπτύξουμε. Και είμαστε αποφασισμένοι για αυτό. Το να δείξουμε την μοναδικότητα αυτής της χώρας και να διευρύνουμε πραγματικά το τουριστικό προϊόν θα έλεγα δημιουργώντας μία καινούρια ταυτότητα. Νομίζω ότι αυτό θα είναι ό,τι πιο σημαντικό για να μπορέσει πραγματικά ο τουρισμός να έχει την ανάπτυξη και να δώσει ανταποδοτικά στη χώρα αυτά που πραγματικά της αξίζουν.

Υπεύθυνη Ύλης - Travel Media Applications | Ιστοσελίδα | + Άρθρα

Η Τατιάνα ελέγχει καθημερινά τη ροή των εισερχόμενων ειδήσεων και επιμελείται την ύλη που δημοσιεύεται στο δίκτυο των TravelDailyNews.

26/04/2024
25/04/2024
24/04/2024
23/04/2024
22/04/2024
19/04/2024